Nafrung skrev 2011-05-01 11:45:51 följande:
Hejsan! Jag känner att jag behöver lite råd, trots att vår dotter inte har nån konstaterad plexusskada, hoppas det är ok för er. ..
Vår lilla stora tjej föddes i tisdags. Hon var stor, 5000 g, och kom ut med ena handen i ansiktet, vilket gjorde att de fick dra ut ena armen innan hon kunde komma fram. Läkaren konstaterade vi kontroll att hennes reflexer inte är symmetriska, dvs den armen som drogs ut, inte hade riktigt samma reflexer som den andra. Hon kan dock röra på armen och knyta handen, så den är inte helt slapp, men ändå inte riktigt lika rörlig som den andra.
Vad det beror på kunde dr inte säga. Det kan vara en plexusskada, men även en sträckning eller endast ömhet och blåmärken. Men han trodde inte att nyckelbenet var brutet. Vi har i alla fall fått en remiss till sjukgymnast som ska bedöma henne.
Men det jag undrar... Vi har inte fått några restriktioner för hur vi ska hantera armen. Ska man vara extra försiktig? Kan hon ligga på den sidan av kroppen? Hur lyfta henne på bästa sätt?
Och sedan då, försäkringen. Vi hade en gravidförsäkring som omfattar barnet till 6 månader ålder. Hur hantera den och framtida försäkringsfrågor?
Och till sist. Ska man nöja sig med att träffa en sjukgymnast? Spelar det nån roll om vi träffar nån redan om ett par veckor, eller om det dröjer längre? Eller ska man begära ett läkarutlåtande? Och i så fall vem/vilka ska man kontakta (bor i Stockholm)?
Sorry alla frågor, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Orkar nån ge lite goda råd så skulle jag bli överlycklig, man blir ju så orolig för lillbebisen...
Jag tycker absolut att ni ska gå vidare med att få remiss till Astrid Lindgren för att träffa plexusteamet. Vi nöjde oss inte med en sjukgymnast, som dessutom inte visste något om plexusskada på barn. Stå på dig, du kommer må mycket bättre sen. När det gäller försäkringen så hamnar kanske din dotter inom en särskild klausul så att det blir kanske något dyrare och att man inte har möjlighet att få ut pengar för just skadan och eventuella behandlingar. Det fick vi för svar när vi ville försäkra vår dotter.
Ens barn är viktigast! Så stå på dig!! Nöj dig inte förens du själv känner att du fått alla svar på dina funderingar.