• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Angående GBS:

Jag har haft det vid mina senaste 2 fullgågna graviditeter och vad jag fick lära mig är att har man haft GBS en gång så är man bärare av det och kommer att ha det igen.

Min GBS upptäcktes när jag var gravid i USA för där scannas ALLA gravida för det. Har du en gång testat positivt för det, oavsett om det är i början eller i slutet av graviditeten, så SKA du få antibiotika i förebyggande syfte vid förlossningen. Har du haft GBS förra graviditeten så SKA du kollas nästa graviditet också OCH få antibiotika vid förlossningen (tyvärr håller inte alla landsting med om detta dock och man kan behöva få tjata...dem resonerar som så att det rent krasst inte dör tillräkligt många barn för att åtgärderna ska löna sig...)

Testet ska INTE enbart vara en urinodling utan SKA vara en odlig innifrån slidan (med tops) för att vara riktigt säker för man kan ha GBS där utan att det syns i kisset.

Den här graviditeten har överläkaren på specMVC sagt att vi inte ens testar mig för det utan hon skrev direkt att jag SKA ha antibiotika vid förlossningen (fick tjata förra graviditeten att dem ens skulle testa mig och när testet kom tillbaks positivt så sa jag bara "vad var det jag sa" och så fick jag som jag ville)

GBS annars brukar inte ge symptom eller besvär, men har man haft det en gång är det bra att vara lite extra uppmärksam. Har man GBS får man inte heller tidig hemgång från förlossningen utan måste stanna i minst 12 timmar för att säkerställa att bebisen inte smittats (men om antibiotika har gets i minst 4 timmar innan bebisen föds är risken väldigt liten).

Så....det var allt jag kan komma på om GBS just nu. Har precis kommit hem från närakuten med min man för han skar sig i tummen och dem fick sy...stackarn. nu ska vi gosa och titta på film och tycka synd om honom

KRAAAAAAAM!!!
    *hörs mera sen*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

WOOOHOOOOO MABAJA

en sak du kan göra för att kolla om det är vatten är att LUKTA på trosskyddet. Det sägs att vatten luktar typ som spermier Men det låter ju onekerligen som om du läcker...hihi vad spännande!

Jag håller mina tummar och tår att det sätter igång nu vännen. Och gör det det så ha en underbar förlossning!!!

***BAMSEKRAMISAR***

• Odetta
    färnik skrev 2010-09-27 18:48:35 följande:
    Massa sammandragningar, och lite ont... Obestämd Men allt såg bra ut, bebis mådde fint och livmodertappen var opåverkad, allt tämligen normalt. De hade ingen förklaring alls till de massiva sammandragningarna och smärtan, sa bara att det är så för en del, men att det här var ovanligt tidigt...

Känns ju skönt att allt var ok nu, men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig för att de om de fortsätter ska påverka tappen. Läkaren jag träffade var inte alls bekymmrad gällande GBS, inga nya prover behövde tas eftersom urinodlingen för 11 dagar sedan var negativ. Alla verkar ha olika åsikter om hur allvarligt det egentligen kan vara med GBS.

Fick iaf se min lilla bebis en kortis, syntes inte så tydligt då ulrtaljudet gjordes vaginalt, men ett litet öra syntes iaf väl, det var väl det som låg närmast till. Tungan ute
    Men gumman, stå på dig! Inte för att skrämma dig, för det vill jag verkligen inte...men GBS ska tas på allvar! TJATA på dem att ta nya prov på dig, och då INTE kissprov utan dem ska ta provet från tappen!

En kompis till mig hade mycket sammandragningar och dem viftade bort hennes oro för GBS som dem gör med dig, hon har skinn på näsan så hon stod på sig och till slut testade dem henne och visst fan hade hon GBS. En antibiotika kur senare mådde hon bra igen!

Det kräv så LITE att testa för GBS och det skrävs så LITE att behandla om man har det...blir så arg för att alldeles för många innom sjukvården inte tar det hela på allvar! Och att du har lämnar kissprov för 11 dagar sedan betyder inte ett smack för man kan få den från en dag till den andra.

Hoppas du mår bättre snart och att, om du inte gör det, orkar stå på dig!

***kramisar***
  • Odetta

Vad konstigt vårt forum ser ut...eller är det bara konstigt på min dator???

GRATTIS MALLANIS!!!! ÄLKOMMEN HIT GUMMAN!!!!!

EGO:
    I morgon ska jag till BM för mina sammandragningar. Ska lämna urinprov så ska hon kolla så att jag inte har UVI. Om hon kan/får ta prov från tappen ska jag fråga henne om hon kan ta ett därifrån också, just för att jag vet att jag ju är bärare av GBS.

