Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

Varför störa sig på stavfel?

Smultron ett skrev 2010-04-22 08:09:14 följande:
    Man råkar sätta ett komma där det inte ska vara eller en bokstav fel och sen r tråden förstörd för sen finns det inget utrymme att svara på TS när man får 30 inlägg om att man minsann har stavat fel!
    Du får gärna länka till en tråd där detta skett, för jag känner inte igen fenomenet. Vad jag vet är det dessutom mot reglerna att påpeka andras stavfel (förutom i trådar där detta tillhör ämnet), så det är väl bara att anmäla.

Jag stör mig definitivt inte på enstaka stav- och slagfel; däremot tycker jag det är irriterande med inlägg som är så illa skrivna att de är svårtlästa (och sådana är inte svåra att hitta på FL). Och jag har svårt att förlika mig med åsikten att det är oroblematiskt att skriva illa, så länge det går att förstå vad som menas. Poängen är ju att skrivfelen går ut över förståelsen.
  • mindless
    Nja, två av de trådarna handlar ju om språk, så det är väl knappast konstigt att det debatteras kring stavning. I en av trådarna tyckte jag det mest handlade om att lite diskret påpeka att vissa ord stavades på ett visst sätt - knappast något som tog över tråden, och visst är det väl bra om man får reda på hur ett ord stavas?

I en av trådarna var det övervikt på OT-diskussion kring språk, men knappast av den typ du beskriver i TS. Snarare handlade det om hur vissa akronymer skulle tolkas, och det var väl i och för sig av vikt att reda ut, eftersom det handlade om hur inlägget skulle tolkas.

Så jag håller inte rikigt med om att det du beskriver i TS skulle vara allmänt utbrett.
  • mindless
    Smultron ett skrev 2010-04-22 09:30:37 följande:
     Elelr att man vänder på bokstäver i order har så att det blir hra. Man förstår ju ändå.
    Tja, det kanske man gör, men helt säkert är det inte. I vilket fall tar det betydligt längre tid att läsa, och kräver mer av läsaren. Har man problem att stava må det väl vara hänt, men att som många gör hänvisa till att man skriver i ett digitalt forum tycker jag låter klent. Är det man säger inte viktigare än att det inte är värt att lägga ett par sekunder extra på att göra det tydligt och läsbart?
Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?