Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

maammas skrev 2010-05-13 22:19:10 följande:
    Hej allesammans! Hur mår ni? Jag kikar bara in en snabbis och läser lite mellan raderna de ni har skrivit, jag känner mig stressad, jag måste hoppa i säng NU så jag får sova någonting, jag har lite sömnbrist känner jag!Jag flyttade i lördags och det är så himla mycket att göra, försöka få någon ordning här hemma samtidigt som jag skolar in min son på dagis och så får vi inte glömma ta hand om Saga och Selma, jag lovar att jag har fullt upp!De ni skriver om att inte räcka till, jag känner igen mig i vart enda ord ni skriver! Jag känner mig otillräcklig till S och S men det absolut värsta tycker jag är att min son som är 4½ år får nästan ingen tid alls med mig. Det är så himla hemskt alltså men jag och Elias vi bråkar nästan hela tiden, jag tycker att jag bara tjatar och gnäller på honom men det är inte alls meningen. Elias har blivit väldigt trotsig den sista tiden och gör ingenting som jag säger eller gör allting som han INTE FÅR men tyvärr så tror jag det beror på brist på uppmärksamhet.  Jag känner mig som en helt värdelös mamma! Urs jag ser verkligen hur E har förendrats den sista tiden och då inte "till det bättre", han har altid varit så snäll och go mot S och S men nu har han börjat bli så våldsam mot dem. Det blir hela tiden att jag får säga åt honom att "var försiktig, akta, gör inte så", det är inte alls en mysig stund mellan dom längre och ofta tycker jag att han gör sånt som han inte får bara för att trotsa! Jag vet inte vad jag ska göra jag tycker så otroligt synd om Elias och allting som jag försöker göra blir bara fel! Det känns som att jag bara är arg på honom hela tiden!Ni som har storasyskon till era twins hur går det för er och syskonen hemma? Jag tar gärna emot råd om hur jag ska göra för så här kan vi inte ha det hemma längre!
    Jag känner igen mycket av det du skriver, jag har förutom tvillingkillarna även en liten tjej på 3 år. Hon är rätt trotsig och testar (särskilt mig) väldigt ofta, men ibland var det svårt att veta vad det berodde på. Dock så har hon alltid varit väldigt snäll mot Max och Melvin så där har jag aldrig behövt vara orolig.

Så dom första veckorna efter hemkomsten var rätt jobbiga, vi försökte verkligen ge Felicia mycket tid. Visserligen blev det pappa som fick ge den till henne men hon verkade rätt nöjd. Dom åkte vi till simhallen, Lek &buslandet och sånt. Sen så har/hade vi haft mycket hjälp av mor- och farföräldrar. Där har hon fått full uppmärksamhet och haft så roligt och jag har fått avlastning här hemma. Så efter cirka 4 veckor tyckte jag att det började lugna ser sig med trotsen och testningen, det kändes precis som att hon började landa in den nya familjesituationen.

Sen har vi gjort som så att när jag åkt och handlat så har jag tagit med Felicia så att hon och jag har fått egentid. vi brukar passa på att kika in på H&M och lite sånt så handligen tar extra lång tid och vi får tid tillsammans

Sen har jag och hon åkt iväg till "hennes bästisar" i några timmar så att hon ska få leka. Hon har verkat väldigt nöjd och även jag har fått en liten paus.

Men det som jag känner har hjälpt mest är nog att hon har fått vara hos mor- och farföräldar. Hon älskar att vara hos dom . Jag vet inte om du har sådana möjligheter? Ammar du? För om du gör det så förstår jag att det är svårt för er två att åka iväg och göra saker för er själva. Jag ammar ju inte och då går det ju att åka iväg.

SKickar över lite styrkekramar!
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-15 18:07:53 följande:
    Jaa.. jag försöker komma iväg ensam och göra nånting. Träffa kompisar, shoppa eller så.. få egentid helt enkelt, så får min man vara hemma med killarna. Han får ju automatiskt "andrum" eftersom han varje dag åker till jobbet. Jag måste göra det emellanåt för att orka. Är det en vardag så kan min mamma ibland ta dom.
    Jag försöker precis som bananflugan82 få lite egen tid, men ibland kan det vara svårt eftersom jag en 3 årig tjej också. Så nu har jag börjat försöka njuta av små saker som att åka och handla (själv) till exempel. Sen har jag sedan några veckor tillbaka börjat jogga lite tillsammans med en vänn.

Det är riktigt skönt, för jag får liksom möjlighet att ventilera mig tillsammans med kompisen plus att jag får lite träning. Vilket inte skadar...hahahaha...
    Jag upplever att är mycket piggare nu. Sen tycker jag att just jogga är rätt bra eftersom man kan göra det i stort sett närsomhelst (min man är borta rätt mycket på veckorna, kommer hem sent och så). Men så fort han kommer hem så ger vi oss ut och vi är ju inte borta särskilt länge 30-45 minuter eller så
    Längre orkar vi inte..hahahaha
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-16 12:22:31 följande:
    Någon som vet om bebisar verkligen börjar dregla mer när dom ska få tänder? Oliver har nämligen börjat dregla jättemycket och allmänt gnällig är han ju alltid så det kan man inte gå efter. Jag och min två bröder fick tänder vid 4-5 månaders ålder så dom har ju det i generna.
    Japp dregel kan vara ett tecken på att tänder är på gång

Har han haft någon feber eller verkat som att han vill "gnaga" på händerna?
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-05-16 11:12:59 följande:
    Tack för tipsen! Egentid är ett måste känner jag.Frökenmumin: Kan du jogga redan? Jag tränar på gymmet, bla cirkelträning men hoppövningar klarar jag inte av än.  Jag hade tänkt att börja jogga om ca en månad men det får jag lägga ned. Måste stärka upp min bål först. På tisdag ska jag få ett personligt träningsprogram som jag kan köra på gymmet en gång i veckan och så går jag som sagt en gång i veckan på cirkelträning. Där får jag min egentid men ibland känns inte det som att det räcker.
    Ja det har gått bra! Jag måste visserligen vara jättenoga med att kissa ordentligt innan jag ger mig ut (annars kan det hända en olycka) men förövrigt känner jag ingenting ja inget mer än massor med träningsvärk vill säga
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-05-17 20:20:25 följande:
    Både Simon och Lukas dreglar som bara den!! Det har de nog gjort i 1-2 månader. Det är absolut tänder på gång för händerna är munnen konstant och ibland är det riktigt panik!Idag har vi varit på bvc. De fick sin andra spruta. Stackars killar. Jag har gett dem alvedon i förebyggande syfte så får vi se hur det går. De senaste dagarna har de varit så skrikiga varje gång de ska sova. Riktigt jobbigt! Jag tog upp det på bvc och hon sa att de kanske inte blir mätta. Ja, det är minsann inte lätt att veta när de äter gröt och annan fast föda. Nu har de fått mer mat och när vi lade dem somnade de med en gång !! Underbart!! Jag var orolig att det skulle vara så här nu. Hoppas bara att det fortsätter vara så här.Förresten så väger de nu:Simon: 8345 g och 66 cmLukas: 8430 g och 64,5 cmStora killar som älskar mat!
    Oj stora killar

Jag har märkt att mina killar blir mera skrikiga om dom sover dåligt eller bara korta stunder under dagen. Däremot om dom sover ett par timmar i sträck så är dom som två små solstrålar

Idag har vi haft helt underbart väder här, så vi har spenderat dagen i trädgården. Däremot tycker jag det är jättesvårt med kläder på småttingarna när det värmen svänger så. Hur tänker ni?

Jo förresten, min lilla Melvin vill hela tiden sitta upp. Både när han ligger i babysittern och i vagen ligger han ofta och kämpar för att komma upp i sittande ställning. Han är så söt

Är det någon som har bytt till sittdelen på vagnen ännu? Trots att jag har barn sen innan så minns jag inte när jag bytte från liggdel tilll sittdel ....ibland är minnet bra kort ...hahahahaa....
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-17 22:36:19 följande:
    Ja, såna är mina med. När dom vaknar på morgonen så är dom hur mysiga som helst och på bra humör. Sen sover dom ju tyvärr inga längre stunden dagtid, vilket betyder att dom blir griniga..Jag tycker det är jättesvårt med vädret nu! Våra killar är otroligt varma av sig, och kan inte ha mycket på sig i vagnen. I lördags hade Ludvig t.o.m värmeutslag efter vi varit ute och åkt och då hade han kortärmad body och jacka på sig..
    Igår hade vi runt 25 grader i trädgården, då satte jag faktiskt på killarna kortärmade bodys och byxor och så fick dom ligga i vagnen. Dom hade precis som du nämnde fått värmeutslag tidigare och det är ju heller inte bra att bli för varm.
    Sen la jag bara ett lakan över dom som lite skydd, killarna sov som små "grisar" i vagnen i stort sett hela eftermiddagen. Dom verkade väldigt nöjda

Jag kanske ska nämna att det i stort sett är vindstilla på våran baksida. Men som sagt, jag tycker det är jättesvårt! Men eftersom jag själv satt i linne och tajts så tyckte jag att det var varmt . Sen så ligger dom ju väldigt skyddade i vagnen.

Vad spännande att prova sittdelen . SKulle också vilja prova men vi har en Urban Jungle vagn och på den måste man montera på hela sittdelen så det är inget man bara provar på. Synd faktiskt
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-18 19:22:59 följande:
    Idag har jag äntligen lyckats fånga båda killarna på bild på sina bästa humör.
    Nämen gullungar!!!

Vad härligt att du har lyckats fånga det på bild, själv har jag inte lyckats ännu. Men jag jobbar på det

Underbara bilder!
  • frökenmumin

En fråga....
    Är det någon här som en har en Urban Jungle vagn? Isåfall har jag som sagt en fråga. Ingår det något myggnät (insektsskydd eller vad det nu heter). jag hittar nämligen inget i kartongerna .....

Å om det inte ingår (vilket jag misstänker) kan man köpa vilket som helst eller är det någon speciell som tillhör vagnen????
    Har inte ens tänkt på det tidigare, för på förra vagnen satt skyddet i sufletten..hahahaha....

Idag var jag ute och sprang igen (var ute igår också) men skit vad ont jag har i knäet. Vad är det med den arma gamla kropp

• frökenmumin
    Euphoria85 skrev 2010-05-19 09:19:37 följande:
    gullisarna!måste bara fråga...hur har ni det med mensenhar den kommit tillbaka?min har fick den i början av aprilsen har den hållt sig bortabörjar nojja nu att jag skulle vara gravid igenahhhkanske låter hemskt men jag hoppas inte jag är detorkar inte med fler för tillfället..jajahär är det garanterat tänder på gtror mig kunna ana ett litet riskorn i Melwins mun, dock känns det inte så tydligt än.att sitta tränar vi på varje dag, Edwin kan själv nu, men inga längre stunderdock tillräkligt för att vägra ligga eller sitta längre stunder tillbakalutat i babysittern :Dvad mysigt5 med babymassagevi ksulle haft det på bvc men hon glömde bort det och hade förberett för annat den gången så det bara rann ut i sanden
    Jag fick tillbaka mensen redan i mars
    Jag satte in en hormonspiral för dryga 4 veckor sedan, tänkte najs ingen mens alls. Men ICKE här har det droppat konstant sen jag satte in den....suck....
    men förhoppningsvis ger det väl sig snart
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-19 09:56:16 följande:
    Vi tränar också på att sitta, fast sitta själva kommer dom inte klara på ett tag. Vi drar upp dom i händerna och dom tycker om att sitta rakt upp, men att halvsitta i babysittern är inget roligt längre! Frökenmumin, hur är dina killar med styrkan i nacken? Om dina sitter upp så att säga, klara dom att hålla huvudet? Våra kan någolunda, men det ramlar frammåt och bakåt emellanåt. Undrar när dom klarar sitta i sina stolar.Hur är era småttingar med att "stå"? Våra gör det en stund och sen viker dom benen som spagetti. Dom har en förmåga att stå på tå också och fortfarande kröka på tärna vilket kanske är lite obekvämt.
    Samma lika här . Mina killar håller också upp huvudet rätt bra men efter en liten stund börjar det "fara runt". Men jag tycker att dom har blivit mycket starkare bara dom sista två veckorna, särskilt Melvin (han har tidigare varit lite svagare än Max). Båda visar tydligt att dom vill sitta upp så jag försöker att ha dom i knäet så mycket det går, men det är lite svårt ibland när båda vill upp samtidit

Ståendet är väl ungefär lika här det också, dom är ganska starka i benen däremot vill dom som du säger gärna stå på tårna...hahahaha...
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010