Inlägg från: nillan82 |Visa alla inlägg
  • nillan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Ja, det är lyxigt :) Har varit ganska bortskämd med sömn trots två "bebisar". Dock har vi haft några veckor nu med mycket uppvak och skrik. Det har varit kräksjuka, förkylning och sedan två omgångar då båda haft 39-40graders feber... Pust.

Nu står Erik (som idag har 39,5grader) och studsar upp och ner i gåstolen av frustration, så dags att underhålla/kramas lite! :)

• nillan82

Härligt med en shoppinghelg i England bananflugan! Det är mycket värt att få komma iväg en sväng och ladda upp batterierna lite :) Jag och sambon ska försöka komma iväg på en heldag till skidbacken efter nyår så får killarna vara hos farmor och farfar hela dagen. Sedan kanske vi sover där allihop, och om det går bra så kan ju killarna få sova över där själva någon dag längre fram :)

• nillan82

Hej!

Här så vill killarna gärna stå och gå hela tiden. MEN de kan inte gå själva, utan de vill att man ska hålla dem i armarna. De reser sig inte själva ännu (som tur är hihi) men när jag reser dem upp så vill de gärna stå vid soffan eller leklådan och greja. Ibland släpper de taget och kan stå stabilt ett par sekunder, men sen trillar de åt något håll eller rakt baklänges... Båda krälar fram precis som Mysan31 beskrev att man gör i lumpen :) Isak har även börjat resa upp sig på alla fyra, så snart kanske han kryper på ett traditionellt vis... men det går rätt snabbt när de krälar fram. :)

Angående mat så äter de välling själva. Har gjort det ett bra tag. Vid matbordet så sköter de vattendrickandet själva ur pipmuggar och de kan äta plockmat utan problem. Skär upp bröd, bananbitar, avokado, majs, ärtor eller liknande så får de plocka själva och tugga i sig. De kan inte äta med skeden själva, men framförallt Isak VILL äta allt själv. Så vid matningen så blir han förbannad om jag försöker mata och slår i väg skeden så maten skvätter överallt, sedan kletar han in det i sina små händer och äter av dem :) Jag brukar få lägga fram lite ärtor framför honom som han kan äta själv, och varje gång han gapar skjutsar jag in en sked med mat också :)

Våra matrutiner är: Välling vid 06.30, Smörgås och lite yoghurt 09.30, Lunch kl 12, Mellis kl 15, Middag kl 16.30 och en till flaska välling kl 18.00. De är två små matvrak som äter allt jag lagar, men burkmaten är de inte alls lika sugna på längre... kan man förstå iofs, för vissa saker luktar verkligen kattmat!

• nillan82

Hej!

Här hemma hos oss så jobbar sambon 20-04 (sju dagar i veckan för det mesta - "egen företagare"), så därav sover han till 12-tiden ungefär. Jag tar killarna själv från de vaknar fram till lunch. De vaknar ett par gånger på natten, så då är det jag som går upp och stoppar om (brukar inte krävas mer än så) eftersom sambon sitter och jobbar. Jag somnar dessutom om på tre sekunder, så det är ingen större fara för mig :) Samma med att jag går upp och blandar välling mellan 06-07 när de vill äta på morgonen. Precis som bananflugan skriver så gör sambon mer nytta "sovandes". När han ska blanda så tar det alltid en evighet plus att han är så trött efter att endast ha sovit 2-3 timmar, så han har till och med sprungit in i väggen en natt =) Vi brukar skämta och säga att han inte bara "gått in i väggen" utan faktiskt sprungit in i väggen... :)

Vi tar hand om killarna tillsammans 12-19 dagligen, och brukar turas om att hitta på egna saker. Det brukar bli ett par träningar var i veckan då vi är iväg någon timma. Dessutom jobbar jag 1-2 eftermiddagar i veckan. Sambons föräldrar är barnvakter 1-2 ggr per vecka, och då brukar vi försöka åka iväg tillsammans och hitta på något. Är skönt även om det kan vara att gå på ICA maxi ifred ibland, haha. Vi äter också middag tillsammans varje kväll när killarna lagt sig, och vissa kvällar skjuter sambon fram jobbet några timmar så umgås vi, kollar film eller dylikt.

Känner inte att förhållandet blivit sämre sedan killarna kom. Visst kan man (mest jag) vara lite sur ibland om man sovit dåligt och vräka ur sig lite saker man inte menar egentligen... men sambon har lärt sig detta och brukar inte ta åt sig när jag säger taskiga saker =) Han är väldigt bra med barnen och uppmuntrar mig att hitta på egna saker och gnäller inte om han får ta killarna själv en del. Däremot så känner jag att det är jag som gör det mesta av hushållsjobbet och kunde önska lite mer där... men det senaste har jag slutat att städa på min "egentid" utan istället passat på att städa samtidigt som sambon fått ta hand om killarna. Då känner jag att han gör ett lika stort jobb genom att passa två vildingar samtidigt som jag får rensa huvudet och städa lite :)

• nillan82
    frökenmumin skrev 2011-01-31 18:24:10 följande:
    Hahaha...mina killar blir också helt galna när dom ser ballonger . Dom försöker bokstavligen äta upp dom

Här är lite snörvligt och hostigt igen, Melvin är värst som vanligt . Vi ska på 1 års kontroll nästa vecka, jag tänker då ta upp det här med Melvin ständiga hostig som alltid kommer som ett brev på posten så fort han blir förkyld. Jag funderar fortfarande i banor om att detta kanske är någon form av förkylningsastma. Någon som har erfarenhet av det? Hur har dom medicinerats då?
    Här får Isak också hosta så fort han blir förkyld och sedan sitter den i flera veckor. Därefter kanske är "hostfri" i någon vecka innan det är dags för nästa omgång....

Vi har varit hos läkare tre gånger och lyssnat, men de har sagt att det "bara" är förkylning, ingen lunginflammation och inget som låter som typiskt astmahosta.

På vår ettårskontroll så hostade han och då tyckte vår BVC-sköterska att vi borde reda ut vad det är för typ av hosta eftersom han haft den så länge och den låter inget vidare.... Så på torsdag ska vi på utredning för hostan. Tycker absolut att du borde säga till om den på ettårskontrollen och begära en utredning.

Jag har själv ingen erfarenhet av astma, så där kan jag inte hjälpa dig...
  • nillan82

Förresten, ni som har gjort ettårskontroll. Hur stora är era nu? Här är våra mått... :)

Erik: 76cm och 10 430g. Mössmått 49,2cm
    Isak: 75,5cm och 10 490g. Mössmått 50cm

Stora killar nu :)

• nillan82

Hej allihop!

Här gå-tränas det för fullt. Killarna reser sig hela tiden mot allt de kommer åt. Möbler, leksaker och stolar. Går längs grejer och har även tagit ett par steg själva nu (när jag var i närheten). De har börjat förstå att de ska sätta sig på rumpan eller ta emot sig när de faller, så nu vågar jag låta dem stå upp lite på egen hand utan att vara beredd bakom hela tiden. Det funkar ju liksom inte när den ena reser sig mot tv-bänken och den andra mot en köksstol, samtidigt :) Jag har tre kuddar redo som jag brukar kasta in bakom dem ifall de skulle ramla, men det har varit lugnt de senaste dagarna med fall... :) Hur går det för era? Hihi

Pratar liknande ord som ni andra beskrev. Säger mamma ibland, men vet inte om de vet vad det betyder. Isak säger "DÄ" hela tiden. Vet inte vad han menar eller vill, men det är hans favoritord nu. Antingen i lugn och tyst stämma dädädäd, eller riktigt högt och argt DÄÄÄÄÄ.

Idag har vi varit hos en allergidoktor med Erik. Han har haft eksem runt munnen i två månader nu, som dessutom blev infekterade efter jul. Han åt en penicillinkur och vi har smörjt med kortisonsalva sedan dess. Det verkar dock inte ge med sig riktigt, så nu fick vi en remiss för att göra allergitest. De gjorde ett pricktest på armen, och han sa inte ett ljud under tiden. Kollade bara på armen med stora ögon och undrade vad det var för prickar. Testet visade att han inte var allergisk, men läkaren trodde ändå att det kunde finnas en överkänslighet hos honom. Så nu ska vi testa två månader med helt mjölkfri kost, samt ingen tomat, banan eller kiwi. Jisses, som om man inte har att göra ändå så att säga Nu sitter jag och läser på om mjölkallergi... Tur det finns så mycket bra havre-, soya- och rismjölk idag som man kan använda istället. Fick dessutom bli mjölkfri välling, och det var jag riktigt orolig för hur det skulle gå. Han älskar ju sin vanliga välling och har inte gått med på att byta till fullkornsvarianten. Dock gick den mjölkfria vällingen ner idag, så hoppas verkligen att han accepterar den :)

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010