MCT79 skrev 2010-10-13 11:19:04 följande:
Nu lägger jag mig i lite... med ett HB på 6,8 är man död. Det är inte förenat med liv alls. Så det måste stå för något annat...
Det varierar lite mellan olika landsting (konstigt nog) vad man har för referensintervall på just blodvärde "hb". Men mellan 114-150 ungefär räknas som normalt för en kvinna, män ligger lite högre.
Jag har stött på patienter som ligger kring 65-70 efter att det sjunkit lååångsamt under lång tid pga tumörer som äter av benmärgen t.ex... de är påverkade med anfåddhet, bleka, yrsel, extrem trötthet etc. Notera att lågt blodtryck har mer med volym och göra än blodvärde.. man KAN alltså ha både lågt blodvärde och HÖGT blodtryck samtidigt.
Vid en akut blodförlust, vid operation, förlossning etc är ett HB på 65-70 mer akut, kroppen hamnar då i chock. Men sker det över tid som sagt så hinner kroppen anpassa sig och justera kroppens funktioner så man ändå kan "gå upprätt".
Om jag minns rätt bor dui danmark? Jag vet inte vad man har för referensramar eller i vilket värde/volym man mäter blodvärde där men det verkar ju inte vara direkt jämförbart med Sverige i det här fallet.
Förlåt men jag fatatr intevad det står på pappret då det e danska haha ..
men hittade detta ..
Svenska nivåer skiljer sig från utländska på grund av annan analysmetod. Utomlands rekommenderas gränsen 6,5%. Observera också att HbA1c är ett annat mått än vanligt blodsocker. 5,4 i vanligt blodsocker är väldigt normalt.