ADHD/Asperger, ärftlighet?
lizagirl skrev 2010-04-24 18:14:36 följande:
Orolig? det är ju ingen dödlig sjukdom... det är ett handikapp Vi mad Adhd är pftast roligare än "normala" människor... tycker jag! :)
Roligare?? Tja, tycker man att det är roligt med agressionsutbrott där en människa skadar både sig själv, saker i sin omgivning och andra människor så kanske det är roligt. Tycker man det är roligt med sömnstörningar, svag impulskontroll, grava koncentrationsstörningar, svår hyperaktivitet så tycker man säkert det är jätteroligt med ADHD. Själv önskar jag att min son slapp det. Jag älskar honom precis för den han är men kan ju inte förneka att jag helst hade sluppit ha honom i specialklass, medicinera med tunga mediciner och att han skulle slippa omgivningens fördomar, slippa kämpa för sina rättigheter. ADHD kan vara en tillgåntg i livet i flera avseenden men det är ett jäkla kämpande innan man kommer dit. Så jag förstår TS oro även om det inte är en dödsdom att ha barn med ADHD.
Min son fick diagnos när han var 4 år. Så att någon som skrev att det göra bara i undantagsfall diagnossättning tidigare än skolåldern stämmer inte. Det var så förr men nu vill man sätta innan skolåldern helst för att ju tidigare man kan sätta in hjälp, desto större är förutsättningarna. Det är hur många som helst som jag vet som fått vid 4 år.