• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

Min Wilda fyra veckor gammal. Redo för en biltur!
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • Mabaja

cat79; ja hon är heeelt bedårande! Hon nappar på kvällen men inte före kl 20 på kvällen. :) hon föredrar ananrs att suga på handen... :)

Idag har jag börjat skolan igen! :) läser om en kurs jag inte klarat! :)

• Mabaja
    Odetta skrev 2010-11-10 22:48:07 följande:

Det kan vara rätt långa väntetider på vagnarna om man har otur..allt från 6-10 veckor. Jag är är lite skrockfull och har faktiskt aldrig köpt en vagn innan bebisen är född...och har jag köpt den så har jag inte tagit hem den

Det ni ska tänka på när ni väljer vagn är att den känns bra att köra för både dig och din man. Provgå den i olika tempo och se att du kan ta ut stegen som du vill (finns inget som är mer irriterande än att inte kunna gå som vanligt). Sedan kan ni göra en lista innan ni går dit på vad som NI tycker är viktigt med en vagn och hur ni kommer att använda den. Tex: kommer ni vara mycket i stan och åka tunnelbana så funkar en vagn med mindre och svängbara hjul jätte bra medan om ni är skogsmullar så kanske en mer rejäl vagn med fasta hjul är bättre. Eller om ni kör mycket bil och måste packa vagnen ut och in i bilen så är vikten av stor betydelse

När ni har gjort er lista sedan så har ni ju kriterierna klara och då är det lättare att hitta rätt utan att behöva titta på varenda vagn...även om det i sig kan vara roligt också

*kram*

Haha, vi har konstaterat att vi har köpt heeelt rätt vagn för oss! Dvs en terränggående. haha. Ok, lite klumpig i affärer MEN vi är aldrig i affärer typ så en terränggående vagn är skitbra. haha. kommer över både stock och sten!
  • Mabaja
    Längtan efter liten skrev 2010-11-11 10:46:11 följande:
    vad har ni för vagn då?
    Vi har en emmaljunga, en duo edge med sportchassi. Tog sport för att det skulle vara en bättre stötdämpning när jag tvingar ut wilda på äventyr, dvs i skogen. :) Funkar skitbra i skogen och som nu i snön, provade igår i all slask Eskilstuna hade att erbjuda.
  • Mabaja
    Längtan efter liten skrev 2010-11-11 12:24:45 följande:
    Mabaja. Jag är inne på en emmaljunga city cross. Vd tror du om den?
    Jag tror att den är jättebra.. Har för mig att den är något smidigare än edgen. Annars är de ju väldigt lika Emmaljungas vagnar! =)

Jag är iaf supernöjd med min edge, en riktig crosscountry (om man ska jämföra i biltermer). :)
  • Mabaja
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-11 16:14:02 följande:

Jag lider av förvärkar nu !!!
    Jösses nu händer det ju saker jag har inte haft detta innan inte så med sammadagningar alls utan nu i 3-4 dagar har jag fått molvärk ajaj mensvärk och ryggsmärta som in i helskotta !!
    Idag var jag tvungen att släppa dagsugaren och sätta mig ner på soffan och bara andas för mig själv.
    Panodil fick jag ocskå ta.
    Jag trodde det hade försvunnit men så fort jag skulle gå till tvättsugan ja här inne i huset så kommer skitet igen

Nu sitter jag här på soffan och har ont igen.

Men förvärkar är väl bra? Det hade ju jag på slutet! :) det kanske blir en novemberbebis! =)
  • Mabaja
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-11 16:25:43 följande:
    Jag vet inte :-/ enligt mens så e det 33 dagar kvar enligt ul o rul 40 dagar var vad ska man tro på ?
    Visst tredje graviditeten men jag har piss ont jag vill bara få detta bort .
    Är förvärkar med ryggsmärta som hugg i ryggen med kniv vd svanken rygg korset och mensvärk vid tjejmagen och det är så ont och magen blir stenhård.
    Det håller i oxå i några minuter sen släpper det och kommer tillbaks igen så jag var ju tvungen att ta panodil.
    Men det är så nu med.

Hur var dina ?
    Jag skulle gå efter rul och sudda ut efter senaste mens! Det är en vecka det handlar om.,

Jag hade förvärkar som kom var tredje minut i flera timmar innan de försvann. Fick riktigt andas igenom det och när första kom typ skrek jag rakt ut av smärta! Trodde ryggen skulle gå av. :)

Ring till förlossningen annars om du är orolig!
  • Mabaja
    Lallan skrev 2010-11-12 15:07:14 följande:
    Skriv ner på en lapp innan precis hur du kan må (när du mår som sämst) och hur det påverkar dig i din vardag. Skriv ner värden som du haft och vilka mediciner du går på för att klara dig så bra som möjligt.
    Har ingen erfarenhet av att må som dig men vet hur det är att skärpa till sig och svara "bra" på frågan -hur mår du? Trots att man egentligen mår skit.

Angående tidigt vul så gjorde jag det sist från början mest för att veta att det verkligen var en graviditet efter att ha haft en ofostrig. Kändes viktigt att veta just då. Oron höll i sig länge och gör förtfarande till viss del men även den har släppt succesivt.

Hur gör man när man måste få i sig järn men mår skit av att äta det. Har mått så illa sista dagarna och troligtvis beror det på järntabletterna?
    käka ´mycket broccoli och spenat! och annan järnrik kost...
  • Mabaja
    kajsalisa skrev 2010-11-13 11:12:02 följande:
    Tjejer, en fråga till er som har barn sedan tidigare... Funderar på det här med s/f-måttet. Kommer ni ihåg hur stora ni var i v 34 ca, och hur stort var barnet sen när det föddes? Har hört någonstans att om man följer medelkurvan så ligger barnet runt 3,5 kg när det föds. Stämmer det?
    Mitt sf-mått var på 36.5 när Wilda kom och hon vägde 3485 g, dvs väldigt nära 3.5 kg. och då var hon ändå 10 dagar överburen.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma