Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
Fryst mango kan man bara mixa. Päron, katrinplommon, aprikoser och äpple kokar jag tills de är mjuka. sedan mixar jag dem. Blåbär har jag aldrig testat.
Fryst mango kan man bara mixa. Päron, katrinplommon, aprikoser och äpple kokar jag tills de är mjuka. sedan mixar jag dem. Blåbär har jag aldrig testat.
Vilken bra länk du hade lagt ut redfox. Synd det inte fanns fler goda recept. Jag är sån som helst testar någon annans recept en gång och sen brukar jag göra varianter själv.
Eftersom min lilla skrutt börjat totalrata ersättning på dagen har vi börjat med ett litet mer mättande mellanmål på eftermiddagen. Idag gjorde jag sötpotatis med äpple som jag kryddade med lite kanel. Åh vad god den blev.
Jag har i princip aldrig ammat. Bara första veckan. Nu är det ersättning en eller två gånger per dygn som gäller. A får gröt till frukost och kvällsmat. Sedan ca 1 dl puré till lunch och sedan får hon kanske en halv dl grönsaks/fruktpuré till middag plus ersättning. Hon vill knappt se åt flaskan på dagen utan vill helst bara därifrån.
Basi: Nej. Alltså jag tror man märker om barnet är allergiskt. Hade jagg mräkt det hade jag testat att plocka ur ingrediens för ingrediens. Hur gör de som köper barnmat? Du kan ju inte direkt plocka ur ingredienserna då och så många olika barnmatsburkar finns det ju inte.
Min tjej är också kinkig med maten just nu. hon är 6 1/2 mån. Oftast så blir hon jättearg när hon får första tuggan och vill stoppa in händerna och börjar gråta. Frukt är det inga problem med. Då gapar hon bara. Hur gammal är han?
IceCloud: Man ska väl inte säga härligt men skönt att andra har samma bekymmer. Känns lite sådär att mata henne ute bland folk imorgon. Vi ska iväg till farbror doktorn och då blir det lunch ute. Hoppas det fungerar. :)
Idag har jag gjort ny barnmat med ris, grädde, kyckling, curry, banan, purjolök och banan. Hoppas detta kommer uppskattas. Hon gillar helt klart mat med mer smak nu än innan. Svårigheten är bara att krydda lagom mycket.
Redfox: Den ska göras så snart möjlighet finnes. Idag är det fullt upp med både sjukhusbesök och bvc. Har lagt katrinplommon i vatten så att vi får lite mer katrinplommonpuré här. Den går åt som smör i solsken.
Jessii87: Det ser bra ut. Så mycket fick min tjej också när hon var 5 månader. Sedan gick det rätt fort med ökning av mat. Man märker när de vill ha mer. Ett tips är att pröva fruktpuréer innan de är 6 mån. Min tjej är inne i en fas och då är mat inte det roligaste. Då är det bra att ha vant in dem lite innan eftersom frukt främjar järnupptaget.