Inlägg från: Pancakes |Visa alla inlägg
  • Pancakes

Plus igen efter mf/ma

Maria204, grattis till lyckat UL. Vad härligt! Ja, det är nästan först efter det man kan ta in att det faktiskt är ett barn på gång. Sen när den börjar röra sig så blir det ännu mer verkligt.
    Jag har varit lite seg med att ta in det överhuvudtaget men har nu plötsligt insett att det är jättedags att köpa barnvagn. Har inte ens kollat innan. Har förstått att det kan vara tre månaders leveranstid. Och om tre månader befinner jag mig två veckor innan BF. Det är verkligen dags med andra ord.

Står och väljer mellan Emmaljunga City Cross, Edge duokombi och Mondial. Har till och med startat en tråd om det, känner mig supernördig, haha. Nån som har tips här?

• Pancakes
    telgebo skrev 2011-02-14 11:07:44 följande:
    Tack för alla välkommnaden hit till denna tråd.

Känner inte mycket idag och det gör mig såklart så orolig. Imorse när jag vaknade kändes väldigt blött i underlivet, kändes precis som mensen kommit, har ju BIM idag, men som tur är det bara vattniga flytningar och jag antar att det är helt normalt och hör graviditeten till.

Har inte vågat mig på att ringa och boka tid än till BM eller VUL, känns som jag tar ut något i förskott, känns som jag fortfarande kommer gå samma öde till mötes som förra gången.

Har en fråga til er: Någon som vet om man ska undvika att träffa barn som har vattkoppor/torkade vattkoppor som blivit sårskorpor när man är nygravid?
    Välkommen och grattis från mig också!

Jag är en av dem som var väldigt symtomfri i början och nojade mig massor för det. Dock de vattniga flytningarna har jag haft hela tiden och det känns precis som mens ibland eller missfall och man springer hela tiden och kollar i början om det är blod. Men det har gått bra fram tills nu (vecka 26)

Om du redan haft vattkoppor själv är det ingen fara men om du inte haft det ska du nog undvika dem. Jag har till exempel inte haft röda hund så jag bör inte träffa nån som har det men det är extremt ovanligt enligt barnmorskan.
  • Pancakes
    telgebo skrev 2011-02-14 11:45:48 följande:
    Ja symtomen är för mig ett givet tecken att man är gravid och inte som förra gången då dom avtog i stort sett nästan på en gång och ledde till MA 3 veckor senare efter dom avtog. 
    Jag är nojjig som tusan idag och känner mig så glad och uppåt idag, känns precis som vanligt med det vanliga zombie tillståndet, ska nog ta och sova bort några timmar av denna dag och hoppas jag vaknar med mycket graviditetssymtom.
    Det är nog så att varje graviditet är olika så att man kan nog inte jämföra. Jag hade väldigt lite symtom både vid den här graviditeten och den som slutade i missfall så jag vet inte vad som är "normalt". Nästa gång kanske det blir helt annorlunda igen. Min mamma var också väldigt symtomfri har hon berättat så kanske är det genetiskt eller så är det bara slumpen, man vet aldrig. Ett är i alla fall säkert - det behöver absolut inte vara nåt fel bara för att du inte har så mycket symtom!
  • Pancakes
    telgebo skrev 2011-02-14 11:48:33 följande:
    Gud kan inte ens skriva ordentligt, menar att jag känner mig nojjig som tusan idag och INTE glad och uppåt idag utan bara orolig, gråtfärdig och alldeles som vanligt trött som en zombie. Vill bara gråta för att jag är så jädra orolig och nervös. Känns inte alls bra idag.
    Jag grät var och varannan dag i början och drömde mardrömmar om missfall och bara "kände på mig att nåt är fel" hela tiden. Men det var det ju inte! Jag tror nästan alla i den här tråden kände så i början, det är nästan oundviktligt när man varit med om missfall..
  • Pancakes
    Miltons Mamma skrev 2011-02-14 12:07:07 följande:
    Fått ett bf datum nu.
    1:a oktober.
    v 7+1 idag:)

