• FruSen

Hyresrätt - persienner?

I våra fönster sitter gamla persienner (tvåglasfönster, persiennerna sitter mellan fönsterrutorna).
    I ett av sovrummen finns ingen persienn och nu idag gick persiennen i köket sönder.
    Hur är detta mer hyresrätter, ska man själv stå för persiennerna eller gör hyresvärden det? Persiennerna sattes ju dit av värden när fönsterna byttes (eller byttes och byttes, då husen byggdes och fönsterna sattes in).
    Nån som vet?

• Svar på tråden Hyresrätt - persienner?
  • 071001

Fru Sen, ja det var ju ett dilemma. Som storstadsbo tänkte jag inte ens tanken att Ikea inte fanns tillgängligt. My bad

• Michisen
    FruSen skrev 2010-04-28 13:36:39 följande:
    haha, jasså, det är en såpass debatterad fråga. Mitt hus har ju sålts således är det en ny hyresvärd nu (tänkte ju inte på det är jag postade ts). Denna är ju inte samma hyresvärd som satt upp persiennerna och då antar jag att "nya" hyresvärden inte gör nått åt persiennerna...
    Jomenvisst serru - man har dragit persiennbråket inför domstol! ;-D
    Det var en intressant fråga, jag får ju snart veta vad domen säger, i så fall kan jag ju passa på att fråga "hypotetiskt" vad som händer ifall det är så att en annan hyresvärd köper upp fastigheterna och vad som gäller då.

Stackars människa på hyresgästföreningen som sitter och slår i böckerna nu för att hitta information så jag kan dela med mig på FL.

Skämt åsido så gör jag det gärna, har som sagt haft problemet uppe med flera hyresvärdar innan och blev därför lite paff nu när han sade att han hade för sig att det var så att hyresvärden ska sköta reparationer och underhåll av persiennerna om de har satt dit dem, med tanke på hur jag bemötts innan.
  • Michisen

A-ha! Nu VET jag!

Om persiennerna sitter mellan fönstren när du flyttar in så spelar det ingen roll ifall nuvarande hyresvärd, tidigare hyresvärd eller tidigare hyresgäster satt upp dem, de satt där när du flyttade in och ingår i lägenheten som hyresvärden ska underhålla!

Däremot kan det vara så att en trasig persienn inte behöver åtgärdas ifall man inte kan påvisa att man behöver ha en persienn där.

Det vill säga, har du fönster åt norrhållet och det inte är någon insyn genom dem så behöver du inte ha några persienner där och då kan hyresvärden neka att laga dem.

Men som i TS fall med stark sol och värme så ska hyresvärden se till att laga persiennerna, enligt domslutet!

Får man rekommendera ett medlemskap i hyresgästföreningen ifall hyresvärden muckar?

• norgesessan

Frusen, det har vi haft två ggr, båda har gått sönder....Som jag sa, det måste vara mellan fönstren för att överleva här hemma

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Men måste dom sätta dit nya? Det fanns inte när vi flyttade in (gasande sol). Alla andra lägenheter har på alla 3 fönstren..

• FruSen
    Michisen skrev 2010-04-28 13:45:12 följande:
    A-ha! Nu VET jag! Om persiennerna sitter mellan fönstren när du flyttar in så spelar det ingen roll ifall nuvarande hyresvärd, tidigare hyresvärd eller tidigare hyresgäster satt upp dem, de satt där när du flyttade in och ingår i lägenheten som hyresvärden ska underhålla! Däremot kan det vara så att en trasig persienn inte behöver åtgärdas ifall man inte kan påvisa att man behöver ha en persienn där. Det vill säga, har du fönster åt norrhållet och det inte är någon insyn genom dem så behöver du inte ha några persienner där och då kan hyresvärden neka att laga dem. Men som i TS fall med stark sol och värme så ska hyresvärden se till att laga persiennerna, enligt domslutet! Får man rekommendera ett medlemskap i hyresgästföreningen ifall hyresvärden muckar?
    Åhå, då ska här ringas och kräva ny persienn!!!!!!
    Medlem i hyresgästföreningen är jag redan!!!
    Tusen tack för hjälpen!!!
    {#lang_emotions_flower}
  • Michisen
    norgesessan skrev 2010-04-28 13:48:41 följande:
    Men måste dom sätta dit nya? Det fanns inte när vi flyttade in (gasande sol). Alla andra lägenheter har på alla 3 fönstren..
    Jag ringer inte hyresgästföreningen igen och frågar...
    Gå över till grannen och fråga ifall de satt in dem själva eller ifall hyresvärden satt in dem - om inte annat så kan det bli fråga om en hyresreduktion eftersom er lägenhet inte har samma standard som de övriga.
  • Michisen
    FruSen skrev 2010-04-28 13:50:37 följande:
    Åhå, då ska här ringas och kräva ny persienn!!!!!!Medlem i hyresgästföreningen är jag redan!!!Tusen tack för hjälpen!!!
    Haha, så lite så. Jag har ju undrat själv och nu jägarns - går det sönder några persienner här så ska de lagas och därmed basta.
  • norgesessan

Ska skicka ett litet majl till hyresvärden och nämna det med olika standard

Men nu är det olika standarder och olika hyror endå, eftersom dom renoverar efter någon har flyttat ut (för första gång sen huset byggdes på 60 talet, vår är original förutom tapeten i två rum).

• Michisen
    norgesessan skrev 2010-04-28 13:59:24 följande:
    Ska skicka ett litet majl till hyresvärden och nämna det med olika standard Men nu är det olika standarder och olika hyror endå, eftersom dom renoverar efter någon har flyttat ut (för första gång sen huset byggdes på 60 talet, vår är original förutom tapeten i två rum).
    Hyresvärden är skyldig att underhålla din lägenhet med skäliga tidsmellanrum. Vad som är skäligt går inte att svara på generellt. Det är skicket på tapeterna som är avgörande.

Om de inte renoverats på femtio år så kan man ju tycka att det är på tiden att renovera även innan folk flyttar, kan jag tycka.
  • FruSen

Så har vi det också.. Hysen byggdes i slutet av 60-talet och all inredning (dörrar, fönster, köksinredning, garderober osv) är orginal. Det som tack och lov uppdaterats är tapeter och toaletten
    Men annars är det bara tapeterna (och vitvaror också tack och lov) som bytts med jämna mellanrum. Vi fick nyligen hem en enket (??stavning?) att svara på och då klagade jag ganska ordentligt kan jag meddela

• Michisen
    FruSen skrev 2010-04-28 14:37:53 följande:
    Så har vi det också.. Hysen byggdes i slutet av 60-talet och all inredning (dörrar, fönster, köksinredning, garderober osv) är orginal. Det som tack och lov uppdaterats är tapeter och toaletten Men annars är det bara tapeterna (och vitvaror också tack och lov) som bytts med jämna mellanrum. Vi fick nyligen hem en enket (??stavning?) att svara på och då klagade jag ganska ordentligt kan jag meddela
    Enkät. Eftersom du frågar.

Bra att du klagar och ännu bättre att du är medlem i hyresgästföreningen, låter ju som att det kan behövas.
  • norgesessan

Det som är bra för oss är att barnen inte kan förstöra en nyrenoverad lägenhet Så vi kräver inget.
    Maken ska fråga om han kan fixa badrummet gratis (bara jobbet, materialet får ju dom stå för) om dom låter bli att höja hyran. (Han jobbar med sånt).
    Måla väggarna  i storarummet och köket vill jag med..

Måste vänta tills dom slutar måla på väggarna...

• FruSen

Har nu varit i kontakt med vaktmästaren som mkt väntat sa att persienner inte ingår i lägenheten och att man som hyresgäst själv får stå för detta. Berättade då detta som Michisen tagit reda på och han blev helt ställd och sa att han måste höra sig för med sin chef. (skulle höra av sig efter helgen)
    Jag ringde själv till hyresgästföreningen idag och fick i princip samma svar, men hon bad mig kolla om det står inskrivet i kontraktet ang persienner. Eftersom detta är en så stor och omtvistad fråga har de flesta hyresvärdar nu börjat skriva in i kontraktet att det är hyresgästen själv som ansvarar för persiennerna (även om de fanns då man flyttade in).
    Måste kolla i mitt kontrakt först innan jag börjar bråka om det hela, det kan ju vara så att det står om persienner där och då är det ju inte så mkt att säga...

• Michisen
    FruSen skrev 2010-04-29 15:06:52 följande:
    Har nu varit i kontakt med vaktmästaren som mkt väntat sa att persienner inte ingår i lägenheten och att man som hyresgäst själv får stå för detta. Berättade då detta som Michisen tagit reda på och han blev helt ställd och sa att han måste höra sig för med sin chef. (skulle höra av sig efter helgen)Jag ringde själv till hyresgästföreningen idag och fick i princip samma svar, men hon bad mig kolla om det står inskrivet i kontraktet ang persienner. Eftersom detta är en så stor och omtvistad fråga har de flesta hyresvärdar nu börjat skriva in i kontraktet att det är hyresgästen själv som ansvarar för persiennerna (även om de fanns då man flyttade in). Måste kolla i mitt kontrakt först innan jag börjar bråka om det hela, det kan ju vara så att det står om persienner där och då är det ju inte så mkt att säga...
    Ja, står det att persiennerna inte ingår i ett underskrivet kontrakt så är det ju bara att svälja och godkänna. Men jag hoppas att du får "rätt" eller hur man ska säga det mot hyresvärden, tydligen är domen runt femton år gammal.
  • FruSen

Åh,fan.
    Visst tusan fanns det med i kontraktet!
    "eventuella persienner till hör ej ***** (hyresvärden)"
    Nåja, det var värt ett försök i alla fall
    Inte så mkt mer med det.

• Michisen
    FruSen skrev 2010-04-29 16:22:24 följande:
    Åh,fan.Visst tusan fanns det med i kontraktet! "eventuella persienner till hör ej ***** (hyresvärden)"Nåja, det var värt ett försök i alla fall Inte så mkt mer med det.
    Ah, vilket skit då.
    Som du säger, det var ju värt ett försök.
Svar på tråden Hyresrätt - persienner?