Safireee skrev 2011-05-03 11:27:23 följande:
Pancakes:
Jag förstår att det känns jobbigt när du varit så inställd på vaginal förlossning. Men snitt behöver inte alls vara dåligt. Jag gjorde planerat kejsarsnitt förra gången och det gick jättebra. Det fungerar nästan som vanligt efter förlossningen förutom det faktum att man har ett sår på magen så klart (men å andra sidan har man ju inga sår i snippan och kan gå på toa som vanligt osv.). Livmodern drar ju ihop sig när man ammar och i och med att barnet och moderkakan lämnar kroppen så sker ju allt automatiskt med mjölkproduktion, vatten som ska lämna kroppen osv.
Det finns ju ökad risk för astma och allergier för barnet, men å andra sidan är planerat kejsarsnitt det säkraste sättet för ett barn att födas (dock inte för mamman med risk för komplikationer i såret).
Själv var jag uppe och gick någon dag efter snittet och visst gjorde det ont, men man får ju mycket smärtstillande. Kunde gå ut och promenera efter någon vecka. Det gör mest ont när man rör sig, om man håller sig still så är det helt okej.
Jag kommer att be om snitt igen (har medicinska orsaker).
Hoppas att det går bra och att du känner dig nöjd oavsett om du väljer sätesförlossning, vändningsförsök igen eller planerat snitt.

(hoppas inte det verkar som att jag försöker prångla på dig snitt, det var inte alls meningen, ville bara berätta att det inte behöver vara helt fel).
Nej, jag vill jättegärna höra såna här historier. Tack så hemskt mycket för att du delade med dig. Skönt att du har så positiva erfarenheter. Visst sjutton finns det fördelar med båda sätten så klart, jag ska försöka se det så.
Två lite dumma frågor kanske...men hur försvinner allt vatten/blod/moderkaka etc vid kejsarsnitt? "Plockar" de ut det också? Och en rent ytlig fråga, är det nån skillnad med viktminskningen och hur magen försvinner efter snitt jämfört med vaginal förlossning? Är lite nojig för sånt också och har fått för mig att det är svårare att bli av med grav-kilona efter snitt men det kanske har med amning att göra bara?