• ESYA

plexusskada

Hej på er alla!!
    Mitt andra barn, en pojke fick en plexus skada vid förlossningen. Han vägde 4490 g och har skadan i vänster arm. Som nyfödd var han slapp i hela vänster arm, ingen funktion eller rörelse alls. Han opererades den 8 juni när han var ca 4½ månader och är nu 6½ månader gammal. Operationen var jobbig och lång, hade mycket smärtor efter op. Fick halskrage som han skulle ha i 3 veckor och med tanke på årets sommarväder var det jätte jobbigt med kragen.
    Han hade en allvarlig plexus skada där alla 5 nerverna var skadade, 2 av dessa nerver var det s.k rootavulsion. De 2 nerverna kunde man inte reparera därför fick man skarva med de andra nerverna.
    Innan op återfick han funktionen i axel och kunde lyfta armen halvvägs. Men nu efter op är även de funktionerna helt borta. Har förstått att det krävs mycket tålamod och att ta en dag i taget.
    Är så nyfiken på framtiden.

• ESYA

Hej igen!!
    Vi har också varit hos sjukgymnasten ett antal gånger. Hon tycker att min son har väldigt mjuka och smidiga leder vilket är viktigt så att han kan göra sina rörelser fullt ut sen när han återfår sina funktioner. Stela leder leder till inskränkning i rörelserna. För det andra är han otroligt aktiv, detta borde bidra till hans vilja till att träna och röra på armen säger sjukgymnasten. Redan nu med bara "en arm" är han över hela golvet och tar sig fram till leksaker osv.
    Jag är positiv och tror på att det kommer gå jätte bra. Jag hoppas att vi i framtiden kan titta tillbaka på det här och tänka att vi har oroat hos i onödan.

• ESYA

Sjöstedt: Jo han rullar runt på golvet fram till målet. Han lyfter på rumpan och drar upp benen, på så sätt lyckas han ta sig framåt. Han kan inte sitta självständigt än, han är nog för liten för det fortfarande.
    Jag inbillar mig att han kommer att gå sent pga armen, du säger att din dotter gick vid 1 års åldern och det ju helt normalt.

• ESYA

Laura77: På min son tog de nerver från både underarmen och överarmen.
    Vet du hur många nerver som var skadade på din son. Hur mycket använder han sin arm nu?
    Min son åt dåligt när vi var på sjukhuset men när vi kom hem var det inga problem.

Jag tycker att det var så kort vårdtid. Min son opererades på en tisdag och vi fick åka hem redan på fredag samma vecka. Hemma hade han otroliga smärtor. Han bara grät non stop fredag kväll, under natten och morgonen. Så vi fick åka in igen och han fick morfin i 2 dagar till.

Jag är nyfiken på om det är någon som har gjort en skadeanmälan och begärt ersättning? Hur har det då för er?

• ESYA

Zorro: Hej och välkommen till tråden. Om du vill får du jätte gärna berätta mer. Din dotter är 4 år så ni har ju mer erfarenhet. Vi andra är i början av våran resa. Hur såg det ut för sin dotter när hon var nyfödd. operationer, framstegen osv. Hur stor var hennes skada?

• ESYA

thelise mamma: Jag har gjort en skadeanmälen och begärt ersättning. Blanketten för det får man hos patientnämndern och som sedan skickas till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Dem i sin tur begär in journaler från alla berörda parter såsom förlossningen, från Astrid Lindgrens Sjukhus, från SÖS och Tomas Hultgren. Sendan gör de en medicinsk bedömning för att se om man har rätt till ersättning eller ej. Detta tar lång tid innan de får in alla handlingar och gör sin bedömning. Därför har jag inte fått något svar än. Vi får se hur det blir. Gå in på www.patientforsakring.se för mer info.

• ESYA

Ja, det är barnet uppgifter som man skriver.

Svar på tråden plexusskada