• MissLaila

ADHD/Asperger, ärftlighet?

Min sons halvbror, samma pappa, har fått diagnosen ADHD/Asperger..
    Pappan har själv koncentrationssvårigheter och har svårt att varva ner..
    Nu undrar jag hur stor risk det är att min son oxå får/har något?

Jag vet inte om han är ett typsikt barn eller om det är något galet.
    Han blir 4 år i September och har jätte svårt att ta det lungt och varva ner.
    Sitter han och tittar på film så sitter han still max 5 min sen sitter han och leker med något annat.. När man busar med honom blir han jätte uppe i varv..
    Han är jätte duktig på att lägga pussel, pyssla osv.

Ska jag vara orolig, eller låter det som något typiskt barn?

• Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?
  • SaramedM

Det finns en ärftlighetsfaktor,men på den korta beskrivningen är det svårt att säga nått

Är du orolig?

• MissLaila
    SaramedM skrev 2010-04-22 16:28:01 följande:
    Det finns en ärftlighetsfaktor,men på den korta beskrivningen är det svårt att säga nått Är du orolig?
    Både och.. Med tanke på broder och hur han har varit/är så är jag inte det minsta orolig då min son är betydligt lugnare.. Men visst finns oron, vill ju att det ska upptäckas tidigt isf, så man kan vara en bra förälder till barnet istället för att bara tycka att det är jobbigt...
  • sweety88

Ärftligheten beror oftast på om det finns flertal på ens sida i släkten som verkar ha någon slags diagnos, desto större är chansen för dt kan vara "genetiskt" och inte slumpartat. Är ni orolig så be bara dagis och omgivning var uppmärksamad prata om detta på bvc osv. För man gör inga diagnoser oftast förren skolåldern.

• SaramedM
    sweety88 skrev 2010-04-22 16:37:33 följande:
    Ärftligheten beror oftast på om det finns flertal på ens sida i släkten som verkar ha någon slags diagnos, desto större är chansen för dt kan vara "genetiskt" och inte slumpartat. Är ni orolig så be bara dagis och omgivning var uppmärksamad prata om detta på bvc osv. För man gör inga diagnoser oftast förren skolåldern.
    Det stämmer inte när det gäller autismdiagnoser som sätts tidigare
    Så misstänker TS nått är det bättre med en tidig utredning
  • sweety88
    SaramedM skrev 2010-04-23 11:36:43 följande:
    Det stämmer inte när det gäller autismdiagnoser som sätts tidigare Så misstänker TS nått är det bättre med en tidig utredning
    Jag pratade om dom diagnoserna TS nämner ovan.
    Och varför jag vet detta är för jag själv har barn med misstänkta diagnoser. Dt är bara i EXTREMA fall man kan göra en diagnos tidigare. Och jag tycker ju absolut man ska dra igång dt i tid, dt är viktigt för barnens framtid.
  • Simsonen
    sweety88 skrev 2010-04-22 16:37:33 följande:
    Vår son fick aspergers syndrom vid 3 och ADHD nu vid fyra så det stämmer inte.
  • TheEagleEye

Det där med när dom ställer diagnosen är säkert olika från kommun till kommun. Och hur mkt man pushar på kan jag tänka mig..

Min mans bror har aspergers och själv säger han att det är troligare att det är ärftligt om det kommer från mammas sida, men jag har ingen aning om ifall det stämmer. Men han brukar läsa på saker ordentligt...

• sweety88
    Simsonen skrev 2010-04-24 14:14:49 följande:
    Vår son fick aspergers syndrom vid 3 och ADHD nu vid fyra så det stämmer inte.
    Dt stämmer men som jag säger dt görs undantag! Min bror fick oxå sin diagnos innan han var 4 medans vi resten fick vänta, men då hade han tydliga drag för sin adhd oxå.
  • Simsonen
    sweety88 skrev 2010-04-24 14:41:40 följande:
    Dt stämmer men som jag säger dt görs undantag! Min bror fick oxå sin diagnos innan han var 4 medans vi resten fick vänta, men då hade han tydliga drag för sin adhd oxå.
    Jag tror mer det beror på som nån skrev hur mycket föräldrarna puschar på och att det är olika komun för komun.
  • SaramedM
    sweety88 skrev 2010-04-24 14:12:18 följande:
    Jag pratade om dom diagnoserna TS nämner ovan. Och varför jag vet detta är för jag själv har barn med misstänkta diagnoser. Dt är bara i EXTREMA fall man kan göra en diagnos tidigare. Och jag tycker ju absolut man ska dra igång dt i tid, dt är viktigt för barnens framtid.
    Ts nämner bland annat As som är en autismdiagnos och ju tidigare man sätter en autismdiagnos desto bättre
Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?