• FruSen

Hyresrätt - persienner?

I våra fönster sitter gamla persienner (tvåglasfönster, persiennerna sitter mellan fönsterrutorna).
    I ett av sovrummen finns ingen persienn och nu idag gick persiennen i köket sönder.
    Hur är detta mer hyresrätter, ska man själv stå för persiennerna eller gör hyresvärden det? Persiennerna sattes ju dit av värden när fönsterna byttes (eller byttes och byttes, då husen byggdes och fönsterna sattes in).
    Nån som vet?

• Svar på tråden Hyresrätt - persienner?
  • 071001

Köp mörkläggningsgardiner på Ikea, billiga och bra.

• norgesessan

Mörkläggningsgardiner har vi testat med, men barnen drar ner dom/tar sönder dra upp möjängen.

Första var en sån man bara ryckte lite i sen gick den upp, men sonen drog så mycket i den, häla längden ut, så den tillslut åkte av stången..(Var ju bara limmat där).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Michisen

De ska snart ringa upp mig med besked, det finns tydligen ett domslut i frågan.
    Roligt att det varit uppe i rätten.

Han hade dock för sig att regeln är så att om hyresvärden satt upp dem så är hyresvärden skyldig för underhåll och reparationer, men de kan inte ta något ansvar för det som tidigare hyresgäster satt in och lämnat kvar, vilket ju låter logiskt.

Men jag får se när han ringer tillbaka.

• Shaun the sheep

Vi har precis samma problem! Jag tycker det är SÅ dåligt att man ska stå för skiten själv. För inte sjutton kommer jag ställa mig och plocka ner skiten när jag flyttar, alltså kommer JAG bekosta nästa familjs persienner.

Visst, jag skulle kunna ta ner persiennerna när jag flyttar,
    men när jag väl flyttar hoppas jag att det är till ett hus, och där ska det sjuttonimig finnas persienner!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • FruSen
    071001 skrev 2010-04-28 13:20:31 följande:
    Köp mörkläggningsgardiner på Ikea, billiga och bra.
    För oss blir det snordyra rullgardiner då vi har 20 mil till närmsta IKEA

I sovrummet har vi både mörkläggningsrullgardin och persienn (har midnattssol här så det är ett måste med täckta fönster om kvällarna för att kunna sova ibland). Vi köpte på jysk för några år sedan och den går inte att rycka i för att få upp, man måste dra i ett snöre - tycker det fungerar toppen (till nu då då snöret nästan gått av och jag tejpat ihop det provisoriskt )
    norgesessan skrev 2010-04-28 13:22:38 följande:
    Mörkläggningsgardiner har vi testat med, men barnen drar ner dom/tar sönder dra upp möjängen. Första var en sån man bara ryckte lite i sen gick den upp, men sonen drog så mycket i den, häla längden ut, så den tillslut åkte av stången..(Var ju bara limmat där).
  • Michisen
    FruSen skrev 2010-04-28 13:34:34 följande:
    För oss blir det snordyra rullgardiner då vi har 20 mil till närmsta IKEA
    Finns de inte att köpa via ikea.se ?
    De har ju webshop numera på rätt mycket pryttlar. Vi köpte madrassen till sonens rum via nätet, ypperligt att få den till hemstaden istället för att åka ett varv till IKEA för en enda grej, kostade i och för sig lika mycket i frakt som att åka själv (cirka hundralappen) men samtidigt slapp vi resan och att trängas på IKEA.
  • FruSen
    Michisen skrev 2010-04-28 13:32:02 följande:
    De ska snart ringa upp mig med besked, det finns tydligen ett domslut i frågan. Roligt att det varit uppe i rätten. Han hade dock för sig att regeln är så att om hyresvärden satt upp dem så är hyresvärden skyldig för underhåll och reparationer, men de kan inte ta något ansvar för det som tidigare hyresgäster satt in och lämnat kvar, vilket ju låter logiskt. Men jag får se när han ringer tillbaka.
    haha, jasså, det är en såpass debatterad fråga.
    Mitt hus har ju sålts således är det en ny hyresvärd nu (tänkte ju inte på det är jag postade ts). Denna är ju inte samma hyresvärd som satt upp persiennerna och då antar jag att "nya" hyresvärden inte gör nått åt persiennerna...
  • FruSen
    Michisen skrev 2010-04-28 13:36:39 följande:
    Finns de inte att köpa via ikea.se ? De har ju webshop numera på rätt mycket pryttlar. Vi köpte madrassen till sonens rum via nätet, ypperligt att få den till hemstaden istället för att åka ett varv till IKEA för en enda grej, kostade i och för sig lika mycket i frakt som att åka själv (cirka hundralappen) men samtidigt slapp vi resan och att trängas på IKEA.
    Nej, IKEA's webshop har blivit skitdålig, går knappt att köpa nått därifrån längre. Bara större möbler.
    har tidigare kunant köpa massor med saker från IKEA via webben, i princip bara de nyaste och säsongsgrejerna som inte gått att beställa... men nu är det helt annars... Fattar inte varför ?!
Svar på tråden Hyresrätt - persienner?