• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

Nikki GBG skrev 2011-07-03 10:12:40 följande:
    har en fråga angående det här med att resa när man är gravid...
    är gravid i v 5 i morgon "troligtvis" haft en sparsam blödning under ett par dagar från bim.. som jag hoppas var ofarlig..(ska till sjukhuset idag och ta hcg för de vill se så det ökar som det ska, ev vul senare i veckan beroende på vad hcg visar)
     min sambo fyller 30 och vill hemskt gärna bila ner genom europa till Italien under 10 dagar under våran semester om en vecka.. kommer då vara i v 6-7, mår än så länge bra men man vet ju inte när illamåendet dyker upp. sen är jag lite orolig eftersom jag redan har 2 tidiga missfall bakom mig.. med bil, visserligen en ny och säker audi så kommer man inte hem så fort om något skulle hända utomlands.
    jag har även diabetes typ 1 vilket innebär lite mer komplicerad graviditet.
    jag och min sambo har aldrig rest utomlands tillsammans och detta är kanske vårat enda tillfälle på ett bra tag att få resa tillsammans ensamma. jag vill unna honom detta också när han fyller 30 och allt..
    vi kommer övernatta i 3-4 olika länder och man tänker ju på det här med ehec och magsjuka..
    vad man inte ska äta osv.. jag är orolig för ganska mkt och hade helst tagit flyget ner men förstår min sambo, ny bil och självklart vill han bila då.. man ser dessutom såå mycket mer på vägen ner än man gör från ett flyg.
    vad bör man speciellt tänka på som gravid och vad ska man ha med sig i bagaget??
    Jag reser mer än gärna när jag är gravid även om min resa till Egypten inte gick kanon. :)

Försök leva som vanligt är mitt tips- oroa dig inte över själva resan eller mat och så. Ät som vanligt, var som vanligt... Angående ehec så är det ju groddar man ska undvika.
    Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • Mabaja
    Nikki GBG skrev 2011-07-03 16:37:04 följande:
    fast man måste ju va extra försiktig som gravid och speciellt när man har diabetes och är tvungen att få i sig mat hur dåligt man än mår. man klarar inte infektioner lika bra heller..
    var själv i egypten i december och januari, var inte gravid då men blev fruktansvärt magdålig efter att ha ätit en egyptisk julbordsbuffé.
    sugarrush skrev 2011-07-03 10:31:11 följande:
    Tänk på det vanliga... drick bara vatten på flaska, ingen mjukglass, undvik alltid is i dryck som du beställer (den är ofta gjord på kranvatten). Färsk sallad kan ibland vara sköljd i dåligt vatten också. Kolla att ala mjölkprodukter är pastöriserade. Kolla att köttet är genomstekt.
    Har blivit lite nojig själv nu när min kille har haft en magsjuka i flera veckor efter en turkietvistelse. Förmodligen fick han i sig ngt skit via is i drycken eller sallad som sköljdes i kranvatten.
    tack för de bra tipsen Gladmin kille blev oxå väldigt dålig i turkiet, låg magdålig med hög feber där nere.. vet många som blivit magdåliga i just turkiet..
    Jag vet inte hur det är att ha diabetes så utgick från en "normalfrisk" människa. Du känner ju dig bäst själv! :) Jag själv har ulcerös kolit så jag är inte heller "normalfrisk". :) Det är ju inte sååå mycket man behöver tänka på som gravid- jag åt igår t.ex mögelost men det var en sån liten bit att det inte borde påverka och ännu är det ju gulesäcken som styr så för att slippa konstiga kommentarer käkade jag en liten bit! :)

Enda jag kunde sakna när jag var gravid med Wilda var just dessertost. För rökt och gravad lax fick man ju äta om det var långt kvar till utgångsdatum! :)
    Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • Mabaja

Jag tror jag åkt på svamp! Första gången så jag vet inte men vill inte söka för det (som det står att man ska göra vid första gången). Men har testat med en salva nu ikväll så hoppas jag att det ger sig.

• Mabaja

Jag har luftat på nätterna eller ja haft slappa pyamasbyxor men inga trosor. Nu testar jag salva och funkar inte det får jag väl ta upp det på inskrivningen. :)

• Mabaja

Åh vad spännande. Själv försöker jag leta skäl till att få ett vul för att slippa boka privat. Tänkte ringa idag. :)

• Mabaja

Fast jag vill inte ljuga. Överläkaren i Enköping sa till mig när vi var där när jag blödde med w att vi inte skulle behöva söka privat när det finns hjälp inom "vanlig" sjukvård.

• Mabaja

Torsdag kl 14 är det dags för bil! Inga som helst problem att få en tid! :)

• Mabaja

Grattis mct! Lika bra att köra på två som ni har kämpat. Vad säger. Sambon ?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma