Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Igår var vi alltså på uppföljning, allt gick jättebra. Killarna väger numera 8,7 kg och 8,2 kg. Max är störst och även så på längden, han är 69,5 cm lång och Melvin 69 cm.

Läkaren frågade massor om nutrition, motorik och sånt. Så jag fick snällt sitta där och rapportera
    I vilket fall som helst så fick båda killarna godkänt och en ny tid i oktober. Då är det dags att träffa en sjukgymnast, vi är inte i "behov" av någon sjukgymnast utan det handlar om ren uppföljning från Neonatals sida. Själv tycker jag att det är jättebra att dom följer upp killarna så ordentligt.

• frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-09-03 09:26:56 följande:
    Vad skönt att allt såg bra ut! Vad många uppföljningar ni får! Vi har inte varit på något än, men det kommer väl. Våra kom ju i vecka 33, det är ju inte jättelångt efter dina. Tror dom brukar ha när dom är runt 1 år här.

Vi var på BVC igår för vägning. Oliver väger nu 9,5 kg och Ludvig 9,4 kg, båda 72 långa! Lillebrorsan har alltid legat 400 g under, så han börjar ta igen nu, medans Oliver börjar plana ut antagligen. Det känns att dom börjar närma sig 10 kg kan jag säga. Annars trodde hon att dom snart sitter av sig själva, för hon tyckte dom var stadiga. Jag vet inte, dom viker sig fortfarande frammåt, men det är nog inte jättelångt borta.

Sitter dina själv än?

Och Oliver lyckades komma upp på händer och knä igår i någon sekund typ, så krypandet för honom är nog inte jättelångt borta.
    Ja jag tycker det är jättebra med ordentlig uppföljning. Vi ska som sagt träffa en sjukgymnast nu i oktober, sen blir det läkarträff när killarna blir 1 år, 2, 3, 4 och 5 år. Känns tryggt och bra, särskilt då för Melvin eftersom han hade en riktigt tuff start på livet.
    Det här med uppföljning kanske är olika för sjukhus till sjukhus, vad jag förstod av vår läkare så följs alla barn födda förre vecka 32 upp väldigt noggrant och dina kom väl i vecka 32+ så det kan ju vara något sånt.

Oj stora killar

Max sitter korta stunder själv, men tippar sen men han väldigt stark så det handlar nog bara om någon dag till så sitter han ordentligt. Melvin är något svagare, sitter iofs skapligt men även han tippar .

Max kommer också upp på knä men därefter slutar det oftast med platt fall men det är på gång, han krälar däremot väldigt mycket. Melvin krälar liksom runt men han har inte försökt ta sig upp på knä ännu.
  • frökenmumin

Usch nu behöver jag gnälla av mig lite. Jag är heeeelt slut
    Efter att ha varit ensam hemma med alla barnen hela veckan (plus helgen då mannen varit bortrest) så slutade helgen med en lite sjukling här hemma. Max fick hög feber igår eftermiddag (kom från ingenstans), killarna är inte förkylda eller nåt. Men iallafall...
    Som sagt Max fick feber igår, 39,2, under natten 39,6. Han sov väldigt oroligt och vaknade minst en gång i timmen hela natten lång.
    På morgonen var han nere på 38,3 och men sen under dagen har det  börjat stiga igen när Alvedonen börjat sluta verka. Så nu vid läggning var han uppe i 39,6 igen Stackars liten!
    Han är iofs inte hysteriskt gnällig men ändå betydligt mer än vad han brukar, han vill gärna bäras heeeeela tiden och till det här har jag två barn till som kräver sin beskärda del av uppmärksamhet. Så nu känner jag att orker börjat tryta och behövde bara få gnälla av mig lite.....så nu har jag gjort det och det känns genast mycket bättre..typ....

• frökenmumin

Här håller fortfarande febern i sig, inatt låg han på 40,3 ´som högst Så även denna natt har varit riktigt jobbig, känner mig helt slut. Hoppas verkligen den här j-a febern ger sig snart.....blä!

• frökenmumin

Här har det varit ett par sömnlösa nätter nu, Max har som sagt haft hög feber i flera dagar. Nu verkar det dock som febern äntligen har gett med sig. Verkar som att han har haft tredagarsfebern.
    Febern kom ju från ingenstans (ingen förkylning eller nåt sånt), det blev rejält hög på en gång, höll i sig i 3 dagar och nu är dom klassiska röda utslagen här. Det ända som är lite märkligt är att dom här röda utslagen som kommer på rygg och mage och är klassiska för tredagarsfebern även har dykt upp i ansiktet på honom. Så jag upplever att han fortfarande ser rätt hängig ut...lilla plutt
    Själv känner jag mig som ett vrak, men förhoppningsvis får jag en skaplig natt inatt 

• frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-09-08 16:03:33 följande:
    Men var det inte du som skrev för ett tag om att någon av killarna hade fått röda prickar då med? Eller var det någon annan?
    Jo fast då var det Melvin och då var ingen feber inblandad
  • frökenmumin

Nu sover killarna för kvällen och dagen har varit betydligt bättre än på flera dagar. Max är väl fortfarande lite mera gnällig än vanligt men det hör väl till liksom. Han har ju trots allt varit rätt så sjuk lilla kraken

Nu är han iaf ordentligt prickig på ryggen, upp på nacken, ansiktet och lite magen längst blöjkanten. Så det är helt klart tredagarsfeberna han har haft. Han somnade lätt nu ikväll så jag hoppas och tror att den här natten ska gå lättare (fy vad jag gnäller...jag vet). Men som sagt, känner mig rejält slut eftersom jag har varit själv i över en vecka nu. Idag kom min man hem iallafall, såååå skönt!
    Han har tagit ledig fredagen från jobbet för att jag ska få komma ifrån litegrann, längtar!

Är det någon annan här som har haft tredagarsfebern? Har båda fått det då, tänkte på eftersom det är bara Max som fått det än så länge och vad jag vet

Typsikt det där med overallerna, jag har ju redan hunnit köpa...

• frökenmumin

Tredagarsfebern orsakas av ett virus men enligt vad jag har läst så är det inte särskilt smittsamt, inkubationstiden är 10-15 dagar så vi får väl se om Melvin också får det (hoppas hoppas inte det).

Nu är Max iallafall tillbaka till sitt vanliga jag, så skönt! Han har dessutom lärt sig att sitta upp själv. Han sitter inga långa stunder, slutar oftast med att han tippar åt något håll.  Så det gäller fortfarande att sitta och vakta lite

Spännande med KUB Orsino, lycka till!

Sansad, grattis till nya huset och flytten. Gissar att du har fullt upp

Bananflugan82, härligt att killarna sover så bra!

• frökenmumin

Hahaha....låter som ni (Orsino och Hanide) är i samma period som jag var för några veckor sedan. Då vaknade mina killar hela tiden mellan 5-6, hade jag tur sov dom till sex. men vanligtvis vaknade dom vid halv sex.

Däremot kan jag trösta er med att mina numera sover något längre iaf till halv sju (oftast). Barn har sådana perioder emellanåt, förhoppningsvis går det över snart

Förresten, vad skönt att allt gick bra på KUBen Orsino!

• frökenmumin

Det verkar som vi alla för tillfället har lite krångel med sovning på ett eller annat sätt. Har det någonting med ålder att göra kanske?
    Mina killar eller närmare bestämt Max är inne i en period där han vaknar någongång mellan 01-02 och är på strålande humör. Han skrattar, jollrar och är allmänt pigg. Själv är jag ju mindre glad, men samtidigt kan ju inte annat än att skratta åt honom eftersom han är så söt och glad mitt i natten.
    Inatt var han vaken 45 minuter och sen somnade han om, sen vaknade dom halv sex imorse så vi har varit uppe ett tag

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010