Inlägg från: Fröken Fajans |Visa alla inlägg
  • Fröken Fajans

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Hej. Jag har fortfarande problem med läggning. Funderar på om man kan låta dem skrika lite, lite i sängarna. Kan det vara så att de stör varandra så att de aldrig får en chans att somna om det alltid är en som skriker? Tror att de sover bäst i sina egna sängar, men de vaknar alltid om vi försöker flytta dem efer att ha sövt dem i mjukliftarna eller vid bröstet. Börjar också kännas osäkert att ha dem i stora sängen nu när de börjar röra på sig.

Jag ska börja jobba halvtid efter nyår, känns lagom. Men jag märker ju att sambon inte alls har koll på någonting, mat, sömnn etc.

Mina ammar mest fortfarande, lite smakportioner bara. Tänkte försöka få i dem lite mer gröt inför natten. Risgröt med banansmak.

Funderar på om jag också ska byta från ligga i vagn till att sitta i vagn, får väl testa så småningom.

• Fröken Fajans

Jag testade Hipps potatis och broccoli, den gillade varken jag eller killarna. Majs och potatis går bra och morot. Palsternacka är äckligt. Ska testa avocado så snart den har mognat. Och så älskar de fruktpuréer. Risgröt med banansmak är gott och havregröt går ner också. Tänker så smått öka från smakportioner till ordentliga mål. Har mest köpt färdiga burkar men ska väl försöka hinna lite eget, blir ju fler alternativ. Dessutom fick de smaka lite vattenmelonsaft, blev helt tokiga, ska nog vänta med sötsaker. I morgon ska vi träffa kompisar utomhus, får väl se hur det går med två, de som har en har det så himla lätt bara plocka upp i knät. Men någon gång måste man ju testa.

• Fröken Fajans

Tycker inte att mina killar går upp så mycket i vikt. Ammar och har börjat med smakportioner vilka de inte är så hemskt intresserade av. De verkar heller aldrig hungriga. Nu är de ju sex månader och en vecka och då räcker väl inte amning längre. Förresten har O nog haft/har tredagarsfeber, var uppe i drygt 40 grader en gång, otäckt fast jag vet att det inte är så mkt för små. Känns som L har blivit lite bortglömd när O har varit extra gnällig. Annars vaknar de fortfarande en gång i timmen ca under nätterna :(

Vi har dumpat liggliftarna till vagnen nu, funkar bra. Problemet är nu att inte en person själv kan ta ner barnen och upp vagnen och komma ut på promenad. Får försöka lösa det till sambon börjar jobba igen.

• Fröken Fajans

Hej. Håller på att försöka få mina pojkar att äta lite mer mat. Mat går ok fast de äter bara lite. Gröt däremot vägrar O äta. L gillar gröt. Så vi testade med välling vilket gick jättebra för O, men L blir bara arg om man försöker med flaskan. Nu får jag alltså laga gröt och välling, men vad gör man inte. Ska köpa bärsele som kan bäras på ryggen, har ni förslag på någon bra?

• Fröken Fajans

Hjälp, på måndag börjar sambon jobba och jag blir själv med barnen. Har ju klarat våren men nu känns det jättejobbigt igen...

• Fröken Fajans

Nu sover båda men den ene vaknar nog  snart. Funderar på att strunta i promenad i dag (för första gången, typ). Har svårt att få upp vagnen ur källaren med en i bärsele och en i famnen. Vill inte lämna dem i lägenheten för att gå ner och hämta upp den i förväg. Dessutom regnar det ganska mycket just nu. Problemet är att utan vagn sover de endast ca en halvtimme i taget vilket innebär att jag kommer få massa (3) jobbiga läggningar i stället. Har försökt att ställa om dem så att de är vakna längre och sover längre men har inte gått.

Ibland tittar mina på tv men det är nog mest om det är ansikten. Öppna förskolan får jag vänta med åtminstone tills de kan sitta stadigare (snart) så man kan sätta ner dem på golvet.

• Fröken Fajans

Fast egentligen är det inte så stor skillnad här hemma, jag har gjort nästan allt (läggning, matning och underhållning) med barnen själv i alla fall ju.

• Fröken Fajans

(Nu sover de igen:) Det är lite lättare nu förstås, med barnen alltså. Relationen däremot är väl snarare sämre, jag bara gnäller på honom nästan jämt när han är hemma, mest handlar det om att han ska ta upp barnen eller underhålla dem. Han tycker att det inte gör så mycket om de skriker lite.

• Fröken Fajans

Jag tycker mina killar äter dåligt med mat. De äter några skedar gröt eller pure men sedan blir de arga efter ett tag. Inbillar mig att det har gått lättare de gånger jag fått hjälp och bara matat den ene. Hur matar ni två?

• Fröken Fajans

Inga tänder än. De får mat med ca 3 timmars mellanrum, kanske det som är felet? Ammar de flesta mål, erbjuder gröt/välling 2 ggr och mat 1 gg men de äter inte så mkt ibland inget. Hoppas på tänder...

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010