Inlägg från: Smålands jänta i storstaden |Visa alla inlägg
  • Smålands jänta i storstaden

Plus igen efter mf/ma

Pancakes: nu har jag inte namnet på henne jag gjorde båda med men jag rekomenderar ändå inte henne. Hon va charmig och lite smått förvirrad ibland, bjöd på många skratt men gjorde inte mer än vad hon skulle lixom. Har en kompis som oxå gjorde RUL där och fick veta vikt och fler mått än mig så lite missnöjd är jag men hon kollade allt hon skulle. Kan återkomma med namnet när jag är tillbaka i stora staden!

Mamma till W skrev 2010-10-11 11:06:31 följande:
    Hej vänner.

Läser inte igenom alla inläggen men gör det när vi kommer hem. Tänkte bjuda på förlossningsberättelsen från när Wilda kom till oss!

Det hela drog igång vid midnatt, väldigt precis 00.00, genom att slemproppen släppte för sista gången. Gick ut till Daniel och sa "vi kanske lyckas med en 101010". Han frågade "har vattnet gått" "nej men en blodig slempropp" och förklarade lite vad det innebar.

Daniel gick på toa och jag satte mig i soffan... Då känner jag hur hela jag blev dyngsur, ställer mig upp och vår vita soffa är rosa av vatten!. Springer in på toa och ropar till Daniel och säger att han inte får sova inatt och att han måste ge mig ett par nya trosor.

Sen drog värkarna igång på en gång med tre min mellanrum. Vi klockar i en halvtimme och ringer in till förlossningen, men de ber oss avvakta. De tror dock att vi ska komma in på natten och ska återkomma när vi har fyra värkar på tio min... Jag packar väskan och flåsar värkar!

Vid halv två ber jag Daniel ringa igen för jag står inte ut hemma när de nu kommer så tätt. De ber oss stanna kvar men att vi är välkomna när jag inte orkar längre. Jag avvaktar lite men vid 2 säger jag åt Daniel att nu åker vi för vi har tre värkar på 6 min och en timmes bilfärd.

3.20 kommer vi in på undersökningsrummet. De tar ctg men hjärtljuden försvinner vid varje värk så får ligga extra länge. Barnmorskan som tar hand om oss kommmer in vid 4.20 och är förvånad över att jag har värkar varannan minut! De vill kolla bindan om det är vattenavgång men hon blir osäker när jag nu börjat blöda. De vill inte gärna göra en undersökning innan de är helt säkra på att det är vatten pga infektionsrisk! En annan bm kommer in och kan inte heller avgöra så då kommer läkaren för natten istället. Han var jättebra!

Han gjorde en undersökning och konstaterar att jag öppnat mig, konstaterad vattenavgång och öppen 7-8 cm och lätt kan runda uppåt! Barnmorskan kommer in och säger "nu ska du få komma till ett förlossningsrum". Sen säger läkaren att vi verkligen får en 101010 och troligtvis får en bebis kring tiotiden och vår bm säger att hon är ledsen att de hinner gå hem innan det hela är klart.

5.20 kommer vi in på förlossningsrummet och jag får bekanta mig med lustgasen. Bm går iväg för att skriva in mig men då drar det hela igång. Hon kommer tillbaka och vill göra en undersökning "du är nästan helt öppen och har bara en flärp kvar". Jag får panik! jag skulle ju ha lavemang och är helt förstörd för jag vill INTE bajsa på mig. Det är nästan det enda jag tjatar om när jag väl öppnar truten innan hon kommer. Jag får iaf krysta om jag klarar det. Jag behöver inte trycka på men heller inte hålla emot när värkarna kommer. Jag och bm blir sen nästan osams när WT ska ut för jag vägrar släppa lustgasen, men till slut kommer vi överens om att första andetaget i varje värk får jag ta lustgas för att resten klara mig utan!

6.16 kommer Wilda ut! Jag frågar Daniel vad det blir och han säger "det är en pojke"... bm säger till honom att nu ser han alldeles galet för är ju en flicka!!!. :) Den nyblivna pappan hade inte riktigt förstått vad som hänt!.

Jag får upp Wilda på bröstet men Daniel får ta över kort därefter för jag blöder och de undersökningarna gör för ont när de ska få bukt på blödningen... Daniel får Wilda till sig och myser i soffan och jag har läkaren, samma som under natten, två bm och två usk hos mig som jobbar för att få ordning på min blödning. 1600 g senare minskar blödningen och de kan få avsluta sitt nattpass. Nya morgonpersonalen kommer och tar över.

Vid åtta tackar nattläkaren för sig. Jag får sys med tre stygn. Två stygn för att stoppa ett blodkärl som pumpar ut blod och ett pga en bristning. Först görs bedömningen att jag nog inte behövs sys men de gör det ändå för att det ska läkas ihop kant i kant och inte bli nå knas!

Strax därefter får jag tillbaka Wilda till mig och kan njuta av att vi blivit föräldrar!

Det där är vår förlossningsberättelse!
    åter igen några tårar i ögat när jag läste! Tack för att du delar med dig och hoppas att ni har det fantastiskt med lilla Wilda, grattis ännu en gång till de stolta föräldrarna!
    Muffe80 skrev 2010-10-11 12:02:46 följande:
    Kan man lyssna på hjärtljud redan i v 12 typ?
    menar du med angelsound?
    jag har försökt lyssna med mitt från v 12 men aldrig hört något mer än min egen puls! vissa kan höra tidigt men det har ofra med hur moderkakan sitter och hur mycket hull man har tror jag....v 17 gav jag upp när jag fick höra det hos bm, så bli inte orolig om du inte hör något!!!

Hur känns sammandragninger? kan man ha sånna fast dom inte gör ont?

Har haft senaste veckan som om han putar ut med rumpan och håller så i ca 20-30 sek men det känns ingenting utanpå! det gör inte ont utan känns mer ovant/konstigt.. Blir mycket mer när jag stressar, är det lätta sammandragningar eller verkligen bebis som beter sig så?

3 barns mamma84 skrev 2010-10-11 12:58:09 följande:
    Sammadragningar som känns känns som värkar och man måste hitta en ställning då det kan göra ont men det ska inte göra ont.
    Senkan man ha sammadragningar men då känner man inget utan bara magen blir helt spännd av sig och sen släpper det efter en stund.

Sen kan man få molvärkdet är oxå ett slagt sammadragning i livmodern
    det gör inte ont alls utan känns bara konstigt, trycker jag på livmoderna just då så är den mycket hårdare än annars, sammandragningar då? det är inte farligt att ha det redan? v 20..

Tack tjejer vad ni är söta! och tack för länken röntgen!

Har inte gjort alls mycket idag, mest suttit i soffan men har nog haft minst 10 st redan..  (gick inte upp förens 10.30) Ringer nog BM imorgon och kollar med henne för jag vill ju inte att bebis kommer än på länge!

Hjärtklappning har jag haft sedan v 14 och det ganska mycket, men det ska inte vara någon fara enligt BM!

Lallan skrev 2010-10-11 13:58:06 följande:
    Sammandragningar kan ju ha med uvi att göra okså.
    har ju lätt för att få UVI men har inga als symtom på det, brukar få lite symtom då. Åt pencillin för ca 5 veckor sedan men kanske att det är något sådant igen?

Av en slump ringde BM mig igår, passade då på och frågade om sammandragningar och vad jag känner, kan både vara bebis och sammandragningar, ingen fara ifall det inte blir jätteofta, gör ont eller börjar kännas som ett tryck neråt. Men om jag känner tryck är det inte för sent då?

Nej nu ska jag sluta fundera på det, ska njuta och klappa på min lilla bebis som gav mig första miiiini putt på utsidan magen igår:) *lycka*

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma