• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Liberté

Hej!

FÅr man vara med här?

Jag är gravid med tredje barnet, har två pojkar men hade innan de kom 3 missfall varav två ma. Hann skriva in oss på infertilitetsklinik när jag blev gravid för fjärde gången och det gick vägen.

Är nu sjukligt orolig över denna graviditet, är bara i v. 4+5 och denna väntan till 13+0 är olidlig..... Är helt inställd på ett missfall och kan inte alls glädjas över graviditeten. Är redan nervös så att jag mår illa över VUL om 3 veckor....

Hur tar ni er igenom de första månaderna? 

• Mmmbop

Oj, ja. Det är mycket oro. Tyvärr är det bara att försöka aktivera sig och ta en dag i taget. Sjukt lamt tips men så är det tyvärr. Tiden går inte att stressa. Men att hänga här och prata hjälper =)

• Safireee

Välkommen Tinkalilla! Grattis till plusset!

Jag har också fått tre missfall och liksom tappat tron på att det ska gå bra. (men nu är jag i vecka 36 så uppenbarligen kan det gå bra). Det som hjälpte mig i början var att försöka få ett snabbt slut på katastroftankarna. T ex om man var nervös för blod på pappret när man gick på toa så tänkte jag STOPP och försökte frammana en positiv bild och känsla i kroppen. (t ex krama på bebisen). Om jag fick ångestattacker så gick jag undan och försökte fokusera på att ändra känslan i kroppen istället för att "tala tankarna till rätta". Visualisera fina stunder helt enkelt. Funkade bra på mig.

Men visst är det oroligt och nervöst och det jobbiga för mig (och många andra) var ju att det inte gick över efter vecka 13, det bara sänktes lite. Från vecka 20 började jag oroa mig för förtidig födsel istället och nu från vecka 30 är jag orolig över att barnet ska sluta sparka... Tyst Men jag försöker dämpa oron. För varje dag som går så kommer man ju närmre förlossningen. (även fast många dagar känns evighetslåååånga!)

Håller tummarna för dig och att ni får se ett fint hjärta slå på VUL. {#emotions_dlg.flower} 

• Liberté
    Safireee skrev 2011-09-22 11:41:02 följande:
    Välkommen Tinkalilla! Grattis till plusset!

Jag har också fått tre missfall och liksom tappat tron på att det ska gå bra. (men nu är jag i vecka 36 så uppenbarligen kan det gå bra). Det som hjälpte mig i början var att försöka få ett snabbt slut på katastroftankarna. T ex om man var nervös för blod på pappret när man gick på toa så tänkte jag STOPP och försökte frammana en positiv bild och känsla i kroppen. (t ex krama på bebisen). Om jag fick ångestattacker så gick jag undan och försökte fokusera på att ändra känslan i kroppen istället för att "tala tankarna till rätta". Visualisera fina stunder helt enkelt. Funkade bra på mig.

Men visst är det oroligt och nervöst och det jobbiga för mig (och många andra) var ju att det inte gick över efter vecka 13, det bara sänktes lite. Från vecka 20 började jag oroa mig för förtidig födsel istället och nu från vecka 30 är jag orolig över att barnet ska sluta sparka... Tyst Men jag försöker dämpa oron. För varje dag som går så kommer man ju närmre förlossningen. (även fast många dagar känns evighetslåååånga!)

Håller tummarna för dig och att ni får se ett fint hjärta slå på VUL. {#emotions_dlg.flower} 
    Tack snälla rara för att du delar med dig!

Precis som du skriver är det för mig också.... När jag äntligen passerade vecka 13 så slutade jag ju givetvis inte att oroa mig, då oroade jag mig istället till RUL, sen lovade jag att jag skulle sluta oroa mig! Men icke, då satte jag upp en ny "gräns", dvs vecka 24 då man faktiskt räddat så förtidigt födda barn, efter den gränsen fick jag för mig att jag nog skulle få havandeskapsförgiftning tidigt och förlösas i förtid. Nu blev jag förlöst akut i v 32 pga oklar kraftig anemi och buksmärtor.... Andra gången sprack min livmoder och jag förlöstes först akut då man inte visste om detta, men när man öppnad blev det katastrofförlossning och barnet som kom ut var helt svart i ansiktet.

Stort grattis till v 36, tänk- snart han/hon här!!

Nu ska jag efter en löprunda och stalltjänst unna mig en kebabpizza och en läsk! 
  • Evve81

Tinkalilla: Välkommen och jag känner så väl igen mig! Jag hade 2 barn innan jag fick MA förra sommaren. Nu har jag fått en liten Herman som är 7 veckor så det kan ju gå bra. Jag oroade mig mer eller mindre  hela graviditeten och jag försökte ha nåt att göra så jag inte funderade. Inte förrän han var ute slutade jag oroa mig.... Men man kan inte låta oron ta överhela ens tillvaro och jag var mest nervös fram till RUL. Lycka till!

• Liberté
    Evve81 skrev 2011-09-22 12:37:41 följande:
    Tinkalilla: Välkommen och jag känner så väl igen mig! Jag hade 2 barn innan jag fick MA förra sommaren. Nu har jag fått en liten Herman som är 7 veckor så det kan ju gå bra. Jag oroade mig mer eller mindre  hela graviditeten och jag försökte ha nåt att göra så jag inte funderade. Inte förrän han var ute slutade jag oroa mig.... Men man kan inte låta oron ta överhela ens tillvaro och jag var mest nervös fram till RUL. Lycka till!
    Hur upptäcktes ditt MA? Första gången upptäcktes det i v 11, fostert hade avstannat i 8+3. Andra gången vad jag på VUL i 7+4 och man såg inget mer än en hinnsäck...... Tredje gången kom det ut av sig själv tidigt. 

Jag försöker koncentrera mig på glädjeämnena i livet, som mina två härliga gossar som förgyller vardagen, att  vi snart ska ut på vår försat utlandssemseter med barnen osv- men detta gnager och gnager!

Hade fruktansvärda komplikationer av missfallen också, det drog ut i en evighet innan dom fått ut dom och pga komplikationerna fick jag inte bli gravid på minst 6 mån.

Märkte du ngn skillnad på din MA graviditet kontra de som blev 2 barn och sen Herman? 
  • SoMa72
    Liberté skrev 2011-09-22 11:44:45 följande:
    Tack snälla rara för att du delar med dig!

Precis som du skriver är det för mig också.... När jag äntligen passerade vecka 13 så slutade jag ju givetvis inte att oroa mig, då oroade jag mig istället till RUL, sen lovade jag att jag skulle sluta oroa mig! Men icke, då satte jag upp en ny "gräns", dvs vecka 24 då man faktiskt räddat så förtidigt födda barn, efter den gränsen fick jag för mig att jag nog skulle få havandeskapsförgiftning tidigt och förlösas i förtid. Nu blev jag förlöst akut i v 32 pga oklar kraftig anemi och buksmärtor.... Andra gången sprack min livmoder och jag förlöstes först akut då man inte visste om detta, men när man öppnad blev det katastrofförlossning och barnet som kom ut var helt svart i ansiktet.

Stort grattis till v 36, tänk- snart han/hon här!!

Nu ska jag efter en löprunda och stalltjänst unna mig en kebabpizza och en läsk! 
    Välkommen och grattis til ditt plus! {#emotions_dlg.flower}

Helt rätt med kebabpizza och läsk, det har du förtjänat!
    ♥ ♥ ♥ BF mars 2012 ♥ ♥ ♥
  • telgebo

Tinkalilla: Välkommen

Jag var också sjukt nervös denna gången efter ett MA 9 mån tidigare.

Nu mådde jag så dåligt av illamående och trötthet ibörjan så jag sov mig mest igenom de första veckorna och jag tänkte då att såhär skulle jag inte må om jag inte vore gravid.

Jag sprang mycket till MVC och fick lyssna på hjärtat men jag hann ändå köpa mig ett angelsound.

Sedan när jag väl kom till v.13+0 kom oron fram till RUL och efter det så har jag faktiskt kunnat tänka mig att det här kommer gå bra. Nu har jag 1 månad kvar till BF.

Håller tummarna att det går vägen denna gång och ett fint tickande hjärta på VUL. När ska du dit?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 31 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Liberté
    telgebo skrev 2011-09-22 15:19:16 följande:
    Tinkalilla: Välkommen

Jag var också sjukt nervös denna gången efter ett MA 9 mån tidigare.

Nu mådde jag så dåligt av illamående och trötthet ibörjan så jag sov mig mest igenom de första veckorna och jag tänkte då att såhär skulle jag inte må om jag inte vore gravid.

Jag sprang mycket till MVC och fick lyssna på hjärtat men jag hann ändå köpa mig ett angelsound.

Sedan när jag väl kom till v.13+0 kom oron fram till RUL och efter det så har jag faktiskt kunnat tänka mig att det här kommer gå bra. Nu har jag 1 månad kvar till BF.

Håller tummarna att det går vägen denna gång och ett fint tickande hjärta på VUL. När ska du dit?
    Angelsound finns också i det här hemmet

Ska inte göra VUL förrän 12 oktober, ville faktiskt själv vänta tills dess för då är jag i v 7+4 och då bör man se något, gör man inte det så vet man att det inte blir något. Har gjort VUL för tidigt så många gånger och fått återkomma efter en vecka för att man inte sett så mkt. det är ju mardrömmen! Önskar att jag kunde glädja mig åt detta...... Känns som om jag tar ut segerna i förskott och borde skämmas lite om jag tillåter mig att drömma mig bort i tankar kring RUL, hur bebisen kommer att se ut, titta på mammakläder osv  
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma