Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Anledningen till att jag satte in en hormonspiral var för att den skyddar mot graviditet och för att slippa mensen helt och hållet (vilket för min del alltså går sådär )
    När jag frågade om mängden hormon i spiralen fick jag informationen om att en hormonspirals hormonmängd motsvara 1 minipiller i veckan. Inga stora mängder enligt mig, därav blev mitt val rätt enkelt

Nu gäller det alltså bara att det ska få mensen att försvinna...hahaha...

• frökenmumin
    hanide skrev 2010-08-18 20:55:41 följande:
    Jag ger rätt stora bitar som dom kan hålla i själva.
    Det gör jag också, annars kan mina killar inte hålla i mackan och sen så biter dom inte direkt i den. Dom suger liksom i sig den
  • frökenmumin

Fy här bara öser regnet ner idag, det är verkligen helt svart på himlen.
    Jag tycker det blir så tråkigt är man inte kan komma ut någonting under dagen, känns till och med som att killarna blir lite rastlösa när dom inte får åka vagn.
    Vi får visserligen traska till dagis och hämta storasyster men det promenaden tar typ 7 minuter

Annars är det väl lugnt här, lite små snörvliga är killarna. Hade nästan räknat med det eftersom storasyster började på dagis igen efter sommaren och det är liksom klassiskt med förkylningar då.
    Dock verkar inte killarna allt för besvärade av förkylningen, näsan rinner litegrann och så nyser dom

• frökenmumin
    glasvas skrev 2010-08-19 14:24:56 följande:
    Idag testar jag på hur det är att bara ha ett barn att släpa omkring på! David och jag är hemma för en extra BVCkoll av hans huvudomfång som hade växt lite fort vid förra kontrollen, medan Viktor är kvar hos farmor och farfar. Det känns märkligt. Passar också på att titta till lägenheten och sånt. Huvudomfånget verkade förresten ok...

Jag har inte gett macka än, bara nån smula av min vid frukosten, och David fick lite kanelbulle förut *skäms* Men jag tänkte börja testa lite med det, de tuggar på rätt bra, trots att de fortfarande inte fått några tänder.

Jag var lite inne på äggdonation när jag gick på universitetet när jag var yngre. Jag bodde i USA och där var det stor diskussion kring det hela just då. Nu vet jag inte, är iofs över 35 så det är inte aktuellt, men är tudelad i frågan, ser det ju som en stor välgörenhet att kunna hjälpa andra, samtidigt som ni säger, risken finns ju att man blir uppsökt efter 18 år. Och det väcker ju nästa frågeställning, när är man förälder och kan man verkligen räknas som biologisk förälder efter att ha donerat lite celler?

Frökenmumin: inte kul med förkylning, hoppas att alla mår bra snart! På tal om sjukdom hur är det med vattkoppor för såna här små? Några som vi umgås med sporadiskt som har varsin son som exakt lika gamla som våra har det. Barnen alltså... Är det farligt, eller rent av bättre att få det nu?
    Det jag har hört är att vattenkoppor "oftast" blir av "lättare" på mindre barn. Men sen om det stämmer är något  helt annat. Däremot kan jag berätta att min stora tjej som idag är 3,5 år fick vattenkoppor när hon var 1 år och 7 månader och det var egentligen inga problem alls. Hon fick kanske 5-6 prickar på ryggen och lika många på magen och sen någon enstaka i håret/ansiktet. Så för våran del var det absolut inte särskilt farligt, men som sagt. Det där verkar vara väldigt individuellt
  • frökenmumin

Å det där med vikten är ju ett kapitel för sig
    Jag gick inte upp alls mycket när jag väntade grabbarna och efter förlossningen gick jag till och med ner ytterligare lite. Men sen...
    Nu när jag är hemma själv med 3 barn hela dagarna är det ju inte direkt så att jag sätter mig själv i första rum så att säga. Jag själv ligger liksom längst ner på prioriteringslistan. Så nu har jag "plötsligt" gått upp 4 kg.
    Kan väl egentligen inte säga plötsligt för jag vet att jag har slarvat än del men jag har ändå börjat öka min träning (löptränar) en hel del dom senaste veckor, men vad händer? NADA!!!!
    Blir lagom trött på det här, men det är väl bara att fortsätta träna och tänka på vad man äter så hoppas jag att för eller senare vara tillbaka där jag startade så att säga

• frökenmumin
    Fröken Fajans skrev 2010-08-20 12:03:37 följande:
    Tyckte att mina hade blivit lättare att lägga men nu är det som förr igen :( Vad gör ni om båda är trötta (=gnälliga) men inte tillräckligt trötta för att sova? Tycker det är svårt att hålla dem vakna längre när man bara är en, får nästan gå och lägga dem när jag testat alla andra förströelser.
    Hur länge låter du dom "gnälla/gråta" i sängen innan du är går in och plockar upp dom?
    Jag är som jag nämnt tidigare ganska hård (enligt mig själv iaf). Jag kan låta dom ligga och gny en stund. För grejen är att dom i 9 fall av 10 somnar inom en 15 minuters period. Skriker dom, så går jag in och stoppar in nappen, lägger snutten till rätta, buffar lite på rumpan och sen går jag ut. Det här kan jag får göra några gånger. Beror helt på "hur" trötta dom är, men dom somnar som sagt i 9/10 inom en kvart.
    Hemma hos oss är det Melvin som är det "mest" krångliga vid läggning. Är inte han riktigt trött när jag lägger honom så gnäller han, så det är nästan alltid honom jag får springa in till. Max däremot kan ligga och titta på sina fötter eller nåt sånt en stund och sen somnar han.

I 1 fall 10 får jag som sagt plocka upp dom och då sätter jag mig framför tvn och tittar på Bolibompa med storasyster och det gillar dom. När det har gått 10-15 minuter så provar jag att lägga igen...och så vidare...
  • frökenmumin

I helgen flyttade vi in killarna i eget rum. Första natten gick kanon, något sämre föregående natt. Det blev en del spring, men jag hoppas att det går bättre inatt. Håll tummarna för oss

En fråga, är det några av er som har bytt ut babyskydden ännu?
    Jag håller på att kolla just nu, men fy vad dyrt det blir. Detta trots att vi har en stol redan, men för att grabbarna ska få den måste vi köpa en ny till Felicia...ja alltid är det nåt

• frökenmumin
    barnsäng skrev 2010-08-24 08:32:54 följande:

Men vad sjutton, är det dags att byta stol redan? Herregud vad tiden går fort. Ja jag vill också slippa bära de jäkla stolarna för min rygg är rätt paj.

Igår - som alla andra dagar - var jag ensam med våra tre barn. Nu är det extra jobbigt för min nyss fyllda 4-åring har återgått till dagis efter semestern och det märks kan jag säga. Hon blir så busig och har benen fulla av spring. Hon har lyft syskonen flera gånger och jag blir ju smått hysterisk då. Hon vill ju bara hjälpa mig och vara delaktig men det blir lite fel ibland.

Men igår så var jag så jäkla trött. Ungarna har blivit förkylda och vi åker ju till Spanien i övermorgon. Jag var tvungen att åka och köpa en "seat in sack" , eller vad dom nu heter,  till resan. In med alla ungar i bilen. Jättevarmt ute vad det just då. Dottern jättesnorig och helt loj, tvillingarna gråtiga. Väl i stan så fick jag undvika att gå förbi andra barn för att de inte ska bli förkylda. Sen ramlar dottern och slår i rumpan, gråter hejdlöst, spiller ut mjölk på hela sätet i bilen och hela hennes klänning. Grät och skrek heeeeeeeeeela tiden. Ena tvillingen hade bajsat så det stank i hela bilen och den andra hade kräkts så det låg grönsaker på bodyn. Jag har kollat henne på bvc och de säger att hon bara är ett kräk-barn och att det är överskott och går över ju längre tiden går. Och de är inte magsjuka, bara förkylda. När vi sedan kom hem så skrek och grät alla tre mer eller mindre i flera timmar. Det var bara att räkna till 10 ett gäng gånger. Till slut - efter att jag fick ge dom Alvedon - så somnade dom vid 21:30 och då satte jag igång att göra iordning här hemma. När sambon kom vid 23 så var jag precis färdig med allt. Somnade vid 01 och gick upp vid 06:30 och så börjar hela kalaset igen. Härligt det är med barn

Ja visst är barn underbara
    Det låter som du hade en hektiskt dag igår, känns som att min var rätt lik. Jag var visserligen inte ute och åkte med alla barnen eller så. Däremot var storasyster uttråkad på eftermiddagen och det här med att vänta och ha tålamod finns inte i min dotters ordlista just nu. Däremot testade hon mitt tålamod till fullo  igår med ena buset efter det andra. Jag var helt slut, tur att alla barnen också var det och sov klockan 18 igår
    Jag har just varit och lämnat henne på dagis så nu hoppas jag att hon får göra sig av med lite överskottsenergi där så att jag får hem mina vanliga gulliga lilla tjej...hahahahaa...

Här ösregnar det förövrigt, så segt!
  • frökenmumin
    Fröken Fajans skrev 2010-08-24 14:19:31 följande:
    Vad gör man när båda barn skriker och bara vill bli burna och inte är tillräckligt trötta för att sova? Kan inte bära på två. Usch nu önskar jag igen att jag inte hade fått två på en gång:( Tror kanske det är tänder på gång...
    Förstår att du känner dig frustrerad när båda skriker, det brukar jag också bli.

Har du provat att gå ut i vagnen med dom när dom är på "det där humöret". Gillar dina att åka vagn, i såfall tycker jag du ska prova att gå ut. Det brukar ju få dom flesta barnen att tystna och förhoppningsvis somna efter en stund. Här regnar det visserligen, men om man klär på sig ordentligt och sätter på regnskyddet brukar det faktiskt vara riktigt skönt att komma ut.
    Skickar över lite styrkekramar!
  • frökenmumin
    barnsäng skrev 2010-08-24 15:34:47 följande:
    Jag kan säga att när det gäller babyskydden så bär jag båda samtidigt ifrån bilen ner till vårt hus, plus väska, plus skötväska, plus eventuellt någon matkasse. Sen gör jag om det när jag ska till bilen. Men sen har jag stora vagnen hemma och sulkyn i bagaget på bilen.

När båda skriker och vill bli burna så tar jag upp båda två och sätter mig med dom i knäet och håller om dom. Det enda kruxet är att äldsta dottern känner sig utanför då och gärna ska sitta i mitten. Ja först testar jag att leka med dom samtidigt och blir dom glada då så är ju det det bästa.

Om detta inte funkar så brukar jag bada dom samtidigt. Alla tre alltså. En ligger i en sån där plastgrej i en balja och den andra håller jag i på sidan. Sen har jag deras babysitters med mig in i badrummet så jag kan lägga den ena där och bytas av liksom så att båda får ligga och plaska i den där plastgrejen. 4-åringen badar ju själv i en egen balja bredvid. Men faktiskt så bär jag på dom samtidigt oftare än jag borde. Kan meddela att jag idag har fått ryggskott och det är inte så konstigt. Dessutom jobbar sambon på två ställen idag så han kommer inte förrän runt 23 ikväll. Kul!
    Du är ju inte klok, bara båda babyskydden plus en massa annat . Näe det orkar verkligen inte jag. Numera låter vi babyskydden ligga kvar i bilen och sen bär jag in en kille i taget.
    Du måste vara urstark vid det här laget, inget gäddhäng där inte

Angående tipsen på hur göra med trötta griniga barn var bra, så brukar jag också göra. Däremot brukar jag bada en av grabbarna i taget i badkaret tillsammans med storasyster och så får den andra ligga i babysittern eller på golvet och vänta så länge. Fungerar fint, blir dock väldigt väldigt blöt varje gång

Sen så tycker jag kanske att du ska försöka vara lite försiktigt med allt bärande, för precis som du säger så är det lätt att få ryggskott och sånt har ju en tendens att blå långlivat. Hoppas att denna vändan av ryggskott ger med sig snart, krya på dig!
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010