Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

Jag känner att jag håller  på att få panik... Jag mår så jäkla illa, mitt liv är som en kombinerad magsjuka/bakfylla dygnet runt, och jag orkar inte göra någonting. Idag har jag lagt i en tvättmaskin, tömt och fyllt diskmaskinen och påbörjat lite mat till familjen. Och jag är helt slut, och det har varit så jobbigt!

Jag är livrädd att jag ska må så här i 7 månader till, som jag gjorde med dottern. et inte hur jag ska klara det om det blir så. Det är så jobbigt att må så här! För hela familjen! Maken får dra ett jättelass med heltidsjobb borta, heltidsjobb hemma med jordbruket och djuren, + ta hand om vårt barn, laga mat, städa... Fast jag hade gärna bytt med honom om det gått, hellre jobba häcken av mig, än att må så här...

• färnik
    Happiness skrev 2010-08-24 16:26:14 följande:
     Mincrolax ska man passa sig för som gravid.
    Varför? Jag använde dem dagligen sista 6 veckorna förra graviditeten, det var ändå sättet för mig att bajsa alls trots microlax och plommon...
  • färnik

Nu, 5 dagar senare, har Gyn ringt tillbaka och jag är upplöst i tårar.

Överläkaren har beslutat att jag inte får något mer ultraljud innan RUL om 8-10 veckor. Detta för att ultraljud ev (troligtvis enl henne?) är farligt för fostret(uppvärmning av fostret), och det inte finns någon anledning att kontrollera mig.

Nä, 4 missfall är väl inget att bry sig om!?! Att jag är orolig och ledsen dygnet runt, och till och från har oförklarligt ont inte heller. För det har jag ju haft tidigare men då såg det bra ut. Att jag har reumatism, och är väldigt dålig pga att jag inte kan medecinera, och därmed inte vill riskera att gå obehandlad och smärtpåverkad veckor eller till och med månader helt i onödan med ett dött foster i magen? Nä, där finns ju inga som helst anledningar, inga alls... .

"Ul ska bara användas om den medecinska nyttan är större än riskerna", och så är tydligen inte fallet enligt dem. Dessutom så "även om ultraljudet visar att fostret lever, så kan det ju faktiskt dö nästa dag..."

• färnik

Ja, det blir till att gå till privatgyn. Tyvärr bor jag inte precis i storstan utan det är ca 15 mil till närmsta mottagning som gör ultraljud, och jag kan inte köra bil pga medecinering mot hyperemesisen, samt kan inte gå ordentligt pga reumatiska besvär, och har därmed svårt för tåg/buss etc... Så det blir inte helt lätt att genomföra, men jag har bokat en tid på onsdag 1 september, kl 10, iaf, så får jag försöka lösa transporten dit.

Jag blir så trött på att oroa mig. Och så trött på att ha ont. Smärtan är egentligen inte särskilt stark, och inte ihållande utan den dyker upp lite hipp som happ ett antal gånger varje dygn trots höga doser smärtstillande för de inflammatoriska bekymmren, men det är så svårt att veta vad som är vad. Vad är tarmar, vad är ligament, vad är framfogen, vad är ev början till missfallsmärtor liksom. Eftersom mina missfall, oavsett tidpunkt (7-11) har startat med smärtor så blir jag ju förstås orolig varje gång det smärtar till i nedre delen av magen...

Och jag blir så ledsen och besviken på vården. Varför är deras förståelse så låg? Jag har det ju inte precis lätt under min graviditet ändå; hyperemesiss och därtill de här inflammatoriska problemen i bäckenet som gör mig mer eller mindre sängliggande, detta plus oron efter 4 missfall... Klart som fan att jag mår dåligt! Många här verkar ha sådan tur med välvilliga och förstående gyn som gör sitt bästa för att hjälpa till, men de jag går hos är ju helt befriade från medkänsla...

När vi har fått vårat efterlängtade syskon, så tänker jag aldrig mer vara gravid. Det blir till att sterilisera mig eller ngt. Jag vill egentligen ha många barn... men jag tänker inte vara med om detta mer. Jag vet faktiskt inte om jag orkar försöka alls igen om den här graviditeten inte går bra.  Gråter Det är ju tyvärr inte "bara" missfallsrädslan som besvärar mig, utan så mkt fysiskt också...

• färnik
    Happiness skrev 2010-08-27 12:48:14 följande:

färnevik:

Har suttit och funderat på lösningar.

Förslag 1: Byta region. Du skriver helt enkelt in dig på ny MVC. De kan inte se dina tidigare MVC journaler och du får en ny överläkare.

Förslag 2:  Du har rätt till en second opinion. Så är det i våran region (Västra götaland) och jag misstänker att det är så även i er. Konfrontera BM och ÖL med det.

Förslag 3. Du kontaktar patientnämden och berättar ditt problem. De stöttar dig i kontakten med sjukvården och ställer sig på patientens sida.

Förslag 4: Det som andra sagt. Sök privat.

Förslag 5: Åk in akut!

Mitt förslag är nog ändå att du ska kontakta din BM. Tala om för henne vilka psykologiska följer detta kan få för dig. Sen säger du att i så fall måste du ha en psykolog kontakt) för detta kommer du inte klara. BM måste prata med ÖL i detta läge och de kan se det orimliga i beslutet. Det finns ingen psykolog som inte stödjer att mamman ska få göra ett extra VUL för att bli lugn. Att kroppen producerar stresshormoner är ju inte särskilt bra för fostret heller och det vet både BM, ÖL och psykolog. Så du ska bara stå på dig. Som sagt du har rätt till en second opinion av en annan ÖL. LYCKA tILL!

Tack för dina ansträngningar att hjälpa mig!

Här är det inte via MVC de fixar UL, utan i den ngt större staden 7 mil bort, så att byta MVC är tyvärr inte till ngn hjälp i det här fallet, om jag inte tar ngt lååångt borta, och då blir det ju svårt att ta sig dit  sedan.

Just nu orkar jag nog inte bråka med dem, utan jag börjar med ett privat besök på onsdag, så får vi se sedan, beroende på vad det ultraljudet visar. Jag tror att jag gör som så, att om allt är ok där på onsdagen, så gör jag ytterligare ett privat ul 2-3 veckor senare då jag passerat 12 fulla, och sedan väntar jag till RUL, om inget oväntat händer.

Åka in akut kan man ju alltid göra, men det skulle i dagsläget krävas att jag överdrev/ljög om de fysiska tecknen/problemen, och det känns som om de skulle fatta att jag inte är helt sann, med tanke på hur jag tjatat hittills... Skäms
  • färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-08-27 19:22:24 följande:
    från vilken vecka kunde du börja använda angelsound?
    också nyfiken på det. Tungan ute
  • färnik
    Nataliesliv skrev 2010-08-27 19:23:58 följande:
    jag köpte det runt vecka 12, och då funkade det jättebra! Det är svårare nu när bebisen är större
    Så tidigt alltså! Innebär det att den fungerar bättre än de de har hos MVC, för där lyssnar de ju inte på hjärtljud förän runt v 20?
  • färnik

9+3 idag. Jag själv anser ju att det faktum att jag är sjuk och sängliggande är en extra anledning(utöver 4 missfall, som sagt) till att jag borde få göra ul som ren kontroll. Skulle vara än mer fruktansvärt, om jag skulle behöva ligga i sängen kanske en månad eller mer helt i onödan, har förjävligt ont och därtill må illa, kräkas ocyh vara yr, för att man inte vetat att fostret dött.

Om fostret dör, så vill reumatologen snartast möjligt få magnetröntga och medecinera, för sjukdomen förstör min kropp om jag inte medecinerar, och det är det inte värt annat än för att faktiskt få ett barn till. Jag tycker att de inte borde hantera mig som vem som helst som vill se sittt barn på skärmen för att stilla oro, utan basera besluten på min historia och mina sjukdomar men...

