• Natli

Körkort med endast automat

Hej!

Om man vill ta körkort med endast automat, hur går man till väga då? Har fösökt leta lite på internet men inte hittat någon bra information.
    Någon som vet vart man kan göra det (bor i sthlm) och hur mycket det kostar?

//N

Att vakna upp varje dag och se ditt leende, du är mitt mirakel
  • Svar på tråden Körkort med endast automat
  • sugröret
    Natli skrev 2010-04-24 12:58:17 följande:
    Hej!Om man vill ta körkort med endast automat, hur går man till väga då? Har fösökt leta lite på internet men inte hittat någon bra information.Någon som vet vart man kan göra det (bor i sthlm) och hur mycket det kostar?//N
    Dom har en automatbil på i sotrt sett alla trafikskolor. Du får ringa och säga ditt önskemål så dom bokar in dig på just den bilen bara. Dom brukar oftast bara ha en sån bil. Men tror det kostar lika som att ta manuellt kort. Det är ju samma bensikostnad,lika lång lektionstid,löner ska betalas osv
  • Millenium

Skillnaden är att tar du körkort på automat får man nog bara köra automatbilar.

• bakeacake

Tar du körkort på automat får du BARA köra automat sen, helt idiotiskt om man inte har nått rörelsehinder eller annat handikapp...

• Lattjo

Jag tog för bara automat och det har aldrig stoppat mig. Jag får alltid höra hur dumt det är men jag har aldrig saknat ett vanligt körkort. Det som är är ju att du inte får köra bilar med manuell låda sen. Jag har ett yrke som gör att jag kör runt i sthlms city dagarna i ända. Det finns säkert dom som älskar att växla, jag gör det inte så jag kommer aldrig ha en manuellväxlad bil (ja jag har kört manuellt växlad bil också).

Jag tog det för att jag hade väldigt kort tid på mig innan vår son kom och det går fortare, det är ju liksom bara att gasa och bromsa :)

• Natli
    Lattjo skrev 2010-04-27 18:22:52 följande:
    Jag tog för bara automat och det har aldrig stoppat mig. Jag får alltid höra hur dumt det är men jag har aldrig saknat ett vanligt körkort. Det som är är ju att du inte får köra bilar med manuell låda sen. Jag har ett yrke som gör att jag kör runt i sthlms city dagarna i ända. Det finns säkert dom som älskar att växla, jag gör det inte så jag kommer aldrig ha en manuellväxlad bil (ja jag har kört manuellt växlad bil också). Jag tog det för att jag hade väldigt kort tid på mig innan vår son kom och det går fortare, det är ju liksom bara att gasa och bromsa :)
    Skönt med någon som inte tycker att det bara är för handikappade etc.

Inte jag som ska ta körkortet men när jag väl ska ta mitt blir det nog automat, hatar att växla och vi kommer ändå köpa en automat bil. Kortfattat så föddes sambon med fel på foten så opererade sig som liten men är dock inte lika flexibel som vi andra vilket gör att det blir svårare för honom att växla och medför lite smärta efter ett tag.

Sen är det som du säger, går mycket snabbare. Och vi måste ha ett körkort så fort som möjligt då vi ska åka utomlands i 3 mån
    Att vakna upp varje dag och se ditt leende, du är mitt mirakel
  • bakeacake
    Natli skrev 2010-04-27 18:29:31 följande:
    Skönt med någon som inte tycker att det bara är för handikappade etc.Inte jag som ska ta körkortet men när jag väl ska ta mitt blir det nog automat, hatar att växla och vi kommer ändå köpa en automat bil. Kortfattat så föddes sambon med fel på foten så opererade sig som liten men är dock inte lika flexibel som vi andra vilket gör att det blir svårare för honom att växla och medför lite smärta efter ett tag.Sen är det som du säger, går mycket snabbare. Och vi måste ha ett körkort så fort som möjligt då vi ska åka utomlands i 3 mån
    Glöm inte bort att du ibland måste haft ditt körkort ett tag för att få köra i vissa länder...
  • Tecken
    bakeacake skrev 2010-04-27 18:31:18 följande:
    Glöm inte bort att du ibland måste haft ditt körkort ett tag för att få köra i vissa länder...
    Vilka länder då, t ex?

Jag vet att det kan finnas begränsningar då man ska hyra bil (t ex vara över 21 år och haft körkort i minst 1 år), men jag har aldrig hört att man måste ha haft körkort ett visst tag för att få köra. Upplys mig
  • Tecken

Min mamma har automatkörkort. Hon har inget funktionshinder. Vet inte riktigt varför hon tog automatkort, misstänker att det hade med tidsbrist att göra (hon tog det när jag och mina syskon var små). Mig veterligen har hon aldrig känt sig begränsad.

• bakeacake
    Tecken skrev 2010-04-27 18:33:36 följande:
    Vilka länder då, t ex? Jag vet att det kan finnas begränsningar då man ska hyra bil (t ex vara över 21 år och haft körkort i minst 1 år), men jag har aldrig hört att man måste ha haft körkort ett visst tag för att få köra. Upplys mig
    Jag åkte t ex på en höööög böter i Grekland efter att jag körde bil med mitt svenska körkort inom 1 år efter jag fått det, Så uppenbarligen finns det...
  • Tecken
    bakeacake skrev 2010-04-27 18:35:15 följande:
    Jag åkte t ex på en höööög böter i Grekland efter att jag körde bil med mitt svenska körkort inom 1 år efter jag fått det, Så uppenbarligen finns det...
    Oj, där ser man - man lär sig något nytt varje dag
Svar på tråden Körkort med endast automat