• Enyana

Astigmatism?

Min dotter har också astigmatism vilket upptäcktes på 4-årskontrollen. Hon skelar dessutom så hon har lapp några timmar varje dag för att träna synen på "latögat". Jag har fått beskedet att lappen ska hon ha till hon blir 8 år (hon är 6 år nu) men glasögonen får hon förmodligen ha hela livet.
    Tack och lov är det ju ingen "katastrof" att ha glasögon för barn idag, det är ju rätt vanligt. Det var annars min rädsla, att hon skulle bli retad för dem men ingen har sagt något alls och det går väldigt smidigt. Hon är så van att ha dem och vill inte vara utan.

• Enyana
    mammaflickan skrev 2010-04-27 19:01:33 följande:
    Å va skönt o höra! Min dotter upptäcktes också på 4-årskontrollen.Jag läste nånstans att de kan tycka de ser sämre i början med glasögonen, hur tyckte din dotter det var när hon började med glasögonen? Tyckte hon det kändes bättre direkt?Ja, du har rätt det är absolut ingen katastrof. Man är väl bara ovan för man själv inte har glasögon. Min dotter sov i bilen efter läkarbesöket, sen slog hon upp ögonen o sa lyckligt, pappa jag ska börja med glasögon! Så hon ser fram emot det som bara den. Bara jag som oroar mig o funderar förstås. Tack för du svarade, känns skönt o hitta nån som har liknande. Det står överallt hur vanligt detta är, ändå har jag aldrig hört talas om det o ser inte många barn med glasögon heller, men kanske för man inte tittar efter det...
    Jag kan inte riktigt minnas hur det var för henne alldeles i början när hon fick glasögonen - det jag kommer ihåg är att vi tränade igång henne med dem, en stund varje dag som blev längre och längre stunder. Om barnet har dålig syn så kan jag tänka mig att det känns konstigt med glasögonen eftersom det vant sig vid att se dåligt och då blir synen annorlunda när man plötsligt ser "rätt". Min dotter har 4.5 i översynthet på varje öga och själv har jag 1.0 närsynthet och ser betydligt skarpare med glasögonen...så jag kan bara tänka mig vilken ny värld som öppnades för henne när hon fick glasögon.
  • Enyana

Du hann redan få bra svar på dina frågor ser jag... ...och jag kan bara instämma i vad de andra skrivit. Min flicka har dock inte haft så ont av ögondropparna, hon har inte tyckt att det blivit så jobbigt ljust men jag vet att det är vanligt så solglasögon är att rekommendera. Vi har dock inte heller några solglasögon med styrka utan de få gånger hon använder sådana får hon ta vanliga.

Idag fick vi en ny kallelse till ögonläkaren för att kolla synen på nytt med ögondroppar och hela kittet...så om några veckor är jag bättre uppdaterad på den biten... Jag tycker inte att du ställer dumma frågor - det tog lång tid för mig att fatta vad de pratade om på ögonmottagningen trots att jag också har glasögon.

Svar på tråden Astigmatism?