Inlägg från: caspersmamma 08 |Visa alla inlägg
  • caspersmamma 08

ADHD/Asperger, ärftlighet?

min älsta son har asberger och när han fick sin utredning så var det inga problem, jag själv kontaktade bup och berättade att jag ville göra en utredning på sonen.

Sen flyttade vi till en annan kommun.

Dottern har ADHD med asbergerdrag och när jag började misstänka att det kanske var något med henne också så ringde jag till bup men då får jag till svar att det måste gå via skolan att dom först ska bestämma om de tycker att hon ska utredas.
    Det här var precis i början av sommarlovet och när skolan äntligen började igen så pratade jag med hennes hjälplärare som hade haft henne ganska mycket.
    Hon sa att hon också tänkt på det och även andra vuxna på skolan har haft sina funderingar. Men varför hade dom då inte sakt något då kanske vi hade fått utredningen mycket snabbare.

Min yngsta son är nu 22mån och han ska utredas nu i september och varför vi väntar till sep är pga av att jag vill vänta orkar inte med någon utredning just nu men när läkaren nämde utredning så sa jag att det kan man väll inte göra förrän barnet är äldre men då sa läkaren att så var det förr men nu vill man göra utredningen så tidigt som möjligt.

Min syster dotter har också fått diagnosen ADHD men när hennes föräldrar började misstänka något så pratade det med hennes lärare för att höra med henne om hon tyckte att det kanske kunna vara något med flickan men läraren tyckte inte det och det var väl lite konstigt för nästan varje dag hade det hänt något i skolan och de fick komma ditt men som förälder vill man ju inte att det ska vara något fel på enns barn så de lyssnade på läraren.
    Några månder senare så flyttade dom och flickan började i en ny skolan och redan första veckorna så såg hennes nya lärare att det var något och ordnade ett möte med föräldrarna.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • caspersmamma 08
    Killarnas morsa skrev 2010-05-14 00:09:01 följande:PS: Vad det gäller skolans ansvar kontra föräldrarnas så vill jag bara väcka en fundering. När jag fick mina barn så visste jag knappt att det ADHD fanns. Sedan får jag två söner som är precis som sin pappa. Ska jag ensam avgöra vad som är normalt?? I vår familj är det jag som är annorlunda och att ha ADHD är normalt...Normen för avvikande beteende sätts av omgivningen.
    ja håller helt med dig jag förstår inte varför en del är så rädda för att deras barn ska få en diagnos tycker synd om barnen som säkert känner sig annolunda men inte kan förstå varför.
    Min sons farmor kan inte acceptera att sonen har asberger hon leter hela tiden efter tecken på att han har fått fel diagnos pga att han inte är som dom barnen som man läser om som har tecken och det senaste nu är att de ska vara dåliga grovmotorisk och det är inte sonen
    Jag frågade hans psykolog för något år sen om de kunde ha ställt fel diagnos men hon svarade att han hade de tecken för att ha asberger och att autismspektrumet är så stort att de går inte att skriva om alla symtom man kan ha, mycket är ju hur dom tänker och beteer sig i olika situationer.
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • caspersmamma 08
    Minnie69 skrev 2010-11-02 16:46:08 följande:
    Ber om ursäkt för min nyfikenhet. Har läst om det här med ärftlighet och då det förekommer i både mannens och min släkt så undrar jag vad man ska hålla utkik efter som "tecken" på att ens barn kan ha det?
    Nej jag tycker inte man ska hålla utsikt för då kommer du se tecken hela tiden utan om det är något så kommer ni märka det så länge som ni inte blundar för problemet/svårigheterna
Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?