Ville bara dela med mig:)
    Har du varit på ultraljudet nu alltså? Gick det bra?
  • Pancakes
    telgebo skrev 2011-02-14 15:47:50 följande:
    Du har säkert rätt, men man blir så himla orolig när man känner en massa fram till 1 dag efter man testat positivt och så plötsligt upphör symtomen. Förra gången sa alla till mig att var glad att du mår bra, du kommer nog få din beskärda del så småningom och visst var jag glad för det men saamtidigt kände jag på mig att nåt inte stämde och det var ju tyvärr så.
    Ja, så säger folk hela tiden men man känner ju inte så själv alls. Man vill ju bara kräkas liksom :) Däremot är man jätteglad nu när man är i vecka 26 som jag att slippa massa elände, men i början var jag inte alls det.
    Jag tycker nog att skengraviditetsymtom är starkare än riktiga symtom, haha. Har känt mig mer gravid många andra månader än den månaden jag plussade. Efter plusset kommer så börjar man analysera sönder allt så man vet varken in eller ut vad man känner och vad man har för symtom.
  • Pancakes

Småländsjänta, jösses vilken människa att skrämmas så där. Om man inte kan hantera maskinen ordentligt borde man kanske inte uttala sig.. Vad skumt. Förstår att ni blev chockade.

• Pancakes

Om det var nån som nojade sig om det här med träning i början så var det jag :) Jag är aerobicsinstruktör så jag kunde liksom inte komma ifrån det utan att göra stor sak av det. Jag ringde massor av läkare och barnmorskor för att få flera åsikter. De flesta sa att det inte är nån fara så länge man mår bra själv av det. Man kan inte "hoppa loss" en graviditet eller orsaka missfall om du möjligtvis inte springer ett maraton som otränad och svimmar och kräks av överansträngning typ. Det var nån enstaka som sa att man kanske inte ska komma upp i för hög puls dvs inte komma upp i maxpuls och att man ska akta sig för att hoppa längre fram i graviditeten när man blir tyngre mest för knän och bäckenbottens skull. Men de flesta sa kör på så länge det känns bra.

Det är mest i huvudet det sitter så är du superorolig, ta det lugnt mest för att lugna dig själv psykiskt. Jag tränar som vanligt igen nu och är inte nojig längre. Men tog det lite lugnare i början fast jag körde ändå 3-4 pass i veckan och ledde aerobics men jag försökte hålla pulsen nere lite grann och stod och fipplade med musiken då och två och ropade till motionärerna :)

• Pancakes
    telgebo skrev 2011-02-14 16:58:05 följande:
    Ha ha, känner mig så jädra dum som kommer med helt otroligt fåniga frågor. Jag tränar bara 1-2 dagar i veckan och har funderat hela helgen om jag verkligen ska träna imorgon och på torsdag och varit nära på att skita i det bara för att inte framkalla MA om jag skulle göra nån sit-ups. Har fått för mig att man ska undvika sånt som gravid, men det kanske är längre fram, eller?

Får se hur jag känner imorgon, vill helst inte nämna att jag är gravid än för hon jag tränar hos.
    Äsch, du är inte fånig. Förstår precis hur du känner! Situps gäller bara senare i graviditen när magmusklerna eventuellt delat på sig. Men än så länge är magmusklerna opåverkade hos dig eftersom bebisen är pytteliten.
  • Pancakes

Happiness, vad roligt att höra! Grattis till dig! Hehe, om det är en pojke får ni hitta nåt annat namn än Sofia kanske..
    Jag tror också att min är en pojke och på senaste BM-besöket var pulsen 140 och det tyder väl på pojke? Eller är det bara skrock kanske? Min kompis som vet att hon väntar en flicka hade puls på 155 tror jag.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma