Plus igen efter mf/ma
ODD: Grattis till kort-datum....och fina siffror! Ser du ljuset i tunneln?Ego: Har varit extremt trött idag. Typ trött gråtfärdig! Vet inte vad det är som tagit så på krafterna....antagligen att jag fått en sak till att tänka på och ta hänsyn till. Grav.diabetesen...
Var på spec.dagvården idag och jag vet inte men ALLT bara korvade ihop sig. Först var jag försenad och fick köra som en dåre. Sen stod det att mötet skulle vara 2timmar och så länge sa jag direkt att det kan jag inte stanna för jag var tvungen att i ilfart hämta min son från fritids och köra honom till tennisen.
Allt kan ju inte bara stanna upp och haverera bara för att jag är gravid. Det finns andra saker att ta hänsyn till också....ja ja betalningen blir en fin liten flicka. Men hålla på att stressa runt så här är inte bra. Kroppen har sagt ifrån idag. Ont lite här och var och helt slut.
I vilket fall....testade att sticka mig själv i fingert och fick instruktioner på hur jag ska göra med maskinen. 6 gånger per dag. Får se om jag ställer upp på detta
Sen gav en annan BM kost råd. Och mycket riktigt....detta är är kusligt nära en diet. All mjölk ska bort. Inga flingor. Bara det allra mörkaste grovaste bröd. Massor av proteiner självklart och vid varje måltid halva tallriken med sallad. 2 frukter gick bra gröna. Osvosvosv
En sak som störde mig var att de inte hade läst min journal innan......hoppas att det inte händer vid förlossningen. Men det får man säkert räkna med. Så så fort jag kommer in och till varje BM jag möter ska jag bara säga: "hej, har du läst min journal" Har de inte de så kan de lika gärna gå.
Ja som ni märker är jag lite pissed off. Men på det stora hela så gick det bra.Men det märktes ju att de inte hade järnkoll på kost och det stör mig. Kollade dem lite genom att säga ja men då är väl det bra att jag tar bort alla kolhydrater typ ris, potatis, pasta och bara äter proteiner. Ja men det är ju jätte bra sa de. Haha ja med det totala energi intaget skulle det innebära en viktnedgång. Och det absolut värsta man kan göra när man väntar barn är att banta liksom.
Får se hur jag lägger upp det hela...men man ska gå upp i vikt när man är gravid. Det är liksom hela pointen.
Hon sa iallafall att hypotyreos och gravdiabetes hänger ihop.
För att inte bli fullständigt uppslukad av mattänk (vilket jag har extremt lätt för att hamna i ) så ska jag ta det lugnt nu och komma på en strategi som funkar. 3 huvudmål där jag mäter blodet i fingret före och 1,5 timme efter sen 2 stycken mellanmål.... Köra avocado och keso...Jag har bantat och strulat med min stackars kropp så tål inte längre räkor,tonfisk och ägg är på gränsen...Kyckling går fortfarande bra och nötkött.
Ja ni hör hur förbenat trött jag är på kost......risken är överhängande att jag blir fanatisk. Knappar som man inte ska väcka till liv eller trycka på.
Sen sa hon att bebisen kan ha väldigt låga blodsockervärden vid födseln och därför måste de sticka barnet. Herregud vad slutar det liksom.....nej dett akänns inte bra. Det var på vippen att jag tackade nej till PUK provet på sonen dels för att tanken av hans DNA finns förvarat till forskning var olustig och dels för att jag tycker bara tanken på att sticka en bebis är outhärdlig. Många tackar nej till K-vitamin sprutan...och jag får se om vi tar den.
Ska läsa på mer om den då ny forskning kring det framkommit. Sen avnavling har vi iallafall bestämt oss för
*KRAM*
Tack för att vi fick läsa din förlossningshistoria Kajsa!
Du måste gå och visa upp din tå...hade du fått antibiotika? Hade en gång sår på hälen som jag sket i. Gick efter flera veckor till läk.då jag fick feber... Vet du vad det var? Jo det hade blivit blodförgiftning av det där lilla skit såret. Helt otroligt! KRAM