• färnik
    Muffe80 skrev 2010-08-28 09:37:56 följande:
    Kommer ni göra KUB? Eller har gjort KUB? Kostade?
    Häromkring kostar KUB mellan 1800 och 2000 verkar det som när jag kollat runt. Jag har nog inte tänkt göra det, är bara 26 och har inga dylika problem i släkten heller... Men jag har faktiskt inte pratat med maken om det hela, kanske ska göra det så han har en åsikt om det hela också.
    Muffe80 skrev 2010-08-28 09:37:56 följande:
    Hur tidigt kommer eller har ni berättat för er familj? 
    En del vet redan här, jag är i v 10. De som frågat rätt ut av vänner och familj har fått veta, och därtill har vi berättat för min pappa och min bästa kompis. Övriga får vänta tills ett förhoppningsvis possetivt UL efter 12 fulla veckor...
  • färnik

Plockar fram listan åt Muffe80, så får du fylla i detaljer själv. =)

{#emotions_dlg.flower}September 2010 {#emotions_dlg.flower}
    MB73 - 24 september (1a försöket efter MA)
    Mabaja - 30 september (3e försöket efter MA)

{#emotions_dlg.flower} November 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Nataliesliv - 20 nov (1a försöket efter MF)

{#emotions_dlg.flower} December 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Majmamman08 - 11 december (1:a försök efter MF)
    2 barns mamma84 - 21 december (1:a försöket efter ett MA 3:e barnet nu)
    Bjornis - 22 december (2 mf och 1 ma. 4:e försöket efter ma)
    Lallan - 23 december (ma v11, mf v 14)
    Pyret12 - 24 december 
    Ebebis08 - 27 december (mf 23/3 gravid igen 30/3)
    Anna TheSunshine - 29 december (2: försöket efter MF)
    nyttförsök2010 - 29 december (1:a försöket efter MF)
    gemigsinnesro - 29 december (4 försöket efter mf)

{#emotions_dlg.flower} Januari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    No Way - 1 januari -flicka
    Kajsalisa - 1 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Cat79 - 2 januari (avbryt.grav v 22 nov-09, MA jan-10)
    Mami82 - 4 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    PåvägMotSyskon - 5-6 Januari.
    Rontgensyrran - 7 januari (3:e försöket efter MA dec -09) -Troligvis en flicka
    toksnippa - 8 januari (2:e försöket efter MF) - en pojke!
    Bev - 10 januari (3 mf sen okt 2009)
    GravidElla - 15 Januari ( 1:a försöket efter MA/MF okt. 09 )
    misslouie - 17 januari (5:e fösöket sen MF okt-09)
    fröken SJ - 19 januari (2:a seriösa försökte efter Mf Jan-10)
    Sommaren2005 - 24 januari (1 försöket efter mf april -10, 14:e försöket totalt)

{#emotions_dlg.flower} Februari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Odd - 5 februari (första försöket efter 4 mf på raken)
    Cjes - 10 februari ( 3:e försöket efter MA januari- 10, Hade även MF oktober- 09)
    Inga76 - 11 februari (1:a försöket efter MA mars -10)

{#emotions_dlg.flower} Mars 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Smålandsjänta - 5 mars (första försöket efter 2 mf)
    pinklove - 7 mars (första försöket efter mf juni-10)
    Happiness - 15 mars (försökt sen nov -09,1:a försöket efter IVF i juni)
    Färnevik - 28 mars (2:a försöket efter 4 MF/MA. Förhoppningsvis andra barnet
    LittleJunia - 30 mars (4:e försöket efter MA mars-10, samt missfall nov-09)

{#emotions_dlg.flower} April 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Längtan efter liten - 3 april (mf 08, mf 09, ma10), andra barnet
    EricaN81 - 19 april (?:e försök efter mf i januari -10)
    Sofy - 26 april (4 MF sen innan)
    Havsklippan - 26 april (2:a försöket efter mf juni- 10), första barnet
    Sugarrush - 30 april (2:a försöket efter mf juni -10), första barnet

{#emotions_dlg.flower}Maj 2011{#emotions_dlg.flower}
    Muffe80- 1 maj

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma