• Anonym (Sofia)

Hur kan man ta reda på hur många barn en man har? Kan man gå via folkbokföringen som privatperson? Måste man ha de fyra sista siffrorna?

Har man rätt att begära ut sån information? HUr går man tillväga? Någon som gjort det? Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur kan man ta reda på hur många barn en man har? Kan man gå via folkbokföringen som privatperson? Måste man ha de fyra sista siffrorna?
  • en glad

Det är inga problem att ringa och få ut folkbokföringsuppgifter. de är offentliga! Har du inte de 4 siffrorna kan du söka på namnet via namnregistret!

• Anonym (Sofia)

Tack! Så om jag går in på skatteverket med endast fyra siffror och namn så löser det sig? Vet du, eller någon annan, om det funkar att vara anonym eller om personen ifråga kan ta reda på att ngn eller att jag har hämtat ut information?

• gullican
    Anonym (Sofia) skrev 2010-04-26 22:31:34 följande:
    Tack! Så om jag går in på skatteverket med endast fyra siffror och namn så löser det sig? Vet du, eller någon annan, om det funkar att vara anonym eller om personen ifråga kan ta reda på att ngn eller att jag har hämtat ut information?
    Har personen inte ett jättevanligt namn så kan det räcka med namnet och eventuellt födelseår. Du ringer bara och säger att du vill ha reda på vilka barn den här personen har, du behöver inte presentera dig eller förklara varför du vill veta och ingen får veta att du frågat.
  • Anonym (Sofia)

Aliciasmor
    Ok, tack. Vet du om det skickas information till personen att någon begärt ut sådan infromation?

• Anonym (Sofia)

Kom på en till undran. Är man anonym på ratsit när man bara söker namn och sex siffror?

• en glad
    Anonym (Sofia) skrev 2010-04-26 22:36:06 följande:
    AliciasmorOk, tack. Vet du om det skickas information till personen att någon begärt ut sådan infromation?
    Nej, nej, det är ju offentliga register du får info ifrån!  Ingen frågar vem du är eller varför du vill veta!
    Anonym (Sofia) skrev 2010-04-26 22:37:31 följande:
    Kom på en till undran. Är man anonym på ratsit när man bara söker namn och sex siffror?
    Ratsit vet jag inget om - det är väl en betaltjänst där man inte kan vara anonym?
  • Anonym (Sofia)

Fridalusen
    Jag förstår inte riktigt vilken av mina frågor du svarar på.

Ratsit har även så man kan söka på namn och personummer. Då betalar man inget. Men kanske kan man se hur många gånger någon sökt på ens namn?

• Joual

Registrera en användare på www.upplysning.se !

Där kan du hitta fullständiga personnummer till alla personer i Sverige över 16 år som inte har spärrade personuppgifter. Jag använder det ofta i jobbet (betalar ut pengar och behöver då personnummer). Jättesmidigt och gratis!
  • Anonym (Sofia)

Joul
    Hur pass anonym är man där?

• Joual
    Anonym (Sofia) skrev 2010-04-26 22:46:58 följande:
    Joul Hur pass anonym är man där?
    Helt anonym. Ingen kan se att du gjort en sökning. Jag har använt systemet i flera år via jobbet. Så länge du inte vill ha något mer avancerat än vanliga personuppgifter är det gratis och anonymt. 
    När du registerat dig kan du välja avancerad sökning. Där kan du leta personer utifrån de variabler du har, t ex förnamn, födelseår, postort mm. 
  • Anonym (Sofia)

Joul
    ok, då lär man vara helt anonym på ratsit med, där behöver man inte ens regga sig.

• Joual
    Anonym (Sofia) skrev 2010-04-26 22:50:00 följande:
    Joul ok, då lär man vara helt anonym på ratsit med, där behöver man inte ens regga sig.
    Det är nog möjligt. Jag har inte använt Ratsit, och visste inte ens att man kunde få ut kompletta personnummer där... 
  • Anonym (Sofia)

JOul
    Nej det stämmer, inte fullständigt, man kan bara få ut sex siffror utan att betala. Men det räcker tydligen med sex siffror.

• framsteg

Ratsit är helt anonymt när du gör personsök så. Det är om du använder betaltjänsterna som det blir mer.

Ratsit och birthday.se funkar på samma sätt. Dessutom har jag sett att ratsit utökats lite med gift/ogift plus eget företag när man söker på personer.

• Triple Trouble

du kan maila skatteverket och fråga då kan du maila från vilken mailadress du vill, så helt anonymt.

• Kjell2

Bara att ringa eller besöka folkbokföringen på skatteverket. De kan söka rätt fritt, namn, pnr, födelsedag, adress. Det gäller att du har tillräckligt med info så att det går att hitta rätt. Att hitta en Kalle i Stockholm blir svårt. Du kan vara helt anonym.

Däremot får du bara reda på barn som finns upptagna i folkbokföringen. Framförallt killar kan ha barn där killen inte är registrerad som pappan men är det.

/Kjell

• Anonym (Sofia)

Jag har nu varit där och fått reda på fakta. Jag kan informera er om att jag blev tvungen att ange skäl till att få ut informationen. Men de tyckte att mina skäl var rimliga så det gick bra.

• MammaHela

Sofia:
    Då tror jag att de har gjort fel. För jag har ringt många gånger och fått uppgifter om en person utan att behöva tala om varför jag vill ha den informationen.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym (Sofia)

MammaHela
    Ok. Ja det spelar ingen roll även om det var rätt förnedrande att sitta och berätta varför. Jag var på ett skattekontor som har hand om andra saker egentligen alltså idkort m.m. Det kan bero på det.

Svar på tråden Hur kan man ta reda på hur många barn en man har? Kan man gå via folkbokföringen som privatperson? Måste man ha de fyra sista siffrorna?