Inlägg från: nillan82 |Visa alla inlägg
  • nillan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Verymuch: EnaGo Välling fr. 6månader. Vilken har du?
    Hur gör du när du lagar mat, gör du mjölkfritt till både Saga och Liam eller får Saga mjölk i sin mat? Tänker att det blir extra jobb att göra två olika maträtter varje gång. Funderar på om Isak kan "ta skada" av att äta mjölkfritt även fast han inte är allergisk/överkänslig ... Hur gör du med bröd? Krävs det speciellt bröd för mjölkallergiker? Det innehåller väl smör/margarin, som i sin tur innehåller mjölk.  Många frågor nu känner jag... :) Hoppas att ni blir friska snart, låter inget kul med scharlakansfeber :(

• nillan82

Sansad: Det ska vara helt mjölkfritt, räcker alltså inte med laktosfri-kost. Bra idé att frysa in brödet skivat. Bakade tre limpor mjölkfritt bröd idag och fryste in skivat, så det borde räcka ett tag i alla fall :)

Verymuch: Skönt att Liam är friskförklarad nu. Vi ger dem också olika vällingsorter, Erik äter mjölkfritt medan Isak äter den vanliga. Det är ju inte svårt att blanda två olika, bara att hålla reda på vilken som är vilken när man är uppe på morgonkvisten och blandar flaskor :)

Jag kommer nog försöka att Isak får äta lite mjölkprodukter i den mån det går. Idag gjorde jag pannkakor på havremjölk, då fick de äta mjölkfritt båda två, men de dagar det går att tillreda ena maten med mjölk och ena utan så gör jag nog det. Dock så blir det nog bananfritt i hela hemmet. Killarna fullkomligt älskar banan båda två, så det känns hemsk att sitta och ge Isak banan medan Erik inte får. Samtidigt synd om Isak som inte ska få äta sin favoritfrukt för att brorsan är på utredning... svårt det där. Men, nu är det två månader på test detta och sedan när vi vet vad det är han inte tål så får jag nog ta ställning med all matlagning osv då... :)

• nillan82

Hej!

Frökenmumin, jag är inte helt säker; men tror att det är "rätt" ordning som dina killar fått tänderna. Efter att man har fått sina åtta första tänder (fyra uppe och fyra nere) så kommer blir det oftast ett glapp eftersom hörntanden växer ut lite senare än tanden innanför. Är inte helt säker, man har för mig att tandläkaren sa det på vår informationsträff för ett halvår sedan :)

Mina killar har haft två där uppe och två där nere i ett halvår nu utan att det hänt något mer, men nu denna vecka så har Erik fått fyra nya tänder. Så nu har han fyra uppe och fyra nere. Isaks är på gång också, för han bits hela tiden nu och jag känner dem precis under tandköttet.

• nillan82

Nu känner jag att jag inte har skrivit på ett tag...

Först grattis till alla giftemål! :)

Här har mina killar äntligen börjat gå sedan en månad tillbaka ungefär. Erik går hela tiden nu, hellre än han kryper. Isak är försiktigare och går helst längs möbler eller grejer, eller vill att man ska hålla honom i handen. Annars så tycker han att det går snabbare att krypa fram.

Angående mat och sömn så sover mina killar 19-06.30 ungefär utan mat. De har ingen napp heller, så jag behöver inte springa upp och ner. Däremot så brukar Erik resa sig upp i sängen runt 05 och skrika, så då får man oftast gå upp och lägga ner honom om han inte lägger sig ner själv direkt. Annars skriker han sig pigg eller väcker brorsan... vi sover ju alla i samma rum. Det sitter nästan i benmärgen på mig tror jag att kila upp fort som bara den och lägga ner honom och sedan somnar jag om på trettio sekunder :) Ibland kan de börja vakna, prata eller skrika, runt 05.30... men oftast låter jag dem vara så somnar de om fram till 06.20-06.30 någon gång.

Dagens mat och sömn ser sedan ut så här
    07 Välling
    08.30 En smörgås och vatten att dricka
    11.30 Lunch
    12.30-14.00 Sova middag
    14.30 Mellis, oftast en frukt
    16.30 Middag
    18.00 Välling

Äter era barn "själva"? Mina killar har ju velat äta själva ett bra tag. Ibörjan åt de bara med fingrarna, men nu försöker jag lära dem med sked... går bra ett par skedar, oftast hjälper jag dem att lägga mat på skeden så tar de skeden själva och stoppar in i munnen, men sedan tröttnar de och tar de till händerna igen. Så, ni som inte matar era barn, äter de med händerna eller med sked/gaffel själva?

Någon som har någon bra idé på hur man byter (bajs)blöjor utan att ta till "våld" ? :) Mina killar totalvägrar att ligga still på rygg, varesig man byter på skötbordet eller golvet. Om man är på golvet dessutom så kommer ganska snabbt en nyfiken som vill pilla både här och där.... Då önskar man att man vore en bläckfisk! Ibland får det bli avduschning istället för torkning, men det orkar man ju inte varje gång... blir typ sex stycken bajsblöjor om dagen här... Alla förslag mottages tacksamt! :)

• nillan82
    Fröken Fajans skrev 2011-04-05 19:31:51 följande:
    Jag låter oftast mina stå upp när jag byter. Funkar rätt bra det med.
    Oj, med bajsblöjor? :) Det funkar nog inte här... för att undvika att gå in på detaljer så är de inte direkt hårda i magen...

Att avleda med något som de inte brukar få ha annars kan vara bra. I går fick de låna mina hörsnäckor till i-phonen. Gissa vart de hamnade?... Klafs.

Känner igen det där med att handen ska ner och pilla direkt. Sedan kommer brorsan och ska vara med. Snopparna är visst väldigt roliga också, både ens egen och brorsans. :)

Sansad, tycker du borde kolla upp ryggen så att du inte förvärrar ytterligare. Vet hur det är med ryggont, hade fruktansvärt ont från v 15 fram tills de föddes. Inte i ländryggen som de flesta andra får ont, utan högt upp i ryggen. Var förmodligen något som hamnade i kläm, för det försvann samma dag som killarna föddes. Inte kul alls :( Så, som sagt, kolla upp det så de får reda ut vad det beror på så att du inte förvärrar det. Är ju liksom svårt att undvika alla de här lyften, i dubbel bemärkelse.
  • nillan82

Grattis Orsino!! :) Härligt med tre små killar, oj vad kul de kommer ha i framtiden :)

Sansad, beklagar sorgen med vovven... :(

Här är sambon borta på jobb i en vecka. Bor två dagar hos svärföräldrarna nu och till helgen kommer min mamma upp och hälsar på, så jag och killarna har det bra ändå :)

Det är full fart här. Erik har gått sedan en månad tillbaka och nu äntligen vågar Isak släppa möblerna och traskar fritt han också. Trappan hos farmor och farfar är väldigt rolig, så den bestiger vi nog tjugo gånger per dag :)

• nillan82

Hej alla!!

Verkar vara mycket sjukdomar och VAB hos de flesta. Samma här... eller ja, ingen VAB eftersom jag fortfarande är mammaledig, men däremot så är båda killarna vrålförkylda nu. Näsorna rinner som kranar och det är allmänt stökigt på natten. De senaste nätterna har de vaknat typ 15 gånger, så det blir kanske 20 minuters sömn i stöten innan man får rusa upp och lägga ner en skrikande kille som står upp och skriker. Ja, ni andra vet ju hur det är... 

Förra veckan så var vi iväg på en veckas semester. Vi var och kryssade längs italienska rivieran. Första gången vi flög och åkte långt med killarna. Som tur var så hade vi med killarnas mormor, morbror samt farmor och farfar. I annat fall hade det inte blivit någon semester kan jag meddela Tycker att flygningen var lite jobbig med dem i denna ålder. För några månader sedan innan de började gå hade det gått lättare, och om något år så kanske de kan uppskatta att sitta och kolla på en dvd eller liknande. Härligt att komma iväg en sväng även om det alltid är lika skönt att komma hem igen :)

Matmässigt så äter mina killar själva för det mesta. De har velat göra det sedan länge och nu nyligen har de upptäckt att gaffel är mycket roligare än sked, så nu ska de äta med varsin gaffel. Ibland vill de att jag ska lägga upp mat på sked / sätta fast en matbit på gaffeln, då sträcker de fram den mot mig och säger "eh", men man får absolut inte stoppa in skeden eller gaffeln i deras mun, det ska de göra själva. I annat fall blir de som galna och kastar sig bakåt i stolen och skriker.

Tycker över huvud taget att killarna har fått massor med humör/temperament den senaste tiden. De skriker högt om det inte går som de vill och kan börja slå och bli jättearga. Men det hör väl åldern till.... och sedan när de vaknar; varesig det är mitt i natten, på morgonen eller på dagen efter middagsvilan, så är det alltid skrik, skrik, skrik... ofta ett bra tag efter de har kommit upp. Vaknar era barn glada?! :) Tänk vad mycket härligare det skulle vara att kliva upp vid 06 om det var två glada barn som vaknade. Jag har två som står och gallskriker i varsin säng allt som oftast.....

Orsino: På natten har mina killar inte ätit sen de var tre månader. I och för sig så fick de ju mat vid 06 (för att sedan somna om till 08) om man vill räkna det som nattmål, men vi tog bort det när de var runt året gamla och sedan fick de vara vakna 30-60 minuter innan de fick någon välling. På så sätt märkte jag att de i alla fall inte vaknade för att de var sugna på sin flaska, utan för att de verkligen ville gå upp. Jag märkte i alla fall att morgonsömnen blev bättre, även om det tog ett tag. Jag tror det är lättast att bara plocka bort flaskan om ni bestämmer er för det. I alla fall skulle mina killar bara blivit ännu mer arga om de fick vatten istället...  Ni som dessutom har ännu en liten att sköta om kan ju behöva all nattsömn som ni kan få :) Dessutom så tror jag att dina killar kommer att sova bättre om ni tar bort nattmålet. Se till att de får i sig ordentligt med mat under dagen bara så borde de kunna stå sig fram till morgonen. Tror nog på att de vaknar av ren vana :)

• nillan82

Hej!

Här har kindtänderna spruckit igenom på överkäken hos båda två och är på g i underkäken. Jag vet inte om det är därför, men mina sover INTE bra :) Eller, beror väl på vad man jämför med i och för sig. De sover oftast OK på natten, men vill upp redan 05. Reser sig upp i sängen och börjar härja. Så mellan 05 och 06 är det ett himla spring för att lägga ner skrikande killar. De sover fem-tio minuter så är det samma ramsa igen. Självklart väcker de varandra... Jag hoppas verkligen att det är tänderna, för det var så skönt när de sov till 06.30 i alla fall

Äter bra gör de i alla fall. Välling, frukost, lunch, mellanmål, middag och välling igen. Är det fler som fortfarande äter två vällingmål per dag? :) Mina killar älskar verkligen sin välling, så den får väl vara kvar så länge de gillar den...

På dagarna så är vi ute en hel del. Oftast så går vi till lekparken som ligger i närheten (inhägnad) där båda två kan springa omkring. Det finns vissa skuggiga partier men de är ju en del i solen också. Som flera andra säger så är det solhattar/kepsar på och försöka att de inte är i solen hela tiden. Vi brukar försöka vara ute på morgonen (9-10.30) och en sväng på eftermiddagen, och kanske inte när solen är som starkast. Vi var iväg utomlands med dem i början av maj och då smörjde jag in dem med solkräm varje dag, eftersom vi var utomhus i princip hela dagarna. De klarade sig fint. Mycket vatten att dricka blir det och igår introducerade vi också isglass. De fick varsin piggelin i värmen och det var verkligen populärt.

• nillan82

Badbyxor köpte vi på POP, men har även sett på babyproffsen som Verymuch sa. Vi växlar mellan badbyxor och badblöjor (som finns att köpa på ICA). Perfekt om man badar en hel dag och vill ta på dem lite torrt imellan Vad söta killarna var i vagnen på Liseberg Satt de nöjda under dagen?? Vi funderar nämligen också på att åka till Liseberg med våra killar, och där vill man ju gärna inte släppa dem lösa bland allt folk De är väl lite för små att åka karusell i år antar jag? Eller man kanske kan åka farfarsbilarna... haha!

Ang. barn så känner vi oss jättesnöjda som det är med våra två små. Kanske känner man annorlunda när de närmar sig fem år? Det har vi lite öppet för...men just nu känns det perfekt med två!

...och här kommer en härlig sommarbild från oss när killarna badar i plaskpool hos farmor och farfar :)

• nillan82

Hej på er!

Tänkte kolla med er som skolat in era barn på förskola: har ni varit båda föräldrarna där under inskolningsperioden eller fixar man det ensam? Vi har nämligen fått startdatum nu i slutet av september och min sambo kommer att vara bortrest den veckan... så typiskt! Tänkte ringa rektorn på förskolan och kolla men hon har semester till vecka 32, hehe. Hur har ni gjort?!

Frökenmumin, känner igen det där med att killarna har ett eget språk. Det pratas väldigt mycket med varandra, men inte mycket som är förståeligt för oss andra. De ord de säger som man förstår är mamma, pappa och "e de". Sedan kan Isak säga vovve (bovve) och boll (boo), men i övrigt är det inte mycket ord. Man märker ju dock att de förstår väldigt mycket. Tidigare idag så stod jag vid spegeln och fixade mig så sprang killarna runt mina ben och gnällde båda två. Då sa jag till dem "ni kan väl hämta era klossar och lägga dem i tvättmaskinen", båda två sprang ut och hämtade (mjuka) klossar som lastades in i maskinen en efter en :) Ibland blir man förvånad över att de faktiskt förstår vad man säger.... önskar det kunde funka när de försöker klättra upp på fönsterbrädorna också :)

Vi har varit iväg tio dagar precis. På kusten och hos mina föräldrar. Killarna sover inget bra borta. Eller, Erik sover OK, men Isak har vägrat somna om han inte får ligga bredvid mig i min säng. Både vid lunch och på kvällen. Här hemma somnar de alltid själva i sina sängar, och som "tur" är så gör de det nu när vi är hemma igen. Känner verkligen att jag behöver den där egna tiden på kvällen när jag är hemma med killarna sju dagar per vecka. Jag har fortfarande inte sovit ifrån dem någon natt, och just nu känns det inte som det är läge att de sover borta utan mig för Isak är extremt mammig så fort vi är utanför hemmet. Men det vore skönt att åka bort över en natt någon gång... :)

• nillan82

Idag har vi varit på 18månaderskontroll. Isak är 82,5cm och väger 12,07kg och Erik är 82cm och väger 12,02kg; så de följs åt Fick "OK-stämpel" på allt men ett minus på talet. De förstår det mesta men säger inte så många ord som vi kan uttyda. De har sitt eget lilla språk...

Vad satsar ni på för skor till era små nu i höst? Vi köpte gympaskor i våras, men de börjar bli för små då de klämmer om foten, så vi behöver införskaffa nya. Det känns sent att köpa sandaler, så det är väl lika bra att satsa på höstskor redan nu. Antar att de bara kommer kunna använda dessa ett par månader, för sedan i vinter vill man väl ha några slags vinterkängor/stövlar?

