• Natli

Körkort med endast automat

Hej!

Om man vill ta körkort med endast automat, hur går man till väga då? Har fösökt leta lite på internet men inte hittat någon bra information.
    Någon som vet vart man kan göra det (bor i sthlm) och hur mycket det kostar?

//N

Att vakna upp varje dag och se ditt leende, du är mitt mirakel
  • Svar på tråden Körkort med endast automat
  • qenzo

På vilket sätt går det fortare att ta automatkörkort?

Det är ju ingen som helst skillnad på körningen utom en växelspak, vilket inte är lektionsbelagt.
  • hewa

Argumentet att det går fortare (antar att ni syftar på lättare eftersom man inte behöver lära sig växla) har jag inte reflekterat över, har man väldigt tidsbrist är det kanske relevant. Däremot känns det på sikt ändå smartare att faktiskt ta ett "vanligt" körkort - det finns ju inget som hindrar att man kör automat ändå.

Vår ena bil är automatväxlad och visst är det grymt bekvämt Men om man tex behöver hyra bil eller låna bil någon gång så är det ju praktiskt om man iaf får köra även en med manuell växellåda.

Kostnadsmässigt är det nog ingen skillnad och de flesta körskolor har säkert någon automatväxlad bil att tillgå.

• bakeacake
    Tecken skrev 2010-04-27 18:36:22 följande:
    Oj, där ser man - man lär sig något nytt varje dag
    Sen vet jag kompisar som fått böter i USA, men det kanske är för att dom kan göra som dom vill där mot turister... ;)
  • Tecken
    bakeacake skrev 2010-04-27 18:38:31 följande:
    Sen vet jag kompisar som fått böter i USA, men det kanske är för att dom kan göra som dom vill där mot turister... ;)
    Eller för att de hyrt bilar, och biluthyrarna har sina egna regler? För jag antar att de inte skeppat över sina egna bilar
  • bakeacake
    Tecken skrev 2010-04-27 18:40:21 följande:
    Eller för att de hyrt bilar, och biluthyrarna har sina egna regler? För jag antar att de inte skeppat över sina egna bilar
    En tjej jobbade som barnflicka och hade familjens bil, en kille köpte en bil när han flyttade dit för att plugga...

Hur ska polisen veta vad biluthyraren har för krav? Jag har varit med om att hyra bil och fått nobben för att jag inte varit tillräckligt gammal eller inte haft körkort tillräckligt länge. men då har de varit på bilfirman och inte av nån polis...
  • Tecken
    bakeacake skrev 2010-04-27 18:42:55 följande:
    En tjej jobbade som barnflicka och hade familjens bil, en kille köpte en bil när han flyttade dit för att plugga...Hur ska polisen veta vad biluthyraren har för krav? Jag har varit med om att hyra bil och fått nobben för att jag inte varit tillräckligt gammal eller inte haft körkort tillräckligt länge. men då har de varit på bilfirman och inte av nån polis...
    Haha, det har du rätt i - läste lite slarvigt
  • Lattjo
    qenzo skrev 2010-04-27 18:38:24 följande:
    På vilket sätt går det fortare att ta automatkörkort? Det är ju ingen som helst skillnad på körningen utom en växelspak, vilket inte är lektionsbelagt.
    Iom att man inte måste lära sig att växla går det fortare. Man måste inte lära sig att starta i backe tex, det ingår liksom inte i lektionerna alls. Jag körde på vägarna redan första lektionen eftersom man inte måste lära sig dragläge och allt sånt. Så det går absolut fortare, om man nu inte är ett stolpskott i trafiken men då ska man nog inte ha körkort ändå :)

Sen kan man ju om man vill ta körkort för manuell låda sen så det är ju inte så att har man en gång tagit kort för automat är det kört sen. Jag ska väl ta kortet för manuell låda så småningom men än så länge får det vara. Då håller dom bara koll på hur du sköter växellådan för körkortet har man ju redan.
  • bakeacake
    Lattjo skrev 2010-04-27 19:03:50 följande:
    Iom att man inte måste lära sig att växla går det fortare. Man måste inte lära sig att starta i backe tex, det ingår liksom inte i lektionerna alls. Jag körde på vägarna redan första lektionen eftersom man inte måste lära sig dragläge och allt sånt. Så det går absolut fortare, om man nu inte är ett stolpskott i trafiken men då ska man nog inte ha körkort ändå :)Sen kan man ju om man vill ta körkort för manuell låda sen så det är ju inte så att har man en gång tagit kort för automat är det kört sen. Jag ska väl ta kortet för manuell låda så småningom men än så länge får det vara. Då håller dom bara koll på hur du sköter växellådan för körkortet har man ju redan.
    De där med att dem bara har koll på hur du sköter lådan stämmer inte... Du måste göra ALLT om igen.. Teori, Uppkörning, halkbana....
  • Lattjo
    bakeacake skrev 2010-04-27 19:08:22 följande:
    De där med att dem bara har koll på hur du sköter lådan stämmer inte... Du måste göra ALLT om igen.. Teori, Uppkörning, halkbana....
    Det var vad bilskolan sa till mig iaf. Varför ska man behöva göra om allt? Körkortet har jag ju redan, det kan dom aldrig ta ifrån mig!
  • bakeacake
    Lattjo skrev 2010-04-27 19:11:29 följande:
    Det var vad bilskolan sa till mig iaf. Varför ska man behöva göra om allt? Körkortet har jag ju redan, det kan dom aldrig ta ifrån mig!
    Nej, men dom kan anse att du är en trafikfara med manuellt växlad bil... därför måste man köra upp igen, och för att få köra upp måste du göra teoriprovet eftersom dem nuförtiden är 1 prov.... och för att få köra upp måste man även ha en godkänd riskutbildning...
  • Lattjo
    bakeacake skrev 2010-04-27 19:14:38 följande:
    Nej, men dom kan anse att du är en trafikfara med manuellt växlad bil... därför måste man köra upp igen, och för att få köra upp måste du göra teoriprovet eftersom dem nuförtiden är 1 prov.... och för att få köra upp måste man även ha en godkänd riskutbildning...
    Jag var ju tvungen att gå in på trafikskolans hemsida och kolla och där står det:

Om Du senare vill häva villkoret automat, görs detta genom ett nytt körprov (ingen ny teori eller halkbana). Vid detta körprov tittar Vägverket i princip bara på hur växlings- och kopplingsarbetet utförs i olika miljöer (start i backe, påfart på motorväg, infart på större väg osv.).

• bakeacake
    Lattjo skrev 2010-04-27 19:19:39 följande:
    Jag var ju tvungen att gå in på trafikskolans hemsida och kolla och där står det:Om Du senare vill häva villkoret automat, görs detta genom ett nytt körprov (ingen ny teori eller halkbana). Vid detta körprov tittar Vägverket i princip bara på hur växlings- och kopplingsarbetet utförs i olika miljöer (start i backe, påfart på motorväg, infart på större väg osv.).
    Ja isåfall har körskolor olika upplägg...

Min syster är reumatiker och tog för automat först. för ett år sen började hon övningsköra med manuell låda och har precis klarat uppkörningen, efter att ha skrivit ett teoriprov först.... enligt både transportstyrelsen (som har hand om körkortsfrågor) är det ett krav eftersom de två proven ses som ett....
  • Lattjo

På transportstyrelsen sida står: 10. Automat - ny uppkörning utan körkortstillstånd?
    Svar: Om man har villkor automat på grund av medicinska skäl ska man kontakta Transportstyrelsen. I andra fall krävs enbart ett nytt manuellt körprov hos Trafikverket.

Om det stämmer som du säger så får jag väl göra om teorin också, inte mer med det :) Jag skiter i vilket för jag hade kort tid på mig och jag ville ha kortet innan grabben kom så jag slapp hålla på med det när jag var nyförlöst. Sen vet jag inte ens om jag kommer att fixa det för jag har alkdrig känt mig hindrad ännu men kommer den dagen får jag väl se hur jag gör :)

• Lattjo
    Natli skrev 2010-04-27 18:29:31 följande:
    Skönt med någon som inte tycker att det bara är för handikappade etc. Inte jag som ska ta körkortet men när jag väl ska ta mitt blir det nog automat, hatar att växla och vi kommer ändå köpa en automat bil. Kortfattat så föddes sambon med fel på foten så opererade sig som liten men är dock inte lika flexibel som vi andra vilket gör att det blir svårare för honom att växla och medför lite smärta efter ett tag. Sen är det som du säger, går mycket snabbare. Och vi måste ha ett körkort så fort som möjligt då vi ska åka utomlands i 3 mån
    Det som kan vara är ju om man ska åka med någon som har en manuell bil, då kan man inte hjälpa till och köra. Att det ska bli problem att hyra får man också jämt höra det har jag dock aldrig haft problem med, vare sig i Sverige eller i Österrike (som är dom enda två länder där jag har hyrt bil).
  • Bevabus

Nu frågade ju inte TS om argument för och emot, hon har bestämt sig
    Jag har själv automatkörkort och trivs med det superbra! Det ÄR en stor skillnad jämfört med att köra manuell och är man inte intresserad så är man det inte. Det är precis lika kul att köra bil ändå.
    Som svar på din fråga, alla körskolor ska ha utbildning för automatkort och en bil för det Så det är bara att ringa runt och kolla priser, vilkenskola  som känns bäst!
    Min körlärare älskade att jag tog automatkort Han gillade inte att köra manuell bil och tyckte det var jätteonödigt. Man slösar ju bort en hand på växelspaken och en fot på kopplingen! Bara dumt att göra jobbet som bilen kan göra själv. På alla argument som folk har när det handlar om manuellt växlad bil så finns det ett svar, jag har fått höra vartenda argument som finns, tro mig haha

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden Körkort med endast automat