• sarsparis

Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?

Min 2 åring har en fruktansvärd hemsk hosta, han har haft det sen han var förskyld första gången som liten. så fort förskylningen dyker upp kommer den. nu har han varit förskyld från och till sen i oktober vilket innebär att han hostat hemskt mycket. Vi har varit hos läkare flera gånger och fått både cociliana och lepehton som enligt läkaren är de bästa hostmedicinerna som finns. När de inte hjälp ett skvatt började vi fundera på om det är förskylningsastma och har fått en inhalator med både pulmicort och airomir. första gångerna hjälpte de bra,, hostan blev märkbart mindre snabbt. Men så förra veckan började hosta igen. Och inget hjälper, han hostade i ca 3 dar dygnet runt vilket innebar dåligt sömn. I förrgår kom hostan tillbaka, han har hostat sig igenom 2 nätter och varje gång han försöker sova på dagen. Han får ingen ordentlig sömn och er som ett monster.....Har ni några bra tips på andra mediciner som ni provat som ni tycker har funkat eller är det bara att härda ut? 

• Svar på tråden Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?
  • 2små2stora
    sarsparis skrev 2010-04-24 07:09:24 följande:
    Verkar som att han blivit bättre, i natt vaknade en han gång och hostade till lite, men det var så lite hosta att han snabbt somnade om igen. Så förhoppningsvis är han bättre. Hur länge brukar ni ge pulmicort? Läkare sa att man ska sluta när förskyliningen är över. men jag har även hört de som inte har uppehåll.
    Fortsätt minst en vecka efter att förkylningen och hostan har lagt sig.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Jenzzzan
    Birgitta L skrev 2010-04-23 23:23:20 följande:
    Svar till Jenzzzan:Ni ska inte dubbla dosen pulmicort utan ge den dos som läkaren sagt, morgon och kväll antar jag. Ni ska heller inte sluta med airomir. Pulmicort har långtidsverkan och ska därför ges i samma dos hela tiden även då han är fri från symtom. Airomir ska ges så fort han har besvär och det kan man ge hur många gånger som helst.
    Jo, alltså självklart är det enligt läkarens ordination som gäller. Och i vårt fall har läkaren ordinerat dubbel dos morgon/kväll till en början och sen ge en dos morgon/kväll under längre tid. Airomir ger vi vid besvär upp till 8 gånger per dygn men eftersom han är besvärsfri med pulmicorten så har vi dragit ner på den dosen. Min poäng var att man kan kontakta läkaren för att utreda om den dos man ger är tillräcklig. Jag menar absolut inte att man ska börja laborera själv. Bara för att klargöra...
  • Jaramla

men kräv en riktig utredning! åtminstone kan man ju utesluta annat då. vi var på akuten 1 gång i månaden hela hösten innan vi fick utredning och diagnos (förkylningsastma). efter att vi fick medicin så började han sova hela nätter för första gången i sitt 2-åriga liv!
    det som fungerar bäst är definitivt singulair, när vå får i honom det.... men airomir o pulmicort håller det mesta stången det med. men det är skönt att ha en läkarkontakt, att veta att han inte är allergisk (pricktestad) o att lungorna är normala osv.

mitt bästa hemmatips (för högläge o saft (socker är slemlösande) funkar ju inte så bra när man har problematisk hosta) är att göra rent näsan ordentligt innan läggdags, mycket saltvatten o gärna nässug o om det är en pågående förkylning kanske lite vanligt nässpray bara för att det inte skall bildas så mycket slem under natten.

hoppas ni får hjälp o ordning på det snart!

• Pörcy

Min son hade RS-viruset när han var 2 månader och nu hostar han jämt när han är förkyld, och det sa dom åt oss att han skulle göra till dess att han är ca 3 år. Vi ger honom Bisolvon ca 3 timmar innan läggdags och då brukar natten förflyta någorlunda smärtfritt. Oftast får han nån hostattack framåt kl 4-5 på morgonen men då är det oftast bara ge honom en dos till så ger det sig efter ca 10-15 min. Lycka till TS och jag hoppas att han kryar på sig!

• sarsparis

Tack för alla råd åter igen! Hostan har bara försvunnit, så där lika snabbt som den kom....Nästa gång åker vi till läkaren direkt när det börjar, ska redan nu ta reda på hur man kommer till en barnläkare så vi kanske slipper ta en jourtid på VC. de verkar ju inte helt intresserade av att hjälpa till känns det som.

• Little Ms Chatterbox

Förra våren hade vår dotter hosta som kom och gick hela tiden. Var värre efter förkylning och höll på längre. På VC sa dom att jaaa det kan ta lång tid innan det går bort, det är normalt...
    Hostan hann ju inte gå bort mellan varje förkylning.. Och hon blev hostig vid ansträngning, om hon sprang runt här i huset eller hoppade på studsmattan. På nätterna kunde hon vakna och hosta så hon spydde. Efter många om och men tog de på VC tillslut odlingsprov i näsan på henne, och det visade på en infektion, pneukoc... nånting. 3 dagar in i penicillinkuren försvann hostan och varit borta sen dess. Efter avslutad penicillinkur var hon mycket piggare och gladare.

Så jag undrar om man har tagit en ordentlig odling på din son?

• AnniPanni

Mitt tips är att kräva en riktigt astma utredning!

Vi har kämpat på i FYRA år med alla möjliga hostmediciner, cociliana och lepehton (lepheton -desolett tror jag tom att den hette, var någon special blandning). Men det blir inte bättre utan har blivit värre. Min tjej är snart 6 år och hon hostar inte hela tiden men det är skrällhosta typ varannanvecka o nu efter många om och men så har man ätnligen kommit fram till att hon har pipig andning och en astmautredning är på G. Hon ska även få göra en stor allergiutredning.

• marienna

Min dotter får alltid hemsk hosta varje förkylning och vi har fått konstaterat att det är förkylningsastma. Hon får pulmicort och har blivit bättre på att inhalera den, men det som mest har hjälpt är singulair. Hon får det varje kväll i yoghurten (tidigare gröt) och det är toppen. vi har gjort pricktest också men det visade inget.

• moretime

Vår son har har förkylningsastma och krupp. Vi har använt samtliga starka mediciner mot hosta. Bland det bättre har dock varit då sjukhuset tog hem en inhalator att andas in i, och att endast andas in koksalt var jätteeffektivt!
    Han fick även andas in astma mediciner i den.
    Många läkare väntar in i det längsta att skriva ut en egen sådan, men man kan få låna hem den tills det värsta har lagt sig.
    Då kom även hemsjukvården på hembesök varje dag.
    Kruppen och astman börjar dock växa bort nu, han är 7 år.

• Birgitta L

Svar till moretime:

Man väntar i det längsta med att lämna ut en inhalator att ha hemma för att man i stället ska kunna erbjuda det på sjukhuset eftersom de vill att man kommer in så att läkaren kan se hur läget är, det kan gå illa annars om man enbart behandlar hemma. Det är också därför som hemsjukvården kommer hem i samband med att man lämnat ut inhalatorn, alltså att hemsjukvården kolla upp i stället.

• Tingeling83

min dotter hostat massa sen februari i år , slem i luftrören & ansträngd andning. Fick Bricanyl ...

veckorna gick hostan uppehöll ngn vecka bara sen fortsatte den.

Fick testa mollipect , den funka bra nu e hostan borta .

hon hade hostan i 3 månader med en veckas uppehåll. i början hosta hon så mkt så hon spydde :(

iofs fick hon akut bronkit med en vända för en månad sen .

hoppas nu hon är frisk.

Kärlek
  • September

Låter som förkylningsastma. Min dotter har precis som du beskriver det. Vi fick också inhalator med kortison och luftrörvidgande men upplevde inte att det hjälpte för så fort hon blev minsta lilla förkyld så blev det sånna där hostattacker. Nu har vi fått ett pulver som man utöver inhalatorn ger varje kväll. Singulair heter det. Och fastän hon varit förkyld så har hostan hållit sig stabil. Hjälper jättebra på vår dotter. Kontakta läkare igen tycker jag! lycka till!

• Tingeling83

MIn dotter hade sånt i flera månader , de hon hade bronkit hela tiden , fick massa mediciner som ej hjälpte , till slut fick vi remiss , barn läkare , hon har infektions astma , fått inhaltor , kanon !!!

♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥www.mammanemma.blogg.se♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
  • pandarinen

Jag har också en son, 4 åring som haft hosta mer eller mindre sen november, med ett uppehåll på en månad i april. Men nu snuva och hostan har kommit tillbaka. Vården här är försiktiga med att både rekommendera hostmedicin eller ge kortison. Han har fått luftrörsvidgande inhalator men det fungerar inte. sen jag har jag testat en massa huskurer men ingen bättre. Även luftfuktare och luftrenare. 

Det jag inte testat är någon receptfri hostmedicin, vet ni någon som fungerar bra? 

Svar på tråden Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?