• Hannas

Hur stöda vid förlossningspsykos?

Hej

Min goda vän fick sitt första efterlängtade barn för tre veckor sedan. Ungefär en vecka efter förlossningen drabbades hon av en förlossningspsykos och har nu varit intagen på psykiatrisk klinik sedan dess. Pappan är hemma med barnet.

Idag träffade jag henne för första gången i bara några minuter. Hennes insjuknande är och kommer att vara ett ofattbart stort trauma för henne. Så stort att jag - som själv nyligen fick barn - inte ens vågar tänka på det.

Men jag undrar om det finns någon här med personlig erfarenhet av förlossningspsykos. Hur kan jag hjälpa min vän? Nu och framöver? Vilken typ av stöd är bra, vad ska jag undvika? Känner mig hjälplös, men vill så gärna finnas här för henne och hennes familj.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur stöda vid förlossningspsykos?
  • SötisGullis

Hej!

När min son var 1 vecka drabbades jag av en förlossningspsykos,men jag var bara inlagd i 2 dygn och fick sen hembesök flera gånger i veckan under några månader. Sen stödmammagrupp och samtal tills min son var drygt 1 år.

Hur en psykos ser ut skiljer sig mycket från person till person,men för mig var det kopplat till stress,krav, prestation, mina svårigheter att amma, taskig relation till barnets far mm.

Det viktiga är nog att lyssna och uppmuntra. Säg att barnet älskar henne även om hon inte orkar älska det så mycket som hon tror att man "borde" älska sitt barn. Barnet har bara en mamma och hon är oersättlig. Även om hon mår pest och inte orkar ta hand om barnet är hon dess mamma och kommer alltid att vara det..Barnets kärlek bygger inte på att man måste prestera. Hon har burit sitt barn i 9 månader och fött det. Det finns ett biologiskt band mellan mor och barn som ser annorlunda ut än mellan far och barn. Jag hade skuldkänslor för att jag inte kunde njuta av att vara med min son, utan bara längtade tillbaka till jobbet. Mådde sakta bättre,men det tog tid.

Kramar till dig och alla andra som har/känner nån som¨fått förlossningspsykos.

• Wavva

Jag tror att det bästa är att ta det lite lugnt med frågor ang psykosen och istället fokusera på att bara vara vänner och umgås "som vanligt " men med en kanske lägre intensitet- inte för stirrigt, tjatigt, stressigt. Uppmuntra så gott det går och om hon tar upp det, berätta att det finns många som känner som hon och att det är ok.
    Arbetar inom psyk men jag har inte själv träffat människor med förlossningspsykos, snarare kroniska och cykliska.

• Lillpluttan

Hej!

Underbart att läsa att det finns fler som råkat ut för detta hemska tillstånd! Själv hade jag inte en aning om att man kunde råka ut för detta. Psykoser trodde jag var något som drabbade narkomaner (typ haschpsykos som man hört talas om), och psykiskt sjuka människor. Inte trodde jag att någon som mig, en helt vanlig tjej med ett helt normalt och alldeles vanligt liv, kunde råka ut för detta. Men så är tydligen fallet! Det är läskigt men jag känner exakt igen mig i sötgullis beskrivning, det hon skriver kunde ha varit jag!!! Jag fick mitt första barn för ett år sedan och allt var väl som det skulle. Förutom att jag var så orolig för att nåt skulle hända den lille, att han skulle dö i plötslig sädbarnsdöd, få kolik etc. Amningen gick inte alls, det var stora svårigheter med såriga/variga bröstvårtor, mjölkstockning etc och det var en stor sorg för mig som hade sett fram emot just det jätte mycket. Jag var helt sönderstressad och sov knappt då min son ville äta hela tiden (amma), han fick ju knappt mjölk från mig då jag hade så stora problem med bröstvårtorna och ersättning hade jag heller inte hört talas om så jag fortsatte ju i godan tro med min jobbiga amningen till priset av sömn och stress för både mig och min man. Det kom gradvis men blev ett faktum då jag trodde jag var förföljd och att min man var i maskopi med mina förförljare som i min "värld" skulle ta mig ifrån mitt liv. Mitt underbara liv med min älskade man och vårat efterlängtade barn och vår fina framtid. Det slutade med att min man inte fan annat råd än att ringa psykakuten och efter det blev jag tvångsintagen på en avdelning där jag fick stanna i nio dagar. Hade säkert kunnar få åka hem tidigare om jag hade tagit medicinen men eftersom jag var rädd för tabletterna som jag trodde skulle döda mig så tog det nog längre tid än vad det annars skulle ha gjort. Sen blev jag sjukskriven i tre månader och min man var hemma lika länge. Gick hos en kurator och bearbetade händelsen under hela våren och vart sakta men säkert mitt vanliga trygga, glada och positiva jag igen. Jag fick äntligen det liv jag hade längtat efter och sedan dess har jag lovat mig själv att ta handom mig först och de andra sen. och att lyssna på min egen kropp och dess signaler och inte tänka på att vara andra till lags hela tiden samt att sluta vara "fröken duktig" för att bli omtyckt. Mitt nya mantara är: Du du är DU - vad du presterar är en annan sak! Dett blev långt men jag ville dela med mig lite.. Du som kmpis kan stötta genom att visa att du tycker om din kompis som hon är. Säg att hon inte är ensam om detta och att det kan hända vem som helst! Hon är världens bästa mamma till sitt/sina barn! Negligera eller förminsak för den sakens skull inte det som hänt. Men tänk på att det kan kännas skamfullt, dvs, man skäms efter att ha varit med om en sån sak, iaf i början. Nu för tiden kan jag tom känna mig stolt! Stolt över att livet visade mig något andra kanske bara läser om..

• Hannas

Sent om sider vill jag tacka er som svarade på den här tråden. Min vän mår nu mycket bättre och väntart faktiskt sitt andra barn till hösten. Själv har jag också precis blivit tvåbarnsmor och hoppas att jag kan finnas vid hennes sida det kommande året oberoende om psykosen upprepar sig eller ej.

Stor kram och mycket lycka till er som tagit er igenom en förlossningspsykos!!!

Svar på tråden Hur stöda vid förlossningspsykos?