JoWiAn skrev 2012-01-10 17:27:50 följande:
Plutten: jag trodde du jobbade heltid. Men är du inte hemma rätt tidigt på dagarna då?
Men ner i tid då får du väl i princip ut det du kommer få ut sen när du går hemma?
Jag jobbar som PA och det är mycket tunga lyft. Vändningar, konstiga arbetsställningar. mm
---
Så här har jag skrivit i min ansökan om graviditetespenning som jag ska skicka in när jag fått moderskapsintyget...
Utbildad undersköterska och jobbar som personlig assistent åt en person med ALS. Jag jobbar dagar och kvällar, då det är 8,5 timmar på dagarna och 6 timmar på kvällarna.
Vi jobbar alltid två stycken, men alla lyft som man gör måste man vara två på. Det finns lyfthjälpmedel som en golv lift, men den kan man inte använda i alla utrymmen. T.ex. inne på toaletten där lyfter vi brukaren med egna krafter. Detta för att brukaren måste komma längre bak på hygienstolen.
Dessa lyften görs ca 10 gånger per dag/kväll. Brukaren väger ca 70-75 kg.
Även olämpliga arbetsställningar finns under dagarna och kvällarna. T.ex. när vi borstar tänderna så står man med böjd rygg och borstar ca 20-30 minuter. När man vänder personen i sängen så står man och böjer sig framåt för att dels kunna hålla personen liggandes på sidan och sen när man ska dra upp kläderna. Magen är ganska så mycket i vägen så ställningen blir inget vidare. Även när man brukaren ska in på toaletten så är det en hög tröskel som man ska över med hygienstolen som brukaren sitter på då får man lyfta så man kommer över tröskeln.
Måndag, onsdag och fredag så är det dusch dag och då tar morgonen arbetet ca 3-4 timmar. Då står man och tvålar in personen, detta blir också en illa arbetsställning då hygienstolen inte går att höja.
När man ger medicin så sitter man framförbrukaren och man kommer aldrig riktigt bra nära, så man får sträcka på armarna och böja på ryggen och nu med denna stora magen så kommer jag inte alls nära och kan ge medicin i peggen.
Brukaren har även gymnastik varje dag som vi i personalen utför inne i sängen, detta blir jobbigt då man får stå så länge och man kommer inte fram till sängen redigt för att magen är i vägen.
Det är svårt att utföra ett bra jobb för brukaren när man inte kan komma riktigt nära när man t.ex. ska göra vändningarna i sängen eller när man ska lyfta brukaren inne i badrummet när den sitter på hygienstolen.