• Kassiopeja

    Ni som gjort planerat kejsarsnitt på Sundsvalls sjukhus!

    Hej!
    Jag skulle vilja läsa förlossningsberättelser eller bara höra hur ni upplevde ert planerade snitt på Sundsvalls sjukhus?

    Jag har precis fått veta att jag ska göra kejsarsnitt pga av att mitt barn ligger i säte. Mitt första barn föddes vaginalt. Jag hade föredragit att föda vaginalt eftersom det var en fin upplevelse förra gången. Jag känner mig nu lite "snuvad på konfekten" och är dessutom lite rädd eftersom ett kejsarsnitt trots allt är en operation som kan medföra komplikationer...

    Hur upplevde du ditt kejsarsnitt i Sundsvall? Blev du sövd? Hur lång tid tog det innan du fick hålla i ditt barn? Var du tvungen att ligga på uppvak eller var mamma-pappa-barn tillsammans hela tiden? Hur länge låg du på BB?

  • Svar på tråden Ni som gjort planerat kejsarsnitt på Sundsvalls sjukhus!
  • Spiro

    Jag gjorde ett akut snitt på Sundsvalls sjukhus. Fick vara vaken och med min son hela tiden. Min förlossningsberättelse finns i min blogg här på FL.

  • Spiro

    Nej, hela familjen var samlad hela tiden (på vissa ställen hamnar ju mamman själv på uppvak några timmar, måste vara hemskt). Vi åkte tillbaka till förlossningen en stund och sedan till BB. Tror dock det berodde på att de ännu inte hade någon sal redo på BB. I och med att ditt är planerat så borde det finnas bättre ordnat.
    Ett annat tips, se till att du tar värktabletterna efter snittet, annars blir det ONT. Jag försökte vara duktig och inte ta fulldos av värktabletter men det straffade sig direkt...

  • Kassiopeja

    Tack för tipset med värktabletterna. Ja, det låter hemskt att ligga på uppvak själv...det vill jag inte göra! Är rädd för att hamna någonstans själv utan min familj, eller att jag ska sövas ner och inte vara med om själva födseln... Hur länge blev du kvar på BB?

  • Spiro

    Eftersom det är planerat så kommer du ju att vara vaken! De lägger en ryggbedövning så man känner ingenting nedanför brösten typ. Jag kände hur det "gungade" lite bara. Vi gick hem dagen efter men fick dock läggas in igen pga att amningen inte fungerade. I slutändan blev det 4 dygn. Men själva snittet är ingen orsak till längre vårdtid.
    Sen kommer du få ta blodförtunnande sprutor i tio (sju?) dagar för att minska risken för blodpropp. Jag blev rätt risig i magen efteråt också, men det kanske man blir även efter en vaginal förlossning?

  • Kassiopeja

    Ja, jag kommer att vara vaken. Som jag förstår det blir man bara sövd om det är något riktigt allvarligt problem som skulle uppstå. Var du tvungen att ta sprutorna själv? Ja, magen blev väl lite konstig efter min vaginala förlossning också antar jag...

  • Spiro

    Alltså, jag jobbar som sjuksköterska till vardags så för mig var det inga problem att ta sprutorna själv (även om jag faktiskt är lite stickrädd..)... Personalen visar dig hur man gör, inte värst svårt. Vill du inte sticka själv kanske din make/sambo kan göra det. I värsta fall kan säkert distriktssköterskan hjälpa dig så det ordnar sig!

  • Tuttifrutti1

    Förlåt om jag "lägger mig i" men gällande dom blodförtunnande sprutorna. Dom behöver väl inte alla ta? Gäller det inte enbart om man har någon större risk för just blodproppar?

    Min syster gjorde snitt och hon behövde aldrig ta några sprutor efter snittet.

    Lycka till iaf

  • Kassiopeja

    Tuttifrutti: Ingen har pratat med mig om några sprutor...så jag vet inte.

    Finns det fler som vill dela med sig av sina erfarenheter i Sundsvall?

  • MariaN

    Hej Kassiopeja och ni andra.
    Jag var inne på förlossningen idag på Sundsvalls sjukhus för ett vändningsförsök. Det misslyckades dock och nu är jag inbokad för ett planerat kejsarsnitt den 18 maj. Detta är mitt första barn så jag har inget att jämföra med, men jag känner precis som du att man "missar" en vanlig förlossning. Under hela graviditeten har man ju gått och laddat och funderat kring förlossningen, och kejsarsnitt var inget jag hade med i planen. När har du fått datum för kejsarsnitt?


Svar på tråden Ni som gjort planerat kejsarsnitt på Sundsvalls sjukhus!