Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Plus igen efter mf/ma

Småland och Pinklove: Tack för era svar angående förlossningsstarten. Vi är inne på samma linje. Jag har ju gått på Aurora samtal så det gäller att verkligen förklara tydligt för den BM som svarar i telefonen på BB att jag har en viss förlossningsrädsla.

EDA har jag blivit lovad står i journalen att redan vid 3 cm kan de lägga den. Skönt att veta! Jag behöver en rad back up planer i bakfickan märker jag. Helst hade det varit drömmen att klara sig utan. Tänk att bara andas sig igenom en hel förlossning. Mannen och jag försöker andas lite tillsammans varje dag ( vi har gått profylax)...men det blir så där hattigt och dattigt. Får se om det hjälper något.....KRAM PÅ ER!
  • Happiness

Shit vilken bra idé..... på allvar alltså. Haha! Tror inte det finns någon BM i tråden...

• Happiness

Men gud...vad är det med knäpp datorn idag..inlägget ovan är ställt till 2barnsmama ang BM i tråden.

• Happiness
    Pinklove: Jag har inboxat dig. Förlåt så jätte mycket för det fördröjda svaret *skäms*Skäms Skriv så fort du vet. Tänker på dig! Ge dig inte nu! Puss och Kram
  • Happiness
    needtobreathe skrev 2011-02-21 11:53:28 följande:
    Förlossningsplaneringen gick kanon! :) Vi gick igenom mitt TUL + flöde och allt såg "ovanligt bra ut" enligt överläkaren, skönt att höra! :D Han ville boka in ett nytt TUL i v 36 för att se så de ser bra ut då också, sen kör vi CTG kurva o sånt i samma veva. I v 38+0 (om 48 dgr) kör vi hinnsvep (möjligen från 37+0, det bestäms 36+0) och om de då inte startar av sig själv kör vi igångsättning nån dag eller två senare! :) Känns riktigt bra! Så.. countdown då - 48 dgr.. yiho!
    Härligt Sofy...nu är det bara nedräkning som gäller. Perfekt att få veta exakt istället för att gå och undra. Nu vet du....Ordning och reda
  • Happiness
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-21 12:09:25 följande:
    tillbaka från läkaren.... suck....
    vilken jävla nöt! allt jag fick fram från henne var: åhhh vilken fiin mage!! (jaha spelar det roll undrar jag!?!) vad spelar det för roll hur min mage ser ut när jag ska träffa läkaren av massa andra anledningar?
    sen så fick jag bara svar på mina frågor -ja det är normalt

frågorna jag hade:
    * varför är jag så bortdomnad på magen?
    *varför gör det sååå ont på höger sida vid revbenen
    *igångsättning vid 40+0
    *hinnsvepning

svaren
    *nerv troligen, vanligt, rörde ej magen
    *troligen levern som blir utsatt och gör ont vid SD och sparkar RÖRDE EJ MAGEN
    *12,3% över kurvan är HEEELT normalt och man sätter inte igång förlossningen då, vi 30% var det annat sa hon. Enligt henne behövde jag riktiga värkar för att få ut ett stort barn inte vi läkemedel, MEN JAG VILL INTE FÖDA ETT STORT BARN!
    *hinnsvepning gör läkaren på MVC, men inte nu (38+1) utan jag skulle vänta till TYP 41+några dagar! för att få igång det sa hon vila och ha sex, va faan.....

Gick där ifrån och hade nog inte fattat vad hon sagt för när jag satta mig i bilen bröt jag ihop totalt, satt och storlipade ett bra tag innan jag kunde köra hem... Väl hemma började jag lipa igen när sambon frågade hur det var, fick inte fram ord och stackarn trodde att bebisen var död eller något.... Usch nu vet jag inte hur jag ska få ur mig hur jag känner för detta med förlossning, har bara lust att skita i allt! sambon tycker jag ska prata med min BM jag ska träffa imorgon, men jag vet att jag inte kommer kunna formulera mig och få fram vad jag känner, kommer bara nick med och säga okej tack......

är så besviken på mig själv att jag inte får fram vad jag känner/vill.....

ska läsa ikapp allt ni skrivit när jag varit borta nu tänkte jag, återkommer.
    Jaha...ännu en knäpp-läkare. Ingår det i deras utbildning att vara dryga eller? . jag förstår att du är grymt besviken..men det är INTE ditt fel jag tror du är jätte duktig på att både uttrycka dig och kommunicera. Du har med andra ord inte gjort något som helst fel.

Det din läkare snöar in sig på är standard svaren som läkarna ger...eller rapar upp i parti och minut här i Sverige. Och ja vi vet att igångsättning inte är särskilt bra för varken barn eller mor..men man måste ju se till omständigheterna. Läkarens skyldighet är ju att ställa följd frågor till dig i det läget. För att kunna avgöra om du är aktuell för en igångsättning tex. Det är bara så nonchalant tycker jag. Bara vifta bort saker för att hon ska gå på lunch eller what ever...

Du ska inte var aledsen jag har fått exakt identiska svar som du, när jag varit inne och trevat på MÅNGA läkare. Alla säger detsamma. Så vi får väl lita på det då....13 procent...vad blir slutvikten på det? Vad trodde hon?

jag har sagt till läkaren på MVC och min BM att jag kan bjuda på 5 dgar över tiden. Alltså 40+5 sen kommer jag börja ropa på hinnsvepning. Sätt ner foten till din BM och säg att du vill inte gå för många dagar över 40. Det är ju din MVC läkare som tar det beslutet och ho/han kanske är mycket mer tillmötesgående än den du var hos idag.

Ligger du på övrekurvan hela tiden? Eller över den? Sorry om jag upprepar mina frågor men jag erkänner motvilligt att hjärnan försvinner i samma takt som råmjölken kommer
  • Happiness

På tal om hemorojder.....vilket trevligt samtalsämne by the way. Här trycker min lilla flicka på för allt hon är värd. Tror jag ska vrängas ut och in. Känns som att hela underlivet rasat ner 3 våningar. Har tagit stolpiller några dagar nu och jag tycker det känns bättre..men det hade ju varit skönt om det svullnar av ännu mer innan förlossning.

Sen hade jag ketoner i urinen sist 15 mmol/l något. Det säger mig inte ett skvatt och BM kunde inte detta heller. Roligt att få ett svinhögtvärde så kan hon inte förklara vad det står för. jag menar är ju allvarligt uttorkad eller? Någon som vet? Inte heller så roligt att åka in på förlossning( man svettas och kämpar som ett djur i kanske 12 tolv så är jag urlakad redan innan jag kommer in). Blir tokig på BM som inte kan något......Tror ibland deras utbildning måste läggas om...forskningen går så fort framåt nu men BM hänger inte med. De har inte kunskaperna. Några ex....TSH, grav.diabetes....

Hemorojder kunde hon något så när iallafall...fick ett preparatnamn iallafall alltid något

• Happiness
    färnik skrev 2011-02-21 12:46:18 följande:
    4 kg är infon jag fått på samma procent...
    Men det tycker jag låter kanon....Småland....4kg är absolut inget problem. Det är absolut inget stort barn så det behöver du inte vara rädd för. Tror faktiskt 4 kg är den optimala vikten. barnet är så stort att det hjälper till på ett jätte bra sätt. Huvudomfånget kommer vara samma som på en som väger 3500...och det är ju huvudstorleken som vi har lite respekt inför...när det väl är ute ja då följer hela kroppen med som en liten säl. SCHWOOOOOOOOOOCH säger det bra....Good news Färnevik!

Ska lobba för en 4 kg nu när jag ska på TUL...ska bli spännande att se vad de säger. Sen skulle jag inte dö av att få reda på 3800 . Men för litet vill jag inte ha heller...Oj vilken önskelista jag har. Undra vem jag ska prata med det om?????
  • Happiness
    färnik skrev 2011-02-21 12:52:51 följande:
    EGO: Ngt har hänt i magen! I ca 2 månader har jag tydligt känt hur Tilde ligger, huvudet ner, och sedan omväxlande med ryggen på höger och vänster sida. Tydliga sparkar på motsatt sida.

Och nu? jag vet inte. Jag känner ingen rumpa under revbenen länge, det "sparkar" på både sidor samtidigt och ngt litet hårt (hand, fot, knä?) trycks ut alldeles vid naveln. Jätteobehagligt är det! Hon kan väl inte ha lagt sig på tvären? Kan en 3-kilosbebis bara vända på sig sådär?!? Ska till BM på torsdag, så då får jag väl klarhet i det hela. Jag hoppas att jag bara "känner fel" och att hon fortfarande ligger som hon ska, eller at hon hinner vända tillbaka...
    Jag tycker det låter som att hon sjunkit ner i bäckenet. Därav rumpans försvinande. Knäna har då hamnat längre ner och det är de som känns.
  • Happiness
    färnik skrev 2011-02-21 12:57:55 följande:
    Apråpå huvudstl, våran dotter vägde 4,6 men huvudet var bara 35cm, alltså alldeles precis på medelkurvan fast barnet var så mkt större... (kompisen fick en bebis på 3,2 eller 3,3kg, med samma huvudomfång)

Bebisen jag har i magen nu har större huvud emligt ultraljudet, nästan 35 cm redan nu... Obestämd
    Haha ja då blir det tvärtom denna gången. Stort huvud och inte rikigt så stor kropp. Men det fixar du lätt Färnevik. Vi har ju fött små bebis elefanter tidigare.

Min Aurora BM sa att huvudomfånget sticker inte iväg förräns över 5 kg. Låter lite konstigt men man får ju lita på de de säger. Därför anser egentligen inte sjukvården att ett barn under 5 kg är för stort. Man koncentrerar sig alltså på huvudet.

Sonens huvud var 37 cm och han vägde ju samma som din. Jag sprack ju självklart men inget nedåt som tur var och inget i läder huden, inget inne i slidan. Det var styngn på de inreblygdläpparna och på sidorna av urinröret. Fortsatte över klitoris men där självläkte det. Kände INGEt vid ihopsyning. hade Xylocain spray. Har skrivit i förlossningsjournalen att det måste de ta denna gång också. Kommer du ihåg vilken bedövning du fick?

Ska faktiskt fråga BM om man kan självläka....Tror de är lite väl glada i nål och tråd ibland...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma