Frukost. Vad ger ni era barn till frukost?
Som frågan lyder.
Som frågan lyder.
Något av följande eller lite av varje:
Smoothie: mild vaniljyoghurt, banan, fiberhavregryn, frysta bär
Yoghurt/fil + flingor
Smörgås, ibland Lingongrova, ibland rostat vitt bröd.....
Banan
Fiberhavregrynsgröt med mjölk och lingon eller äpplemos
Barnen är 4 och 6 år gamla
Har en son på 3 år & en dotter på 1 år..
Sonen är också väldigt dålig på att äta frukost så han får dricka oboy nästan varje morgon för då brukar han få i sig 2 smörgåsar också annars äter han inget.. plus att han brukar få yoghurt också.
Dottern får antingen yoghurt & smörgås,välling eller semper gröt.. brukar variera lite för hon tröttnar väldigt fort verkar det som.
Jag brukar övervaka 11-åringens frukost, för annars tar han bara något som går snabbt att trycka i sig. En vanlig frukost för hans del består av O´boy eller juice, en hårdmacka med falukorv och en mjukmacka med messmör.
6-åringen är mycket trögstartad på morgonen, och hennes frukost kan i bland bli minimal. Oftast blir det juice (2 cm i glaset) och 1/4 smörgås med leverpastej.
Min treåring börjar dagen (vid 6-tiden) med en banan och lite mjölk. Vid 7-7.30 äter han en tallrik yoghurt med frukt och fullkornsringar. Ibland äter han även en smörgås med leverpastej och skinka. Till detta dricker han mjölk.
Min 2-åring slukar allt på morgonen :) Han gillar allt, gröt, yoghurt+flingor, smörgås, juice, mjölk, ägg, banan...
4-åringen däremot äter knappt något, i bästa fall pillar han i sig lite flingor och en halv smörgås med enbart smör på...
Smoothie, äggmacka ,müsli m mjölk är mina barns favoriter.
Tack för era svar!!
jag brukar servera mannagrynsgröt, havregrynsgröt & flingor med mjölk/fil.
Här äts det lite olika saker i olika perioder för vår 1,5-åring.
Just nu är det fil, ibland med lite havrefras vid sidan om. En skiva mjukt bröd (utan smör och pålägg), eventuellt ost eller korv vid sidan om. Till det kanske ett päron uppskuret i stavar. Hur mycket han får i sig kan variera. Ibland tar han en tugga av allt och sen är det bra, ibland blir det 2 skålar med fil, ibland åker allt ner.... ja...
Han har även ätit mannagrynsgröt med mjölk och hemgjord äppelmos (koka äpplen med kanelstång, mixa, frys in i barnmatsburkar). En annan variant är gröt på minutris (panamaris) som serveras med mjölk och fruktpuré.
Ett tag åt sonen jättedålig frukost så då kunde han få köttbullar eller korvbitar, bananer eller annat lagom stort.
Min son är drygt 2 år och han äter antingen välling eller gröt och sedan brukar det slinka ner en macka med något gott pålägg.
Just nu är favoriten leverpastej och kaviar.
Sen dricker han oftast lite mjölk till det, men ibland så vill han hellre ha vatten.