Sedan så har jag en liten fundering kring sömnen. Vi sover ju alla i samma rum (bor i en 2a) och kommer inte flytta förrän om ett år. Killarna sover i sina spjälsängar med alla sidor fortfarande. De har alltid sovit hela nätter i egna sängar, men efter en tio dagars semester för en månad sedan så blev Isak van att sova med mig, då han vägrade sova i sin resesäng. Detta har suttit kvar delvis. Han somnar i sin egen säng, men under natten vill han komma upp till oss. (Allt mellan midnatt och 06 på morgonen). Ett barn i sängen funkar väl, även om jag och sambon inte sover lika bra med en propeller mellan oss. De senaste dagarna har även Erik velat komma över i vår säng framåt 06 på morgonen, då han ser att Isak ligger där. Sedan sover de sista timman i vår säng, men jag och sambon får i princip inte sovit något där efter 06.

Är det samma visa hos er andra? Övergående? Vill ju inte neka dem att komma upp i vår säng, även om det inte känns som om detta kommer vara hållbart i längden. Sambon jobbar ju kväll/natt och lägger sig inte förrän 03-04; så inte så kul för honom att ha en vakentimma mellan 06 och 07 varje morgon. Någon som har några tankar kring detta? :)

• nillan82

... läste mitt eget inlägg och det låter ju lite tokigt i sista stycket. Förstår ju att det är övergående att killarna vill sova i vår säng, inte lär de väl göra det då de är trettio år Men, tänkte mest om det är någon fas kring 18 månader eller vad det kan vara  Solig

• nillan82

Haha, ja mysigt när det blir då och då... Inte så mysigt att få sparkar, slag och skallningar av två som snurrar runt massvis i sömnen varje natt ..Vi kanske får skaffa bredare säng!

• nillan82

Oj! ...förstår att det är med blandade känslor. Kan bara svara utifrån mig själv, men jag skulle inte planerat bli gravid nu (vilket jag antar att du inte heller är), men om man väl står där med ett plus på stickan är det verkligen inget lätt beslut.

Kan bara rekommendera er att verkligen prata igenom detta, hur ni skulle kunna lösa allt praktiskt, och sedan ge det lite tid och verkligen känna efter. Orkar gör man nog, även om det inte känns så vissa dagar Tänk på att det är stor skillnad på en bebis och två (för inte tror du väl att ni får två igen?!)

Stort lycka till vad ni än beslutar er för! Kramar

• nillan82

Verymuch, grattis till giftemålet! :)

Angående kläder så har mina killar sina egna kläder, så det blir inte så svårt med märkning :) Det är inte så många som ser skillnad på killarna (eg. bara jag, mannen och farfar), så jag tänker att det är en bra hjälp till förskolepersonalen att kunna kolla vem som är vem genom namnet i tröjan om de blir osäkra

• nillan82

Hej!

Här har vi också börjat jobba heltid båda två nu. Killarna började förskolan för två veckor sedan nu, och det går bra. De är ledsna när jag lämnar, men det går över inom fem minuter. De har sovit middag varje dag sedan de började (förutom de två första dagarna då jag var med...) Runt en timma sover de där. Här hemma sover de mellan 1,5 timma och 2 timmar. De första veckorna nu går de 09-15, sedan är tanken att de skall gå 08.15-15.45.

Gällande natten så sover de runt 20-06.30. Nu när de har börjat förskolan har de varit tröttare än vanligt och velat lägga sig runt 19 vissa kvällar. De springer till sängen och försöker klättra i den självmant :) De har ingen napp eller så, men varsitt favoritgosedjur som de gärna vill ha då de sover. Det senaste är också att de vill ligga och hålla i varsin pingisboll då de somnar! Hahah... Om man "glömmer" att ge dem bollen så står de och ropar "booooll"... Det har gått så långt att de har med varsin pingisboll till förskolan som de får ha då de sover, hehe.

Frökenmumin, vad fina stora killar!

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010