• Odetta

Plus igen efter mf/ma

sofy skrev 2010-10-05 18:03:34 följande:
    Bara en grej jag funderat på.. Ni härinne som fått sena MA, efter v 10-12 typ, hade ni sett hjärtaktivitet o foster innan då på tidigt VUL? Eller gick ni ovetandes om hur de fortskred därinne? Bara lite nyfiken. Hur va fostret i förhållande till er vecka då, OM ni gjorde tidigt VUL? Innan den dog, alltså.
    Vid vårt MA fick vi se hjärtat slå i v7+4 och MA konstaterades v15+0 (skrapades v15+1). När hon mätte bebisen v15+0 så mätte den v7+4, så den dog nog samma dag som vi såg den leva. Jag visste ingenting, mådde illa fram till v11 och trodde allt var som det skulle. 

Det som fick mig att fundera var att jag inte tyckte magen växte, jag kunde i v13 fortfarande inte känna min livmoder över blygdbenet och det har jag kunnat göra lätt vid den tidpunkten i mina tidigare graviditeter. Sedan sa min mamma (som såg mig med en veckas mellanrum) att hon tyckte min mage hade blivit mindre (detta var v14) och i v14+6 fick jag en pytteliten brun blödning som var orsaken till ultraljudet i v15+0 

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    sofy skrev 2010-10-05 18:29:24 följande:
    Men usch!! :( Va den i rätt storlek o så också? Jag är ju i 11+0 nu och JAG känner inte livmodern än, dock säger läkarna att dom gör de men jaja, allt e nog bra därinne ville mest se om påståendet min läkare sa hade något samband.. Att för litet foster vid tidigt vul eller annat avvikande ger sena MA.

Drömde en HEMSK dröm häromnatten om att hjärtat inte slog! Blä. Fast senare i den drömmen så låg den o tränade därinne. Haha.

Tänkte på dig idag förresten, länge sen. Hur mår du?

Kram!
    När vi var på det tidiga vulet i v7+4 så var den rätt storlek enligt ÄL.

Men det är ju första för er och det är först efter v12 som livmodern ploppar ur bäckenet så man lätt kan känna den. Som omföderska kan man dock generellt göra det tidigare, vilket jag ju inte gjorde då.

Usch för sådanna drömmar *kram*

Jotack, med mig är det bra. Mycket i skolan och så så jag har inte riktigt hunnit med att sitta med datorn. Men jag finns här

***kramkram***
  • Odetta

Vi var till BM idag (V22):

vikt: typ 85kg
    blodtryck: 125/70
    socker: 6.0
    hb: 130
    hjärtat: 140 slag/min

• Odetta
    sofy skrev 2010-10-05 19:12:51 följande:
    Bra värden!! Jag har tänkt på mitt hb.. nu vet ja inte va ja har men hur gör ja får o få ner de? Mer än o dricka o dricka o dricka....
    Jag undviker det mesta med järn i...typ leverpastej, för mycket rött kött, persilja...blodpudding. Ja sådant Och om jag äter det så dricker jag solhavre (eller för andra då mjölk) som innehåller mycket kalcium för då hämmar man ju kroppens upptag av järnet i maten.

Hur mår du annars nu?

*kramisar*
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-10-06 10:58:11 följande:
    Nu blir jag förvirrad... Jag trodde man skulle äta extra mycket järn under graviditeten?? Jag äter "mitt val kvinna" just nu och försöker äta blodpudding, spenat och leverpastej och sånt mer än vanligt. Är jag fel ute?
    Nä, det är du inte. Om man är normal som dem flesta och får ett lägre hb under graviditeten (och har normala värden som utgång) så ska man fylla på med extra järn. alledeles rätt.

Men om man är som Sofy och mig, som har på tok för höga järnvärden...då får man göra motsatsen Ett hb kring 146 och uppåt i graviditet är nämligen inte bra. Jag är överlycklig att mitt hb är på "bara" 130 nu, det tycker jag är alldeles lagom.

***kram***
    *lunchdags*
  • Odetta

PINKLOVE!!!

Grattis till lyckat RUL och den fina fina bebisen!

*kramisar*

• Odetta

Happiness skrev 2010-10-06 12:36:10 följande:
    Funderar på om jag skulle ta  och göra en sån där gipsavgjutning av magen någongång längre fram. Eller kanske inte...vad ska man göra av den liksom. Går ju inte att hänga på väggen...Nä jag hoppar nog det vid närmare fetertanke. Om någon gör det i tråden kan ni väl hojta till och berätta hur det blev.

Riktiga gravidkort är ett måste å andra sidan. Är sanslöst dyrt men det kan det vara värt. Om någon ta sånna kan ni väl också hojta till.

Jag har gjort sådanna med alla mina magar Tösernas är tyvärr kvar i USA...eller ja, exet har väl kastat dem. Men lillemans är en lampa nu Vi gjorde den i v38. ska du göra en sådan (eller någon anna för den delen) hojta til så berättar jag hur man bäst gör

ska se vad jag gjort av bilden....

• Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-10-06 21:14:21 följande:
    På tal om igångsättning....idag på gravidvattenjympan så berättade ledaren lite hur vi kan göra vid olika övningar beroende på hur långt gågna vi är + hur mycket problem man har. Då sa hon fast det gäller inte dig till en tjej. Du jobbar bara med armar. För denna tjejen är i utdrivningsfasen! Efter typ halva passet gick hon. Sen efter passet berättade min bästa kompis som stod längre bort än mig att hon sett nåt blodslem i poolen som flöt runt som hon försökte undvika. Kanske lyckades hon??? Men fyyyy faaan så äckligt! Hade jag sett det så hade jag fått typ panik. USCH! Ursäkta svordomen, men uhhhhhhh.
    Men URK! Nä....att hon vågade bada i pool....det är ju knappt man vill simma om man har mens trots största tampongen liksom....och att vara igång med förlossningen? Nä....blä...
  • Odetta

ÅH, JAG vet!!!!

Vi borde alla gissa på när Mabaja-bebisen kommer ut. Typ vilken dag, hur lång och vad plutten väger. Får vi det Mabaja??? Lite kul i väntan kanske

• Odetta

Då gissar

Mabaja-bebisen kommer på LÖRDAG den 9/10, väger 3850 gram och är 52cm lång

*kram*

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma