Basi skrev 2012-02-01 08:53:57 följande:
nu har vi kokat päron-plommonpuren. den blev bra i koncistens, o god! precis som du sa cupcake1985!
men vad gör ni med vattnet som ni kokar i? När man kokar päron så blir vattnet riktigt sött och gott. Det är ju lite som juice/saft. Idag så fick lillfröken smaka på den saften när den var lagom varm och hon tyckte den var jättegod! Jag har inte frågat rådgivningen om man får/inte får ge barnen den, men det är ju i princip bara vatten med päronsmak -inga tillsatser. Lilla tösen är dessutom sjuk idag, feber o flunssig, så jag tänkte det skulle vara extra bra med lite näring i all vätska jag skall försöka få i henne..
Jag har faktiskt använt mig av blötläggningsvattnet när jag kokar gröt. Ger lite extra smak på gröten.
Ett annat tips för att göra maten mer rik på järn är att tillaga maten i en gjutjärnspanna. Innan ni kommer med några bvc råd, ja, jag vet att de rekommenderar en att inte steka mat, men jag steker köttfärs på mycket låg temperatur i gjutjärnspanna och på så sätt får jag en finfördelad och järnberikad köttfärs.