• nanah

    ADHD/Asperger, ärftlighet?

    Min son som är 20 år, diagnostiserades med ADHD (ADD), förra fredagen.
    När vi var hos psykologen, uttryckte jag min sorg och mitt dåliga samvete över varför jag inte hade reagerat tidigare och kanske förstått att det var något speciellt med min son. Hon svarade att jag inte skulle ha dåligt samvete, utan det skulle  lärare, skolsjuksyster, rektor mfl ha på den skola min son gick i under 6 år, då han ansågs som ett problembarn.

    Kan tillägga att min son tog steget själv, och jag är så glad att han gjorde det!

    Jag funderar just i dessa banor över vart han kan ha fått det? Å andra sidan så spelar det ingen större roll - han är den han är och vi tar det som det är och som det kommer.

  • nanah
    Simsonen skrev 2010-04-29 07:26:41 följande:
    Inte för att skuldbelägga, för det är ingens fel men jag reagerar lite över psykologens ord. Varför skulle skolans personal och inte föräldern vara de som upptäckte detta? Det låter så konstigt då jag alltid ansett att föräldern har det yttersta ansvaret för sina barns välfärd.'Om han alltid ansetts som problembarn, borde då självklart skolan reagerat men inte du och tagit tag i saken?
    Tycker inte att du skuldbelägger. Snarare så finner jag att du ifrågasätter varför jag inte tog tag i saken och vände mig exempelvis BUP, för att ta reda på vad som var fel med min son.
    Jag kan bara svara på att jag fick utstå en roll som en "sämre ensamstående mamma" i skolans ögon. Snarare för att hjälpa oss, stjälpte de istället och krävde att jag skulle vara en extraresurs för min son och hans hjälp med läxläsning. Ingenting jag på något sätt satte på emot, för självklart så hjälpte jag honom gladeligen med läxorna. Vad de inte hade var extraresurs för honom i skolan. Det fanns inga resurser hette det.

    Vad jag gjorde i detta fallet när min resurser började ta slut, var att vända mig till socialtjänsten, för stöd och hjälp och denna person kom att betyda väldigt mycket för mig och min son. Hon var med på de flesta elevkonferenserna och hon ansåg att skolans sätt att hjälpa var bedrövlig.
    Min son fick även träffa skolsyster samt skolpsykolog under en tid, men inte de reagerade på något annat...

    Jag kan även säga nu så här i efterhand att jag inte trodde att något fattades min son, och han egentligen bara mådde dåligt i avsaknad av sin far samt att jag inte var så insatt i vad ADHD var för något. Som någon nämnde  - hemmablind. Jag gjorde vad jag kunde för min son, och gudarna ska veta att jag har slitit mitt anletes svett med min son, där samtal och givande och tagande har varit prio nummer ett i vårt liv. Han är en underbar ung man och har fina förutsättningar till ett bra liv!

    Vad som kan kännas beklämmande är att det fanns så många med profession i skolan, men ingen gjorde något utan stämplade oss direkt.

    Nu när han har fått sin diagnos, drog vi en lättnades suck, både han och jag. Han har äntligen fått upprättelse och tog även mod till sig att e-maila den rektorn som arbetade på den skolan han gick i under låg- och mellanstadiet, där han tackade för praktiskt taget ingenting.

    Visst, det är alltid lätt att skylla på andra, men vi ska även komma ihåg att vi dock ändå är människor med brister och fel som alla andra. Vi gör så gott vi kan, utifrån de förutsättningar vi har.
  • nanah
    Simsonen skrev 2010-04-29 16:06:47 följande:
    Nej det är inte ett ifrågasättande heller. Det är mer en allmän åsikt, hur det generellt är. Inte personligen för just dig utan rent generellt i samhället så tycker jag att föräldrar lägger allt mer ansvar för sina barn på andra och kritiserar dem när något går emot barnet.I en annan tråd är det en mamma som är arg för att någon sagt åt hennes barn att inte röra leksakerna i affären trots att hon inte själv lagt någon energi på att uppfostra barnet.
    Jag kan hålla med dig om att det rent generellt ställs stora krav på skola, barnomsorg etc från föräldrar som förväntar sig att personal ska se till att deras barn får sina behov tillgodosedda men som många gånger inte helt kan leva upp till sin föräldrarrroll och tillgodose detta även på hemmaplan.
    Vi får inte glömma bort att vara realistiska och se till att det måste till ett ömsesidigt samarbete mellan föräldrar och skolans olika verksamhet, för det är ju där barnen också får lära sig etik och moral, likväl som hemma.
    Kritik ska ges, men den ska ges konstruktivt, åt bägge håll för att man som förälder, personal, ska få en chans till förbättring inom sitt område.

    Detta är min generella syn på ett få till ett bättre samhälle för oss och våra barn att leva och verka i.
Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?