• Novemberstjärnan

Ordet fjortis?

Ja ordet "fjortis" ser man lite här och var. Även jag själv har blivit kallad det i en tråd Är himla nyfiken på VAD man är om man är fjortis? Är det detsamma som barnslig då? För isf så tycker jag att man är "fjortis" som säger "fjortis".

Berätta gärna din tolkning av vad fjortis är!
  • Svar på tråden Ordet fjortis?
  • Grizelda
    Michisen skrev 2010-04-23 11:53:44 följande:
    Jag är 8.3% fjortis enligt www.fjortispoang.seHimla bra test det där, de får med rätt mycket av vad jag tycker är fjortisbeteende.Fjortis finns för övrigt med i SAOL numera.
    Jag hade 10,9 %, så någon fjortis är jag inte. Fjortis för mig är en ung tonårstjej som försöker låtsas att hon är sådär 20-22 år, men bara gör sig löjlig och patetisk.
  • Mariber

Fjortis för mig (som jobbar med tonåringar) är en sönderblonderad och uppsminkad tjej som försöker framställa sig som lite lätt korkad (även om hon inte är det - sorgligt att se för mig som lärare...) och fnittrar mycket... {#lang_emotions_wink} Eleverna själva har ju fjortis som ett begrepp på en grupp tjejer med ovanstående egenskaper - de uttalar det då fjårtis!

• Åsa

Fjortisar springer skrikande emot varandra med utsträckta armar när de träffas. De dricker sig stupfulla (eller agerar stupfulla efter två cider). De "hatar" eller "älskar" människor och saker. Sådana de "hatar" på mer eller mindre lösa grunder, ofta ett ex eller någon tjej sagt något de uppfattat som nedsättande eller som någon kille de är intresserad av gillar, pratar de högljutt skit om. De tror att andra är djupt intresserade av huruvida de rakat benen eller ej, eller ifall deras lärare sagt något orättvist (det senare förmodligen för att de dels är väldigt känslostyrda, dels uppfattar sig som universums centrum). De lägger massor med tid på att fundera över sitt utseende och hur andra (läs killar) uppfattar dem. De snaskar tuggummi med öppen mun och skriker högt om sitt privatliv i mobiltelefon.
    Är vad jag kommer på på rak arm

• Åsa

De är lite söta på sitt sätt om man lyckats få distans till egna gamla fjortistendenser

• TyskMamma

finns det inga killar som är fjortisar? För jag hör er bara prata nedsättande om tjejer.
    Hur är det med killarna i de låga byxorna och de noppade ögonbrynen och det det alldeles för stelt sprayade håret? De med märkeskläderna och tommy hillfinger-kallingarna? Jag skulle även kalla dem för fjortisar men folk härinne verkar ju vara inne just på tjejerna, vad synd.{#lang_emotions_cry}

• Cocarola
    Mariber skrev 2010-04-25 22:16:30 följande:
    Fjortis för mig (som jobbar med tonåringar) är en sönderblonderad och uppsminkad tjej som försöker framställa sig som lite lätt korkad (även om hon inte är det - sorgligt att se för mig som lärare...) och fnittrar mycket... Eleverna själva har ju fjortis som ett begrepp på en grupp tjejer med ovanstående egenskaper - de uttalar det då fjårtis!
    Detta uttal retar gallfeber på mig. Det heter väl inte fjårton år heller?!
    Fast jag inser att jag inte har något att sätta emot i frågan : )
  • Michisen
    TyskMamma skrev 2010-04-26 19:09:23 följande:
    finns det inga killar som är fjortisar? För jag hör er bara prata nedsättande om tjejer. Hur är det med killarna i de låga byxorna och de noppade ögonbrynen och det det alldeles för stelt sprayade håret? De med märkeskläderna och tommy hillfinger-kallingarna? Jag skulle även kalla dem för fjortisar men folk härinne verkar ju vara inne just på tjejerna, vad synd.
    Det du tänker på kallas visst för Partille-Johnnys. Eller Guidos - om man tittar på MTV:s serie The Shore så är stilen tagen därifrån.
  • deelah

hahah aa,och egentligen så använder bara fjortisar ordet fjortis. det existerar i en fjortis värld bara.

Svar på tråden Ordet fjortis?