• SaramedM

ADHD/Asperger, ärftlighet?

Det finns en ärftlighetsfaktor,men på den korta beskrivningen är det svårt att säga nått

Är du orolig?

• SaramedM
    sweety88 skrev 2010-04-22 16:37:33 följande:
    Ärftligheten beror oftast på om det finns flertal på ens sida i släkten som verkar ha någon slags diagnos, desto större är chansen för dt kan vara "genetiskt" och inte slumpartat. Är ni orolig så be bara dagis och omgivning var uppmärksamad prata om detta på bvc osv. För man gör inga diagnoser oftast förren skolåldern.
    Det stämmer inte när det gäller autismdiagnoser som sätts tidigare
    Så misstänker TS nått är det bättre med en tidig utredning
  • SaramedM
    sweety88 skrev 2010-04-24 14:12:18 följande:
    Jag pratade om dom diagnoserna TS nämner ovan. Och varför jag vet detta är för jag själv har barn med misstänkta diagnoser. Dt är bara i EXTREMA fall man kan göra en diagnos tidigare. Och jag tycker ju absolut man ska dra igång dt i tid, dt är viktigt för barnens framtid.
    Ts nämner bland annat As som är en autismdiagnos och ju tidigare man sätter en autismdiagnos desto bättre
  • SaramedM
    sweety88 skrev 2010-04-24 14:12:18 följande:
    Jag pratade om dom diagnoserna TS nämner ovan. Och varför jag vet detta är för jag själv har barn med misstänkta diagnoser. Dt är bara i EXTREMA fall man kan göra en diagnos tidigare. Och jag tycker ju absolut man ska dra igång dt i tid, dt är viktigt för barnens framtid.
    och det är inte bara i extrema fall man akn sätta tidigare diagnoser, förlåt men du har fel

ADHD ja, det är ovanligt för 5-6( men inte extremt ovanligt) men autismdiagnoser är mycket vanligt att man försöker sätta tidigt
    Däremot så beror det mycket på om man som förälder blir tagen på allvar eller inte, vi hade tur och blev det när M var 3
    Jag vet andra som fått diagnos vi 1,5
  • SaramedM
    lizagirl skrev 2010-04-24 18:14:36 följande:
    Orolig?det är ju ingen dödlig sjukdom... det är ett handikapp Vi mad Adhd är pftast roligare än "normala" människor... tycker jag! :)
    det är möjligt men jag hade gärna sett att min dotter sluppit lida som hon gör till följd av sitt NPF
  • SaramedM
    Simsonen skrev 2010-04-29 07:26:41 följande:
    Inte för att skuldbelägga, för det är ingens fel men jag reagerar lite över psykologens ord. Varför skulle skolans personal och inte föräldern vara de som upptäckte detta? Det låter så konstigt då jag alltid ansett att föräldern har det yttersta ansvaret för sina barns välfärd.'Om han alltid ansetts som problembarn, borde då självklart skolan reagerat men inte du och tagit tag i saken?
    För att skolans personal bör ha kunskap att fåna upp barn med problem
    Föräldrarna blir lätt hemmablinda
  • SaramedM
    Simsonen skrev 2010-04-30 19:50:36 följande:
    Fast det räcker liksom inte som argument till att lägga hela ansvaret för barnets välmående på skolan.Skolan har inte tagit beslutet att sätta barnet till värden och fostra det, det har föräldern gjort och man kan inte skylla på skolan att inte barnet fått någon diagnos.
    vem har påstått det? men när man är mitt uppe i det själv så kan man bli hemmablind och inte se det som ( förhoppningsvis) personal med mer kunskap kan se.
    Innan M fick sin diagnos hade jag noll kunskap om autism,hade inte förskolan sett det vet jag inte hur lång tid det hade tagit
    Men det haringenting med att avsäga sig ansvaret för barnet
  • SaramedM
    Simsonen skrev 2010-04-30 20:22:03 följande:
    Tja jag har en med ADHD/Asperger och en med svåra ätstörningar, duger det?Jag har alltid sett deras problem som min angelägenhet och som mitt ansvar att åtgärda. Dagis hjälper till men det är inte de som har ansvaret, varken att upptäcka barnens problem eller att åtgärda dem.Men det måste vara skönt att kunna ha den inställningen ibland, att man bara behöver föda barnen. Bekvämt.
    Vem har den inställningen? jag? Ludenben? knappast!
    Nu har jag iofs inte träffat henne IRL men efter de år vi skrivit i samma trådar här kan jag säga detta med rätt stor säkerhet
  • SaramedM
    Simsonen skrev 2010-05-01 18:29:22 följande:
    Ja uppenbarligen kan man det.
    Vem? visa vem i den här tråden som tänker som du påstår?
  • SaramedM
    Zoran skrev 2010-10-18 01:15:15 följande:
    70% att ditt barn får det om du har asperger.
    så få barnet att vara i magen så länge som möjligt. 

ja det är ärftligt. 
    Var får du den siffran i från?
Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?