plexusskada
Hejsan. Jag har en dotter som fyller 10 i oktober, som även hon fick en plexusskada på vänster arm vid förlossningen. Hon har genomgått 3 operationer, vid 8 månader, 4 år och 6 års ålder.
Före första op kunde hon röra på fingrarna, det var allt. Nu idag har hon svårt att "vika" handleden uppåt, har stelnat lite i armbågsleden så hon får inte armen rakt ut, får handen upp till kindbenet, kan lyfta armen knappt 90 grader rakt ut från kroppen.
Enligt läkaren finns inget mer operativt att göra i dagsläget, bara träning så hon inte blir sämre!
Trots att hon ändå har ganska mycket handikapp i sin arm fixar hon allt hon vill, bara hon får göra det på sitt eget sätt. Hon är en riktigt duktig och glad tjej som sällan klagar över skadan. Bara att det gör ont på ett konstigt sätt i fingrarna ibland (hennes egna ord).
Hennes största intresse är hästar och ridning, vilket hon klarar utan problem Bara lite svårt att sadla dom större hästarna.
Jag gjorde en anmälan till patientförsäkringen (heter något annat nu) och hon har fått ett saftigt belopp i förskott för bestående men. Så jag rekomenderar att göra en sån anmälan. Pengar tar inte bort handikappet, men kanske är ett litet plåster på såret för henne.
Kul med en tråd där vi föräldrar kan fråga/stötta varandra, det behövs! Jag själv har klandrat mig själv för "att jag inte tog i bättre under krystvärkarna". Jag vet nu att jag inte kunnat göra något annorlunda, och skuldbelägger inte mig själv längre. Men jag är helt övertygad om att fler än jag funderat på vad man kunnat göra annorlunda..