Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD/Asperger, ärftlighet?

lizagirl skrev 2010-04-24 18:14:36 följande:
    Orolig? det är ju ingen dödlig sjukdom... det är ett handikapp Vi mad Adhd är pftast roligare än "normala" människor... tycker jag! :)
    Roligare?? Tja, tycker man att det är roligt med agressionsutbrott där en människa skadar både sig själv, saker i sin omgivning och andra människor så kanske det är roligt. Tycker man det är roligt med sömnstörningar, svag impulskontroll, grava koncentrationsstörningar, svår hyperaktivitet så tycker man säkert det är jätteroligt med ADHD. Själv önskar jag att min son slapp det. Jag älskar honom precis för den han är men kan ju inte förneka att jag helst hade sluppit ha honom i specialklass, medicinera med tunga mediciner och att han skulle slippa omgivningens fördomar, slippa kämpa för sina rättigheter. ADHD kan vara en tillgåntg i livet i flera avseenden men det är ett jäkla kämpande innan man kommer dit. Så jag förstår TS oro även om det inte är en dödsdom att ha barn med ADHD.

Min son fick diagnos när han var 4 år. Så att någon som skrev att det göra bara i undantagsfall diagnossättning tidigare än skolåldern stämmer inte. Det var så förr men nu vill man sätta innan skolåldern helst för att ju tidigare man kan sätta in hjälp, desto större är förutsättningarna. Det är hur många som helst som jag vet som fått vid 4 år.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-04-29 07:26:41 följande:
    Inte för att skuldbelägga, för det är ingens fel men jag reagerar lite över psykologens ord. Varför skulle skolans personal och inte föräldern vara de som upptäckte detta? Det låter så konstigt då jag alltid ansett att föräldern har det yttersta ansvaret för sina barns välfärd. 'Om han alltid ansetts som problembarn, borde då självklart skolan reagerat men inte du och tagit tag i saken?
    Det är många barn som visar tydligare symptom i skola/förskola. Dels är det större grupp än hemma med mer stoj, stim och intryck. Och dels är kraven högre i skolmiljö än hemma. Det är mycket mer lyssna, koncentrera, fokusera, samspela och vänta på sin tur i skolan än hemma och det är det som brukar vara som svårast vid dessa diagnoser. Beroende på grav av ADHD/ADD är det inte alls säkert att problemen är de samma överallt. Min son är samma men hans ADHD är grav.
    Skolans personal bör ha erfarenhet av barn och skulle slå larm om de upptäcker att en elev uppvisar svårigheter till den grad att det blir ett problem. Dessutom är det lätt som förälder att bli hemmablind.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-04-29 16:03:11 följande:
    Men om man vet att barnet anses som problembarn bör man väl som förälder ta reda på orsaken? Jag kan tycka att allt för mycket skuld och ansvar läggs på dagis och skolpersonal när det främst är föräldrarnas sak att agera.
    Det kan man tycka som utomstående men när man är i situationen är inte saker så glasklara som andra som inte är med i historien vill ha det till. Jag tog det initiativet att få min son utredd när han var 4 år. Jag var den som var drivande. Men alla barn har inte lika tydlig problematik som min son.
    Ett barn kan vara problembarn utan att ha diagnos. Problem kan ha roten i många orsaker och det kan vara svårt att som förälder veta vad som är vad. Och som sagt så kan det skilja mycket på ett barns beteende i hemmiljö där kraven och intrycken är mindre än i skolan som kräver mer.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-04-30 19:48:25 följande:
    Jag antar att min generella poäng inte riktigt går in så vi kan lika gärna avsluta med de orden. Det är bara min personliga åsikt att föräldrarna har det yttersta ansvaret för barnens välmående och den behöver inte delas av andra.
    Ja, föräldrarna har det yttersta ansvaret eftersom de är vårdnadshavare. Men verkligheten är inte alltid så glasklar som den borde vara. Min poäng går inte heller in så jag håller med om att det är bra att avsluta den diskussionen.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-04-30 20:00:42 följande:
    Nej, kanske vi har olika erfarenheter av det här med sjuka vårdkrävande barn.
    kanske... har inte du barn med dessa funktionshinder så står vi nog långt ifrån varandra. Inget att göra åt, alla har ju rätt till sin åsikt.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-04-30 20:22:03 följande:
    Tja jag har en med ADHD/Asperger och en med svåra ätstörningar, duger det? Jag har alltid sett deras problem som min angelägenhet och som mitt ansvar att åtgärda. Dagis hjälper till men det är inte de som har ansvaret, varken att upptäcka barnens problem eller att åtgärda dem. Men det måste vara skönt att kunna ha den inställningen ibland, att man bara behöver föda barnen. Bekvämt.
    Jag bryr mig inte om vad du har för barn så du behöver inte "duga" för min skull Det är klart att det är föräldrarnas yttersta ansvar, det har jag aldrig påstått annat. Det jag säger är att det finns fler sidor av myntet än bara en enda sida. Saker i livet är inte lika lätt för alla, så är det. JAG har tagit det ansvaret för jag vet hur viktigt det är och jag sopar inte problem under mattan. Min son har haft diagnos sen han var 4 år, på mitt initiativ till utredning. Men jag vet också att verkligheten ser olika ut i olika familjer.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-05-01 12:52:02 följande:
    Det är därför min åsikt i ämnet är rent generell vilket de flesta verkar ha missat. Antar att det för många är en öm tå när någon stampar in och säger att de har ett ansvar som föräldrar, det brukar inte vara populärt.
    öm tå?? Varför skulle det vara en öm tå?? Inte för mig i alla fall, för jag som sagt är väldigt drivande i jakten på hjälp åt min son. Om det är det för andra, det får de svara för själva, inget jag har märkt av att nån tycker i alla fall. Men öm tå eller ej, ingen har sagt att det inte är föräldrarna som har yttersta ansvaret. Men det verkar du missat eller struntat i att läsa. Allt är inte svart eller vitt och trots att man som förälder har yttersta ansvaret så finns det många sidor av samma mynt. Verkligheten ser olika ut för olika personer, man lever i olika världar och man kan tycka det eller det när man inte vet särskilt mycket om ts situation egentligen.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Killarnas morsa skrev 2010-05-14 00:09:01 följande:
    TS, jag kan bara råda dig att vara vaken och klarsynt ang sonens ev svårigheter. ADHD har väldigt hög ärftlighetsfaktor. Hur det är med AS vet jag inte. I vår familj har maken och båda sönerna ADHD och om jag gör en helt oproffessionell statistik bland våra goda vänner så blir det nog sådär två av tre barn, typ. Det är lite svårt att säga därför att föräldrar ibland inte är lika benägna att utreda barn nummer två coh tre. De tänker så här "Vi vet vad det handlar om och hur det ska hanteras så en diagnos gör ingen skillnad" Rätt eller fel? I vårt fall är alla tre utredda för att de ska kunna medicineras. PS: Vad det gäller skolans ansvar kontra föräldrarnas så vill jag bara väcka en fundering. När jag fick mina barn så visste jag knappt att det ADHD fanns. Sedan får jag två söner som är precis som sin pappa. Ska jag ensam avgöra vad som är normalt?? I vår familj är det jag som är annorlunda och att ha ADHD är normalt... Normen för avvikande beteende sätts av omgivningen.
    Jag tycker det är fel att låta bli att utreda om man vet att det gäller ADHD. Nu kan ju egentligen inte jag tycka till om den familjen du pratar om för de gör naturligtvis som de vill men om det hade gällt min son hade jag tyckt det var fel. För även om jag vet vad det är och hur det ska hanteras så vet inte alla andra, som skolan tex det. Namn på problemen ökar ju både förståelsen, rättigheterna till extra stöd och hjälp och medicinering om barnet skulle behöva det.
    Älskade ungar
Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?