Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Bedan skrev 2010-04-26 23:12:13 följande:
    Alla mina utländska vänner förväntas spendera tusentals kronor på speciella klänningar på sina släktingars fester. Det är därför jag blir så förvånad över ditt uttalande om att det skulle vara ett svenskt etniskt fenomen.
    Nu är "utlandet" ganska stort och varierat så jag tror det är ganska omöjligt att uttala sig enhetligt om det. Är det tyska grönavågare eller iransk medelklass man talar om liksom.

Jag har varit på ett bröllop (ett med tämligen internationell gästblandning för övrigt) där önskemålet om klädkod faktiskt ändrades av brudparet efter att många av gästerna frankt förklarat att de inte hade resurser att lägga på frack och långklänning och inte kunde komma om det krävdes. Mer än en hade varit ganska upprörd över att brudparet skulle bestämma vad de skulle sätta på sig hörde jag (inte inskolade i dresscodeinstruktioner uppenbarligen). Alla gäster kom finklädda vad jag kunde se men i varierande stil.
  • Åsa
    pessl skrev 2010-04-27 09:25:17 följande:
    Men handlar det inte lite om klasstillhörighet också? Jag tänker mig att väljer man att ha smoking som dresskod så innebär det också att man i bekantskapskretsen met har människor som redan har en långklänning i garderoben. Varför skulle man annars välja en sådan dresskod?
    Om du menar att det ska vara någon klassisk överklass du menar för att bjuda in till bröllop med sådan dresscode så stämmer det inte med min erfarenhet. Några överklassbröllop har jag inte varit på iofs. 
    Vid de bröllop jag varit på där brudparet haft tankar på formell klädsen har brudparet om man nu ska sätta etiketter varit medelklasswannabees resp arbetare.
    På det bröllop jag nämner ovan hade flertalet gäster uppenbarligen inte sådana kläder som först önskades av värdparet eller mariginaler att gå och shoppa det för en fest då de tvangs ändra om ens deras släktingar skulle komma. I ett annat fall där brudparet sonderade läget hos gästerna innan inbjudningar kom ut (och därefter valde något mindre formell klädkod; endast brudgummen kom i frack) är brudparet väletablerade arbetare, hon med anknytning i klädbranschen. Jag gissar att brudparet/brudarna helt enkelt drömt om "en riktig bal" till sitt "prinsessbröllop". 
  • Åsa
    Siili skrev 2010-04-27 12:13:34 följande:
    Fast en dresscode är väl först och främst inte för att brudparet och övriga gäster ska ha snygga kläder att titta på. Inte heller för att de inbjudna ska fungera som någon sorts kuliss till bröllopet.
    Jag fastnade för den sista meningen. Jo, jag tror att somliga brudar (snarare än brudgummar) faktiskt ser gästerna som något av en kuliss till sitt bröllop.
  • Åsa
    drever skrev 2010-04-27 11:42:28 följande:
    för som brudpar tycker jag att man har rätt över sitt egna bröllop som oftast lägger man fruktansvärt mkt pengar på det , tycker då att de gäster som vägrar den dresscode som är satt av brudparet kan skita i att komma det förstör bara för de andra gästerna samt att som brudpar skulle man ta riktigt illa vid sig om inte dresscoden vart respekterad. Man får giva och taga ni får se det som en insperation till erat egna eventuella blivande bröllop att där kan man ha fri klädesel om det är så jobbigt att ställa upp en kväll för en vän som gifter sig.
    Tja, ett brudpar som föredrar att gäster som står dem så nära att de bjuds in inte kommer hellre än att välja en enklare dresskod är nog inga jag skulle gilla att umgås med ändå. Men så lämnade jag väl ev prinsessdrömmar kvar i förskolan.
  • Åsa
    straw2008 skrev 2010-04-27 20:10:49 följande:
    WIIIE jag la bud på en av klänningarna du länkade till, den rosa jättesöt enligt mig! Vad är lavandelilla?
    Det lär betyda lavendel, ljus blålila alltså.
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??