• FruSen

Hyresrätt - persienner?

I våra fönster sitter gamla persienner (tvåglasfönster, persiennerna sitter mellan fönsterrutorna).
    I ett av sovrummen finns ingen persienn och nu idag gick persiennen i köket sönder.
    Hur är detta mer hyresrätter, ska man själv stå för persiennerna eller gör hyresvärden det? Persiennerna sattes ju dit av värden när fönsterna byttes (eller byttes och byttes, då husen byggdes och fönsterna sattes in).
    Nån som vet?

• Svar på tråden Hyresrätt - persienner?
  • norgesessan

Vet inte för säkert, men nästan. Det som finns i lägenheten ansvarar hyresvärden för. Vi har inte persienner på köket, och inte har vi rätt till det häller.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Michisen

Jag vet att hyresvärden kan komma och klippa ner dem om du inte är nöjd med dem eller att de är trasiga, men de är inte skyldiga att sätta upp nya.

Har själv varit med om detsamma med tre olika hyresvärdar, samma besked av alla.

• norgesessan

Inte ena sovrummet häller, bara andra. Sen har vi på alla fönster och balkongdörren i storarummet.

• 071001

I min tidigare lgh fanns det persienner i vardagsrumoch sovrum, i vår nuvarande lgh (samma värd) finns det inte persienner i nåt av rummen.

• FruSen

Ok, det blir till att köpa nya persienner då... fan.
    Vi har gamla fönster och det blir ju nån jävla specialbeställning i så fall - de mått som finns på våra fönster finns inte på några persienner (i alla fall inte i "vanliga" butiker, typ jysk) 

Och persienner är ett måste - stark morgonsol i köket, förmiddagssol i vardagsrummet. Eftermiddags- och kvällssol i sovrummen... Det blir galet varmt utan persienner....

• mia567

Ingen av lägenheterna jag bott i har hyresvärden ansvarat för persinerna, det har statt i kontaktet. Men det har funnits persienner när jag flyttat in. I en lägenhet gick persinen i vardagsrummet sönder, men den fick vi laga själva om vi ville ha ngn där.

• IdaTörnrosa

har för mig att man får stå för det själv. det är en "lyxgrej" i lägenheten så det får man stå för själv om man vill ha det. så flyttar du så finns det inget som säger att du måste lämna kvar dom nya om du väljer att köpa nya. samma med rullgardiner osv.

• norgesessan

Ja, då hade jag fel. Det finns persienner man kan klippa till om det finns bredare persienner än vad ditt fönster är.

• norgesessan

Vi vill ha, men det funkar inte att ha dom utanpå fönstret, det måste vara imellan om dom ska överleva barnen..
    Köpte på Jysk som skulle funka att ha där, men det var helt fel..(stod tillochmed utanpå), så dom lämnades tillbaka...

• Sennaboo

Jag tror att det är så att man ska stå för det själv. Normalt lämnar dock tidigare hyresgäst persiennerna eftersom de med största sannolikhet inte har fönster i samma stolek dit de flyttar.

Svar på tråden Hyresrätt - persienner?