Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
Favoritar
Favoritar
lisamaria, blandar du i blodbröd i gröten?
Sedan menar ju också BVC att det är helt ok att ge barnen köpesmat och om man har studerat innehållsförteckningen på dessa ser man att köpesmat till största del består av potatis och risstärkelser. Någonting jag inte har lust att betala speciellt mycket för. Lagar man egen mat kan man ju styra innehållet på ett helt annat sätt och tillsätta produkter med naturligt järninnehåll i betydligt högre grad.
Päron och katrinplommon är ju lösande för magen. Köp torkade katrinplommon, lägg dem i blöt några timmar/över natten. Mixa dem till önskad konsistens.
Ett tips som min kära kusin kom med var att frysa ned allting i iskuber, grönsaker som kött. Sedan kan man blanda hej vilt och få nya maträtter med väldigt enkla medel.
Jag tar med mig antalet tärningar som jag behöver i en gammal barnmatsburk (har aldrig haft problem att rymma dessa) eller så tar jag med en barnmatsburk där jag har fryst ned en färdig portion. Silikonformarna ser mycket bra ut, men i mitt tycke är de rätt kostsamma. Jag gör alltid storkok av flera maträtter och skulle då behöva ganska många formar. Visst är det en engångskostnad, men det är ju också under en rätt begränsad tid de äter barnmat. Sonen slutade nog med barnmat när han var 13-14 månader. Vilket innebar 6 månader med barnmat.
Läser att många av er kokar päron. Vilka brukar ni använda? Jag är nämligen nyfiken. Själv köper jag Conferance (hur de nu stavas) päron. När de är ordentligt mogna skalar jag dem och mixar dem utan att koka. På så sätt tycker jag att man behåller så mycket av smaken. Samma sak med mango, men där brukar jag vara lat och köpa fryst mango som jag tinar upp och mixar.
Fryst potatis blir som klister (om jag inte kommer ihåg helt fel). Däremot fungerar det bra att frysa ned potatis om du har kokt en gryta som innehåller potatis. Vet inte om du blev klokare av mitt svar.
Cupcake1985, nej det gjorde jag tyvärr inte. Måste göra det nästa gång.
Trasan 0606, ja, jag gör vanlig gröt -salt. Kanske det att jag gör den lite lösare än gröt jag skulle ha gjort till mig själv. Mixar dock inte grynen, utan smular sönder dem en aning med handen.
Vad roligt med barn som vill äta. Här har vi en liten matvägrare. Vet inte vad som har hänt. Allting gick ju så bra till en början. Kanske är det förkylningen som hon har haft, eller tänderna som är på G, men äta mat vill hon INTE göra. Frukt däremot är mumma, mumma. Har märkt att maten som jag också äter går ner. Tycker dock att hon kan hålla sig till den saltfria kosten ett tag till.