• redfox

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

IceCloud skrev 2012-01-29 12:11:45 följande:
    Jaha, det visste jag inte. Kanske ska fortsätta med den mängden jag har gett till honom tidigare då. För det blev han mätt på o vi behövde inte ge ersättning efter.
    Jag har tagit bort majs o banan så det får han inte nu. Dock får han majskrokar, men det har inte gjort nån skillnad vad jag märkt. Men lite mindre majs blir det ju iaf.
    Päron får han varje dag och katrinplommon varannan kanske. Det har inte så stor effekt på hans mage. Men mango och färska blåbär ger resultat :)
    Men är det ok att ge det varje dag bara för att magen ska hålla sig i trim? Jag trodde det var bättre att dra ner på maten o sen "börja om" om nån vecka.
    Kan bara lyfta ett varnande finger för blåbär. Det liksom banan verkar stoppande för de små magarna.
  • redfox
    Basi skrev 2012-02-01 08:53:57 följande:
    nu har vi kokat päron-plommonpuren. den blev bra i koncistens, o god! precis som du sa cupcake1985!

men vad gör ni med vattnet som ni kokar i? När man kokar päron så blir vattnet riktigt sött och gott. Det är ju lite som juice/saft. Idag så fick lillfröken smaka på den saften när den var lagom varm och hon tyckte den var jättegod! Jag har inte frågat rådgivningen om man får/inte får ge barnen den, men det är ju i princip bara vatten med päronsmak -inga tillsatser. Lilla tösen är dessutom sjuk idag, feber o flunssig, så jag tänkte det skulle vara extra bra med lite näring i all vätska jag skall försöka få i henne..
    Jag har faktiskt använt mig av blötläggningsvattnet när jag kokar gröt. Ger lite extra smak på gröten.

Ett annat tips för att göra maten mer rik på järn är att tillaga maten i en gjutjärnspanna. Innan ni kommer med några bvc råd, ja, jag vet att de rekommenderar en att inte steka mat, men jag steker köttfärs på mycket låg temperatur i gjutjärnspanna och på så sätt får jag en finfördelad och järnberikad köttfärs.
  • redfox

Personligen tror jag inte att du behöver vara orolig över att hon inte får i sig alla vitaminer. Jag menar: vilken var mat kan du laga som innehåller mindre vitaminer och mineraler än en köpt barnmatsburk som till största del består av vatten och potatis? Sedan behöver du inte ha så fantastiskt många rätter att variera mellan. Sonen, åt, trots det digra utbudet av barnmatsburkar ändå bara 3-4 sorter. Helt enkelt för han inte tyckte om några andra.

• redfox

Och volla, du har en fullgod och näringsrik portion mat. Koka lite kykling och lite fisk och sedan kan du variera i oändlighet.

• redfox

Måste bara tipsa om en mycket god rätt jag gjorde idag, fiskgryta med ris. Recept finns här:
    http://nordefors.blogspot.com/2011/05/barnmat-fiskgryta-med-ris.html

Många portioner blev det också. Vilket jag tycker om. Älskar storkok.

Jag kokar inte päron, utan låter dem mogna ordentligt, skalar dem och mixar. Tycker dock att päron blir väldigt rinnig och därför brukar jag blanda dem med banan och/ eller äpple. Hallon mango är annars en god kombination. Äpple med lite kanel funkar också. Jag fryser ned i gamla barnmatsburkar, men iskuber funkar bra det med.

• redfox

Vitt bröd med leverpastej är ett bra mellanmål. Mättande och järnrikt.

• redfox
    Basi skrev 2012-02-11 10:35:27 följande:
    Är du inte rädd att glaset på burken skall gå sönder?

Nej, jag fyller ju inte upp burkarna ända till bredden då hemmagjord barnmat är betydligt mer näringstät än köpt barnmat. På så sätt spricker ju inte glaset när man fryser, då utrymme finns för maten att expandera. Jag ammar fortfarande, förutom de två gångerna per dag då hon får "riktig" mat.
  • redfox

Jag försöker göra mat som innehåller 1/3 protein, 1/3 grönsaker och 1/3 kolhydrater.

• redfox

Förstår att det kan vara praktiskt om barnen tar både egengjord barnmat och köpt, men tycker ni verkligen att det är så besvärligt att ta med er hemmagjord mat när ni far bort? Jag har varit ute och flängt idag och tog med mig en burk halvfrusen egengjord mat och den var fortfarande fräsch när jag värmde upp den några timmar senare.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.