Liberté skrev 2012-02-07 10:11:27 följande:
Ärligt talat så vet dom nog inte riktigt vad dom ska göra.
Så här ligger det till.... Jag fick en ruptur på livmodern vid min senaste förlossning, allt gick bra och barnet förlöstes med akut snitt. Full apgar på barnet och operationen gick bra. Vi har alltid velat ha många barn och har därför efter det varit på undersökningar, samtal osv vid ett flertal tillfällen ang. fler barn. Enligt läkarna så löper jag inte större risk än någon annan kejsarsnittad kvinna att drabbas av detta igen så länge jag inte kommer i värkarbete. Jag ifrågasatte om mina sd kan påverka det negativt eftersom jag haft tidigare sd med de andra barnen. Nej var svaret, absolut inte, det är skillnad i tryckstyrka mot sammandragningar jämfört med förlossningsvärkar.
Inatt åkte vi in pga sd och man finner ett hål i livmodern. Hålet kommer ju att bli större allt eftersom bebisen växer. Livmodern har alltså redan brustit och jag får nu absolut inte ha sammandragningar ens, vilket jag har..... Jag är ordinerad strikt vila och måste komma in omedelbart om jag får smärtsamma sd, då läggs jagi n med dropp o får åka hem när det lugnat sig. Man hoppas att jag klarar det till v 30, innan dess är riskerna för barnet stora pga prematur födsel. Om livmodern hastigt brister upp igen rinner fostervatten ut i bukhålan vilket jag kommer att märka, det görs fruktansvärt ont. Om jag har otur brister livmodern precis vid ett kärl och jag får kraftiga blödningar.
Ja, det var historien, så behöver ni inte undra. För er som är gravida: Detta är extremt och ytterst ytterst ovanligt, oroa er nu inte.
Blir orolig för DIG dock... :( Stor styrkekram och varma tankar från mig!