Enyana skrev 2010-04-27 23:41:51 följande:
Jag kan inte riktigt minnas hur det var för henne alldeles i början när hon fick glasögonen - det jag kommer ihåg är att vi tränade igång henne med dem, en stund varje dag som blev längre och längre stunder. Om barnet har dålig syn så kan jag tänka mig att det känns konstigt med glasögonen eftersom det vant sig vid att se dåligt och då blir synen annorlunda när man plötsligt ser "rätt". Min dotter har 4.5 i översynthet på varje öga och själv har jag 1.0 närsynthet och ser betydligt skarpare med glasögonen...så jag kan bara tänka mig vilken ny värld som öppnades för henne när hon fick glasögon.
Tack, va snäll du är som berättar. Ja, klart det måste ha känts fantastiskt för henne när hon fick dem. Jo, jag tror det var nåt sånt jag läste, att ögonen har kompenserat innan, o sen när de inte behöver det längre för de får glasögon, så tar det ett tag innan ögonen slappnar av o då kan det se suddigt ut med glasögon istället.
En löjlig fråga till kanske, men nästa gång skulle hon få ögondroppar för o vidga så de kunde undersöka vidare. Tror du det är för att ställa diagnosen fast, eller för att kolla vilken styrka i glasögon hon behöver?
Görs allt på ögonkliniken eller ska hon till optiker också sen?
Jag var inte med på första besöket, min mamma följde med så därför känner jag mig utanför liksom, ska med nästa gång så jag får höra själv vad läkaren säjer.
Känns iallafall jätteskönt att höra från nån som du, tusen tack för du svarade mig ska du ha.