Inlägg från: hanide |Visa alla inlägg
  • hanide

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Frökenmumin: Mina killar tycker inte heller att det är särkilt kul att ligga på magen. De får ligga en stund då och då men jag vänder dem när de säger ifrån. De kan vända sig själva men ibland har de liksom glömt av hur de gör haha.

Lapp: Rullar din ena redan?? Så kul! Här är det inget sånt än. De blev 5 månader igår. Lukas tittar ofta på sin hand och undrar nog vad det är haha.

Idag sov Simon till 7 utan att vakna och vilja ha mat! Underbart! Hoppas att det är på väg att vända. Lukas vaknade runt 6, fick mat och somade sen om till runt halv 8.

• hanide

Så här ser det ut hos oss nu för tiden:
    Killarna äter gröt kl 19 och sedan gör vi i ordning dem för natten. De är sedan oftast uppe till någon gång runt 20-20.30. Sedan sover de till ca 06. Då får de en flaska ersättning. Har vi tur (som vi har haft det senaste) så somnar de om och sover till runt 8. Vid 9 får de gröt och sedan gör jag i ordning dem. Innan 10 sover de igen och sover ca en timme. Sedan brukar de vara vakna i perioder om 1-2 timmar. Längre orkar de oftast inte. Ibland sover bara den ena och ibland båda samtidigt. När de sover sover de allt från 30 min till 3 timmar. Igår var vi ute nästan hela dagen. Då sov de väldigt mycket.

Förresten, välkommer Bananflugan82!

Hoppas alla kids snart blir friska från sina förkylningar. Jag vet hur jobbigt det är. Mina blev förkylda innan de var en månad gamla. Det tog ett tag innan de blev friska men vi kom på att vi gav de samma nappar hahaha. Sedan fick de RS när de var 3 månader gamla. Den oron.......

• hanide
    Mysan31 skrev 2010-05-10 15:56:40 följande:
    En fråga till er vars bebbar somna runt 20 hur länge är do vakna innan?
    Det varierar lite, men allt från 1-3 timmar.
    Fröken Fajans skrev 2010-05-11 07:39:01 följande:
    Hej nillan!Sömn tycker jag är så svårt. På dagarna är de vakna ca 2 timmar innan de sover en halvtimme ungefär. Problemet är att det tar så mycket tid och energi från mig för att få dem att sova (bära i mjuklift blir rätt tungt med två 6,5kilos pojkar). Svårt också att söva en när den andre skriker. Tänk om de bara kunde somna när de var trötta. På kvällen brukar de somna vid ca 19.30 men då vaknar de igen efter en halvtimme och vi får kämpa hela kvällen med att få dem att somna om. Försöker hålla dem vakna längre men det blir så skrikigt. Sedan vaknar de kanske 6 och ligger och sparkar. De verkar ha problem med magarna Kan det vara smakportionerna? Trodde inte de fick i sig något. Ska pausa i alla fall ett tag. Nu sover de i 15 min till, kanske ska passa på att äta frukost. Usch, jag tycker fortfarande att det är hemskt jobbigt med tvillingar :(
    Vad jobbigt det låter!! Visst kan det vara smakportionerna. Ta en paus nån vecka och testa sen igen. Jag håller med om att det är inte värt att hålla de vakna och ha dem skrikiga istället. Vill de inte sova i sina sängar?

Nillan82, välkommen

I morse vaknade killarna kl 5 och skrek. Riktigt jobbigt. De fick  mat och sen lugnade de ner sig. Lukas somnade om rätt så snabbt, men Simon var pigg. Han somnade om runt 6-6.30. Sen sov vi till 9 !! Underbart!! Det var helt nya killar som vaknade. De fick sin gröt och sen badade jag dem. Sen var det dags att sova igen haha! Sötisar. Nu har de sovit i ca en halvtimme och jag har fått i mig en sen frukost
    Dags att röja undan!
  • hanide

Det kan vara riktigt jobbigt ibland. Det känns soma tt man gnäller väldigt mycket. Vi håller på att bygga på vår övervåning också så att den avlastningen som jag hade önskat få på helgerna får jag tyvärr inte. Jag vill verkligen att det ska bli färdigt och är tacksam att sambon grejar med det men det kan bli övermäktigt emellanåt.

Nu ska jag promenera till mamma och pappa för avlastning och middag

• hanide
    bananflugan82 skrev 2010-05-12 15:19:20 följande:
    Sån är jag också! Usch, jag kan sitta med den som är gnällig i famnen och titta på den andra som ligger där och pratar och är glad och känna att jag inte hinner med honom..
    frökenmumin skrev 2010-05-12 14:37:51 följande:
      Jag kan vara så larvig ibland, som ett exempel på det här med att inte räcka till för båda Har Melvin varit lite gnällig så lyfter jag ju honom och bär runt honom, då kanske jag bär på honom i 15 minuter. Då känner jag att jag måste bära på Max i 15 minuter också. Helt sjuk om man tänker på det....hahahaha....I vilket fall som helst så var det väldigt skönt å höra att jag inte var ensam
    Så gjorde jag också i början. Eller inte riktigt så, men Simon ville hela tiden ligga i vår säng på natten. Lukas bara sov och hade det gott i deras säng men vi fick dåligt samvete och tog över Lukas till vår säng med haha! Om vi tar över Lukas i vår säng nu när han sover så blir han hysterisk. De är så olika. Simon vill över till mig redan vid 00-01, men Lukas mår bäst i sin säng. Det där dåliga samvetet måste vi kasta bort! När vi minst anar det så är det nästa barn som behöver det
  • hanide
    Mysan31 skrev 2010-05-13 07:08:38 följande:
    Ja tålamodet kan tryta ibland!! Men det är väl som många sakt när man vänta tvillinga att endast specielt utvalda får twins! Med tanke på att det finns föräldrar med ett som skakat barnet osv... USCH vill inte ens tänka på det.  Men men Vi är super duktiga som har twins!! Vilken styrka o tålamod man har lärt sig att man har!! O dubbelt av allt hihihi Skratt,joller,leende, Speciellt det där underbara leendet man får när man tittar till dem i sängen då dom är nyvakna... Ohhh den e så härlig! Nä ingen av oss ska ha dåligt samvete för att man känner att man  tappar tålamodet ibland. Jag brukar gå undan i någon minut o sedan gå tillbaka. För man behöver pausa när man sitter själv hemma med twinsen. Vi är bara människor. Jo en fråga till er. Har någon av er gjort Dna test? Vet ni hundra om era är enäggs eller två?
    Tack för stärkande ord! Du har så rätt!!!! Och mitt tålamod har verkligen blivit bättre sen barnen kom.
    Nej, vi har inte DNA-testat våra. Vi ser att de är tvåäggs plus att det var fyra hinnor.
  • hanide

Var hittar ni er energi? Hur får ni nya krafter? Känner att jag behöver lite tips just nu....

• hanide

Tack för tipsen! Egentid är ett måste känner jag.

Frökenmumin: Kan du jogga redan? Jag tränar på gymmet, bla cirkelträning men hoppövningar klarar jag inte av än.  Jag hade tänkt att börja jogga om ca en månad men det får jag lägga ned. Måste stärka upp min bål först. På tisdag ska jag få ett personligt träningsprogram som jag kan köra på gymmet en gång i veckan och så går jag som sagt en gång i veckan på cirkelträning. Där får jag min egentid men ibland känns inte det som att det räcker.

• hanide

Både Simon och Lukas dreglar som bara den!! Det har de nog gjort i 1-2 månader. Det är absolut tänder på gång för händerna är munnen konstant och ibland är det riktigt panik!
    Idag har vi varit på bvc. De fick sin andra spruta. Stackars killar. Jag har gett dem alvedon i förebyggande syfte så får vi se hur det går.
    De senaste dagarna har de varit så skrikiga varje gång de ska sova. Riktigt jobbigt! Jag tog upp det på bvc och hon sa att de kanske inte blir mätta. Ja, det är minsann inte lätt att veta när de äter gröt och annan fast föda. Nu har de fått mer mat och när vi lade dem somnade de med en gång !! Underbart!! Jag var orolig att det skulle vara så här nu. Hoppas bara att det fortsätter vara så här.
    Förresten så väger de nu:
    Simon: 8345 g och 66 cm
    Lukas: 8430 g och 64,5 cm
    Stora killar som älskar mat!

• hanide
    frökenmumin skrev 2010-05-17 22:07:31 följande:
    Oj stora killar Jag har märkt att mina killar blir mera skrikiga om dom sover dåligt eller bara korta stunder under dagen. Däremot om dom sover ett par timmar i sträck så är dom som två små solstrålar Idag har vi haft helt underbart väder här, så vi har spenderat dagen i trädgården. Däremot tycker jag det är jättesvårt med kläder på småttingarna när det värmen svänger så. Hur tänker ni?Jo förresten, min lilla Melvin vill hela tiden sitta upp. Både när han ligger i babysittern och i vagen ligger han ofta och kämpar för att komma upp i sittande ställning. Han är så söt Är det någon som har bytt till sittdelen på vagnen ännu? Trots att jag har barn sen innan så minns jag inte när jag bytte från liggdel tilll sittdel ....ibland är minnet bra kort ...hahahahaa....
    Visst är det svårt med kläder! Vi har på en fleece eller luvtröja. Men åkpåsen är rätt varm i sig.
    Vi testade att ta bort liggdelarna i fredags. Vi har en Tvillingjogger från Babytravel. Vi skulle nämligen shoppa lite och den tar oerhört stor plats i bilen med liggdelarna. Det gick kanon! Men det är både för och nackdelar med bara sulkyn. Det positiva är att den blir betydligt lättare att köra, tar mindre plats i bilen, killarna ser mer. Det negativa är att de sitter framåt så man ser dem inte, det blir betydligt ljusare för dem och solen bländar mer. Annars tror jag nog att de tyckte om det. Men det kommer nog inte att gå att bara ställa ut vagnen och låta dem sova är jag rädd. Vi har satt tillbaka liggdelarna igen nu när vi är hemma. Det är så bra att de sover i vagnen när vi är ute. Idag sov dem ungefär 2 timmar på eftermiddagen! Perfekt!
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010