Magen idag har kännts lite bättre mot i fredags, så heögens vila har hjälpt. Det i sig är ju bra, men om det är vila som gäller för mig så blir det ju knasigt med plugget. Ska se hur den här veckan blir. Tycker inte att dagen idag har varit så anstängande...men sammandragningar fick jag och mina ben är alldeles svullna. Ska ta upp det med BM i morgon med.

Ni andra....har ni svullna ben? Jag har aldrig fått det såhär tidigt (v21) utan endast mot slutet...

*kram*

• Odetta
    Lallan skrev 2010-09-27 20:22:34 följande:
    Ser skummt ut här med!

Färnevik: Instämmer med övriga att du ska stå på dig, det finns ju tyvärr dom som förlorar sina barn under graviditeten pga gbs. Känns onödigt då det är såpass lätt att konstatera samt behandla.

Odd:Jag var riktigt svullen för några veckor sedan men nu när det blivit svalare så har det peppar peppar blivit bättre. 

ego: Var till min husläkare idag och blev sjukskriven en vecka framåt pga ryggont och sammandragningar, känns skönt. Nästa vecka har jag tid på mvc så förhoppningsvis blir det fortsatt sjukskrivning då.
    Oj då gumman! Varför har du fått så, vet dem det??? Hoppas medicinen hjälper. jag håller tummar och tår!!!!

*kramisar*
  • Odetta
    Lallan skrev 2010-09-27 20:53:49 följande:
    Tolkar det som att det var riktat mot rontgensyrran
    ja Skäms

Men skönt att du blev sjukskriven...och du ska se att du kommer bli det framåt också. *bamsekram till världens bästa Lallan*
  • Odetta
    sofy skrev 2010-09-27 20:57:29 följande:
    Nu har vi berättat för mina föräldrar, puh! Jag hittar liksom inge bra tillfälle, så de fick bli på opersonliga MSN. Min mamma jobbar o reser vääldigt mycke i jobbet, o vi hinner liksom aldrig ses, nån kortis ibland bara över en fika eller så. Men ville inte outa de över en lunch innan hon skulle tillbaka till jobbet heller, så de blev så nu.. :/ Glömde nämligen mina lergigan där i helgen också efter vi varit husvakt så när hon ser dom skulle hon förstått ändå. Nu e de iallafall gjort o dom blev chockade men glada.
    Chocken tror jag tillhör...blir det första barnbarnet? Den dag jag får höra att jag ska bli mormor (för antar att töserna ser till detta innan lilleman) så kommer jag också bli jätte chockad   Huvudsaken är att dem blev glada dock

*kram*
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-09-27 21:07:45 följande:
    Nu ser det konstigt nog helt okej ut på forumet igen. Skumt det där.

Tack. Verkar som suppen verkat nu och känner ingen smärta. Och bebisen sparkar. Troligvis sten eller bebisen eller livmodern som trycker på urinledaren. Är rätt vanligt under graviditet men tyvärr är det graderat lite olika. Mitt är rätt ordentligt vidgat det är därför de vill göra nåt åt det. Om det är en sten så hoppas de att jag ska kunna kissa ut den genom detta kramp-smärtstillande supparna. Inte nog med det, så har jag under mina underbara timmar på akuten åkt på en rejäl förkylning. Sitter just nu och snorar, snyter mig och är hes med halsont, men däremot smärtfri i övrigt iaf :P
    smärtfri är i alla fall något

Ta lite nässprej och drick en kopp varmt tee med honung i och bädda ner dig ordentligt...det skulle jag göra. Och inte för att det låter lockade att kissa ut en sten, men av alternativen är det väl det bättre som jag förstår det som...så då håller jag tummarna för det.

*kram och krya på dig gumman*
  • Odetta
    sofy skrev 2010-09-27 21:13:17 följande:
    Haha, jaa. De e första barnbarnet. Och dom enda barnbarn dom kommer få e från mig då jag e ensambarn ;)

Kram!
    Men då så inte så konstigt...du är ju deras bebis och helt plötsligt måste dem inse att deras lilla Sofy gått och blivit stor
  • Odetta
    SofiaEmmy skrev 2010-09-28 07:04:18 följande:
    ......plussade i fredags efter fyra missfall..... sjätte gången jag är gravid men har enbart ett barn.... det börjar kännas svårt att glädjas över en graviditet när oddsen är emot mig..... håller tummarna naturligtvis....
    GRATTIS och VÄLKOMMEN hit!!!

Du låter som mig! 4 mf på raken innan den här graviditeten...min man och jag har 1 barn, men detta är vår 8.de graviditet (min 11...har 3 barn sedan innan)

Lite hopp: det går! Jag går in i v22 i morgon och hittils går det pepparpeppar bra Det ska det göra för dig med!

***kramisar***
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma