Inlägg från: 3 barns mamma84 |Visa alla inlägg
  • 3 barns mamma84

Plus igen efter mf/ma

Muffe80 skrev 2010-10-13 08:46:50 följande:
    Nu är blodprov för KUB lämnat, och jag undrar om de kan blanda ihop provet med ngn annans? Sköterskan verkade lite förvirrad men det kanske inte är sånt som händer?

Inskrivning på fredag, nu går dagarna fort tycker jag.
    Illamåendet tillbaka så allt är som det ska med andra ord.

Läser om er som ska föda "snart" och kommer få stora barn, usch.... Jag vill ha en runt 3000 gram! Låter lagom
    ååh snart dags för dig ååh vad härligt vilken vecka e du idag på ?
    Jag har min nästa tredje bm besök 12/11 vecka 31 -32 idag
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 barns mamma84
    rontgensyrran skrev 2010-10-13 10:02:36 följande:
    Hos en frisk person variar blodsockret mellan 3,3 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Personer med obehandlad diabetes kan ha nivåer över 30 mmol/l.

När jag var inne så var mitt socker under ref intervallet och jag fick sätta dropp då jag inte fått käka tillräckligt.

Men det låter som helt klart att du ligger i den övre gränsen. Är testet efter du ätit?
    Enligt läkaren o bm har jag för låg o det är efter jag ätit
    Svimmar hela tiden men såfort jag får i mig socker så mår jag bättre en stund
  • 3 barns mamma84
    sofy skrev 2010-10-13 10:52:56 följande:
    Tänkte precis skriva de nu när ja loggade in o såg svaret men så hade du ju svarat ;) Haha. Jag brukar ligga på 4,5 efter jag ätit, ibland 5,5. Men inte högre än så. Och de är ju "normalt". Inte lågt. Så de verkar ju konstigt om dom säger de, under 3 då hade man ju dragit öronen åt sig.

Och blodvärde 8,5? Menar du hb? Eeh..
    Få se om jag skrev rädd hmm e inte bar på detta alls.
    Men lågt hade jag eller har det fortfarande
    Det var oxå därför läkaren sjukskrev mig till halvoch snart har jag hel sjukskrivning sista okt.
    Det e ju såatt jag svimmar hela tiden och jag kan inte göra något åt detta.
    Men så fort jag får imig socker så blir det lite bättre.
    Men högt blodsocker har jag inte haft inte deabetes häller
  • 3 barns mamma84

På papprena står det så här .. Hb 6,8 och gle 8,5 fattar nadda ..
    Ändå är läkaren förvånad av att blodsockret är låg och jag måste äta mer och ta det lugnt och nu sjukskriven av långt blodsocker och svimmar ..

Sen står det tar jerntabletter får ta 2 jerninsar 2 ggr dagligen oxå

• 3 barns mamma84

Blodtrycket låg 100/60 - 120/80 - igår 130/70

• 3 barns mamma84
    Muffe80 skrev 2010-10-13 11:11:23 följande:
    Mitt socker brukar ligga på 3.2- 3,5 ungefär innan jag ätit, men då har jag också rätt lätt för att känna mig lite svimfärdig och yr om jag inte äter ngt snart.
    vad är förkortningen på blodsocker ?
    För jag fattar inte på detta ..
  • 3 barns mamma84
    MCT79 skrev 2010-10-13 11:19:04 följande:
    Nu lägger jag mig i lite... med ett HB på 6,8 är man död. Det är inte förenat med liv alls. Så det måste stå för något annat...
    Det varierar lite mellan olika landsting (konstigt nog) vad man har för referensintervall på just blodvärde "hb". Men mellan 114-150 ungefär räknas som normalt för en kvinna, män ligger lite högre.

Jag har stött på patienter som ligger kring 65-70 efter att det sjunkit lååångsamt under lång tid pga tumörer som äter av benmärgen t.ex... de är påverkade med anfåddhet, bleka, yrsel, extrem trötthet etc. Notera att lågt blodtryck har mer med volym och göra än blodvärde.. man KAN alltså ha både lågt blodvärde och HÖGT blodtryck samtidigt.
    Vid en akut blodförlust, vid operation, förlossning etc är ett HB på 65-70 mer akut, kroppen hamnar då i chock. Men sker det över tid som sagt så hinner kroppen anpassa sig och justera kroppens funktioner så man ändå kan "gå upprätt".

Om jag minns rätt bor dui danmark? Jag vet inte vad man har för referensramar eller i vilket värde/volym man mäter blodvärde där men det verkar ju inte vara direkt jämförbart med Sverige i det här fallet.
    Förlåt men jag fatatr intevad det står på pappret då det e danska haha ..

men hittade detta ..

Svenska nivåer skiljer sig från utländska på grund av annan analysmetod. Utomlands rekommenderas gränsen 6,5%. Observera också att HbA1c är ett annat mått än vanligt blodsocker. 5,4 i vanligt blodsocker är väldigt normalt.
  • 3 barns mamma84

På pappret står det somjag kan tyda det till hmm få se tror det står Hg6 ? Hg ??? vet ej men sen 6,8 sen står det som jag kan tyda det till hmmm gle ??8,5 och efter står det Tger jerntilskud /tillskot 
    Men efter denna besök 13/9 hade jag ännu lägre blodvärde :-senligt honom 

• 3 barns mamma84

Kan säga att han intehar snyggaste hand stilen precis

• 3 barns mamma84
    rontgensyrran skrev 2010-10-13 11:33:05 följande:
    Det beror på vilket resultat du är ute efter finns ju ex...

HbA1c, så kallat långtidssockerprov, är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=41986

P-Glukos är ett blodprov som kan ingå bland de prover som tas vid olika slags läkarundersökningar och hälsokontroller. Det görs framför allt för att se om man har diabetes. Provet mäter hur mycket socker man har i blodet. I vanligt tal säger man ofta att man kontrollerar blodsockret. www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26264
    För han tar stick i örat men jag har sagt till honom att det gör ont så sticker han till i fingret.
    Sen går han i väg o kollar i ett rum och komertillbaks och det vanliga han alltid säger den e för LÅG
    Jag får ta detta då o då o det är alltid LÅG fast jag ätit eller inte ätit ..
    Har aldrig i hela mitt liv fått höra (DET SER FINT UT) utan (Detta ser inte bar ut)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma