• sarsparis

Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?

Min 2 åring har en fruktansvärd hemsk hosta, han har haft det sen han var förskyld första gången som liten. så fort förskylningen dyker upp kommer den. nu har han varit förskyld från och till sen i oktober vilket innebär att han hostat hemskt mycket. Vi har varit hos läkare flera gånger och fått både cociliana och lepehton som enligt läkaren är de bästa hostmedicinerna som finns. När de inte hjälp ett skvatt började vi fundera på om det är förskylningsastma och har fått en inhalator med både pulmicort och airomir. första gångerna hjälpte de bra,, hostan blev märkbart mindre snabbt. Men så förra veckan började hosta igen. Och inget hjälper, han hostade i ca 3 dar dygnet runt vilket innebar dåligt sömn. I förrgår kom hostan tillbaka, han har hostat sig igenom 2 nätter och varje gång han försöker sova på dagen. Han får ingen ordentlig sömn och er som ett monster.....Har ni några bra tips på andra mediciner som ni provat som ni tycker har funkat eller är det bara att härda ut? 

• Svar på tråden Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?
  • April Mamma

Har det likadant hemma när äldsta sonen blir krasslig.

Förutom medicin så sov med hög huvudände, höj sängen el två kuddar osv.
    Ljummen röd saft, sova med fönstret lite öppet.....

Oftast så går det ju över mitt i natten, det är förnatten som är värst.

• Julia101

Har också en kille på 4,5 år som hostar mycket.  Förigår fick han en inhalator med både pulmicort och airomir och hostan har minskat men fortfarande hostar han en del. Inatt vaknade han varannan timme. nu hoppas jag att det blir bättre om några dagar.

• sarsparis

Högläge har vi, i natt lyckade vi få honom sovades nästan i sittande ställning, men han hostar fruktansvärt ändå. Röd saft? Varför är det bra? Ska testas iallafall.....

• April Mamma
    sarsparis skrev 2010-04-23 19:40:16 följande:
    Högläge har vi, i natt lyckade vi få honom sovades nästan i sittande ställning, men han hostar fruktansvärt ändå. Röd saft? Varför är det bra? Ska testas iallafall.....
    Varför vet jag inte =) kom i håg ljummen =)
  • Birgitta L

Svar till Sarisparis:

Eftersom han inte blir bättre trots pulmicort och airomir bör ni åka in akut. Han behöver troligen betapred för att det ska släppa. Det kan också var krupphosta och det kan bli akuta svårigheter av det om man väntar för länge. Sen tycker jag att ni ska be om en tid hos en barnläkare så att han blir ordentligt utredd.

• IsaCMoJs

Jag skulle rösta på förylningsastma!!

Mamma till Moa 081216
  • Angelicaa

vår son på 2 år får också sån hemsk hosta, oftast så han spyr, så fort han blir förkyld. vilket är rätt ofta med tanke på dagis å sånt. Har fått åka in akut 2 ggr med honom och dom har då sagt att det är krupphosta. Har dock aldrig behövt inhalera, men har fått lite olika receptbelagda hostdämpande medel. Förutom att ligga högt med huvudet så kan du hänga in fuktiga handukar i rummet. Det hjälper mkt tycker jag, då fukten gör det lättare att andas.

Lycka till!

• Marma

undrar bara om ni testat med vicks på bröstet? mina hade en jävla hosta ett tag som släppte först när jag började smeta in vicks morgon o kväll på bröst o rygg.   Nu hade kankse mina inte samma som dig men en tanke bara...

• BlommyNess12

Jag har bara några huskurer som antagligen inte hjälper bättre än receptbelagd medicin, det låter som förkylningsastma tycker jag..

• BlommyNess12
    Angelicaa skrev 2010-04-23 20:02:47 följande:
    vår son på 2 år får också sån hemsk hosta, oftast så han spyr, så fort han blir förkyld. vilket är rätt ofta med tanke på dagis å sånt. Har fått åka in akut 2 ggr med honom och dom har då sagt att det är krupphosta. Har dock aldrig behövt inhalera, men har fått lite olika receptbelagda hostdämpande medel. Förutom att ligga högt med huvudet så kan du hänga in fuktiga handukar i rummet. Det hjälper mkt tycker jag, då fukten gör det lättare att andas.Lycka till!
    men om hennes son har astma så kommer det bli värre om luften är fuktig....
Svar på tråden Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?