• Sjöstedt

plexusskada

Camant: Ja det e ju skönt att dom bryr sig och följer upp det.. Så man får lite info om vidare utvecklingen..

• Sjöstedt

laura77: Klart jag håller tummarna att dom ser stora framsteg imorgon=)

• Sjöstedt

Laura 77: Härligt att han följde "schemat" så att säga.. att läkarrna var nöjda o såg framstegen =)
    Skönt även att han slapp armslungan..

camant:Ö Härligt att det gick bra för er del också,,, det med statisti vet jag inte om det finns..
    till oss har de med sagt att ca 80 % rörlighet, 2 armad.. alltså 100 % är inte vanligt.. =(

• Sjöstedt

Laura77: Aldrig hört om botox?!

Thelise mamma: Okej det kanske blir en del av den op min dotter gjorde då?? Hon förlängde ju en muskelsena o flyttade axelkulan.. jag tänkte att det kanske blir axelkulan för din dotters skull då?

Min lilltjejja hade ju ganska mycket funktioner innan med.... inte för att tynga ner dej när du äntligen blivit glad..

Ja förlossninggen var tuff o inte alls som man väntade.. Men mycket omkring det hela oxå..
    Jag fattar fortfarande inte att jag vågade skaffa en efteråt.. men det gick ju bra som tur va =)

Jag skulle lätt komma på en "plexusträff", vore jätte trevligt=)

Imorgon ska vi åter till barnhabileteing får se vad dom har att säga ? Ska bli spännande =)

• Sjöstedt

Thelisemamma: Jag tänkte mest att det kanske var en ev, axel operation hon skulle göra, Blev lite kluddigt svar.. Men va skönt för er del att det gått så pass bra iaf =)
    Jag menade att dottern kunde ju röra fingrar o lyfta o så innan men inte helt hundra.. Ni har ju fördelen som åker till sös så ofta.. Vi var uppe o träffade hultgren 1 gång innan op.. med 1 år i mellan..

Vi bor i Växjö... Men har inga problem att ta oss någonstans =)

När vi ändå var inne o pratade om förlossning.. Jag hade med en mardrömsförlossning, Dottern andades inte när hon kom ut.. dom sprang ju iväg med henne, tog 6 minuter innan dom fick igång henne...
    Hon bröt ju hö. arm o plexus i vän ju. Både hon o ja fick infektion pga långdragen fl. Fanns ingen smärtlindring som direkt hjälpte.. sydde ett x antal stygn som jag sedan oxå fick infetkion i.. Personalen sa att dom inte haft en sådan traumatisk o komplicerat fl på sisådär 8 år!!! Mitt "fall" har varit väldigt omtalat och gjort så att personalen har fått gå extra utbildningar.. Personalen känner igen en väldigt väl,
    När vi låg inne var dom väldigt måna om mig, Jag fick inte gå upp.. Jag höll ju även på att förblöda, var precis så att jag slapp operation.. Dom var på väg ner med mig.. Men då lugnade sig blödningen..

Men trots detta så vågade jag ju skaffa barn igen efter ett tag.. Lillkillen är ju redan 10 månader!!
    Men vi hade noggranan kontroller mot slutet så att inte vikten skulle skena iväg.. Fick välja snitt eller igångsättning.. Då jag är lite "feg" mot snitt o så valde jag igångsättning.. T

• Sjöstedt

Tog 3 dygn.. Visst det var jobbigt.. i efterhand förstår jag inte varför jag inte snittades..
    Men iaf.. han sattes igång i v.38, Då föddes det en liten kille på 3636 g istället.. det var oerhört litet för mig.. !
    Problemet varör det tog det var att han inte ville gå ner.. han låg högt upp, lite snett med huvudet.. men när han väl gick ner så gick det fort.. 2 krystvärkar!!  Värsta var när Narkosläkaren som la EDA kom upp, det var samma som jag hade med dottern o då fick jag hemska tillbaka blickar.. Han torterade o bråkade med mig när jag skulle få dottern, Men nu var han oerhört bra!!!
    Mitt enda råd är om NI skaffar en till, Ha kontakt med många, skrev i brev till förlossningen! se till att ha en bra bm!!

Lauara77: Det gick bra på barnhab idag, Då var oerhört nöjda med hennes framsteg, svåraste är ju att få armen högre upp än 90 grader.. Men hon hade däremot rättat ut det bättre.. Har varit lite böjd fram tills nu..
    Så skönt iaf att det går framåt.. Hon ska börja dagis nästa vecka.. Så blir lite avigt, men blir nog bra träning där =)
    Vaa kul med första stegen =) Vi har ju lillebror här hemma som smått börjat gå med.. Släpper o går några steg sen trillar han..

• Sjöstedt

Thelisemamma: Du behöver inte känna dej dum, jag förstår hur du känner dej.. Jag kände likadant.. Dom sa ju till oss med att det inte skulle krävas op men sen ändrade dom sig..
    Jag var så nervös inför op. Sövningen var obehaglig.. Eller ja för mig.. dottern var jätte duktig.. Men dom timmarna hon var sövd.. usch.. timmarn gick såååå sakta.. o sen komma ner till op o följa med till uppvaket.. När hon låg där med masken o allt.. usch o fy.. Man var så rädd.. Men tyvärr får man ju göra detta för att barnen ska få en chans att bli bättre.. Kan bara skicka massa styrkekramar=) Kommer garanterat gå bra, läkararna,sköterskorna o narkos är jätte bra =)

Fkmamma: välkommen till tråden, härligt att läsa om ett större plexusbarn.. Det e skönt att barnen har en vilja och att dom kämpar sig fram oavsett.. Man är ju nervös inför framtiden.. Ska hon kuna lära sig simma m.m Man är rädd för dagens samhälle med sådan grav.mobbning. man vill ju inte att hon skall mobbas för det..

Min dotter har nu börjat på 15 timmars dagis.. är nu hemma med lillemannen bara.. känns kosntigt.. men hon behöver verkligen det =) Så mycket bus i benen nu =)

• Sjöstedt

Laura77: Usch va jobbigt ni ändå hade det runt operationen, men det e ju väldigt olika..
    När det gäller dagis så har det gått sådär.. Min dotter är väldigt infektionskänslig o har inf.astma.. Så hon drar på sig allt ganska fort.. Så har varit hemma mer än hon varit där.. =( Men annars går det bra..
    Alla säger att det e bra att hon går där.. Blir gratis träning.. Blir mycket mer lek o bus där.. Hon har inga särksilda resurser så sätt. .Utan mer än att de kanske hjälper henne litnär det gäller vissa saker.. Nu har jag en rätt envis dotter som inte låter dom hjälpa henne för mycket,, Så det tror jag nog ska gå bra för er son med=)

Thelisemamma: Min dotter är operarerad på sös av dr hultgren, vi låg på sasska barnsjukhuset efteråt..
    Dom ville söva henne med spruta.. men dom fick inte dit nålen o dottern var ledsen.. Jag bad dom söva henne med mask istället.. Vilket hon tycket var roligt... Hon var vädligt lugn o stillsam.. Efter op när hon vaknade så satte hon sig upp o skrek, slet av syrgasen o försökte slita sig ur skenan.. Men sen somande hon igen o efter det var det inga bekymmer alls.. Min dotter fick endast alvedon som smärtlindring o det bara 3 dagar efter op.. Nu hade hon nog en lättare op o hon var lite äldre..Hon mådde lite dåligt samma dag o dagen efter men sen gick det bra..  Hon var lite tjurig av skenan fram o tillbaka o drog ner den lite hela tiden.. Men som sagt annars gick hennes 8 veckor med skena galant!!!

Vi har dock inga bilder under op.. men har tagit innan o efteråt..

Camant: 2-armade blir barnen oavsett, även om dom inte har full funktion.. Min dotter har efter operationen lärt sig att hålla muggen med båda händerna o dricka.. visst tappar hon ibland men hon kan iaf.. Hon kan även klappa händerna bra jämfört med innan.. Mycket lek o klättring är bra motivation för henne..
    Man ser redan nu att armen e lite kortare.. Men inget man se om man inte vet det..
    Folk som inte vet om skadan ser inte det direkt.. Trots att jag tycker det syns jätte tydligt..
    Då hon fortfrande går med armen rätt ut.. Försöker få henne att ta ner den.. Men ja de e svårt..

Fkmamma: Bra parantes om att dom inte e "plexusbarn".. Det e ju verkligen en tankeställare.. Tack=)

• Sjöstedt

Så skönt att ha den här tråden så man slipper känna sig som man är den enda som har barn med en plexusskada...

Tänkte på en sak som ni pratade om plats o så på sjukhuset,
    Vi fick sova på vandrahem natten innan op. sen var det ju bara plats till 1 förälder på sjukhuset, även så på uppvaket o så sa som till oss.. Då lillebror bara vara 3 ½ mån stannade min man hemma med honom.. Vi har 4 timmars resa med tåg till stockholm..
    Men vi fick betala det först men sen fick vi tillbak det av landstinget..
    Detta kan ha varit lite speciellt med eftersom det var under "svininfluense-epedimin*

• Sjöstedt

Thelisemamma: Lycka till imorgon, Kommer gå kanon bra för lilltjejjan..

Det med kläder är ju så olika.. Nu var ju min dotter större.. o hade väl en annan sorts av skena än vad din dotter kommer ha.. Men vi klippte upp några kläder o sydde dit kardborrband.. o ytterkläderna "breddade" vi genon att sy dit en stor bit av ett annat tyg... Vi köpte lite beg. kläder på röda korset för detta.!!

Laura77: Skönt att ha en plan o veta vad som ska ske.. Okej skönt med åb.. Känns alltid bättre att prata med dom där uppe.
    Vi skulle med ha "badträ'ningen" Men det kör ihop sig med dagis o så.. sen har jag ju lillebror med.. o han får ju inte börja ännu på dagis så svårt att få ihop det..

Fkmamma: Härligt med den tjej som e så postivit inställd till det hela =)

Här är det stilla o lugnt.. Dottern går på dagis o det funkar kanon, hon ahr även börjat på barngympa ihop med de andra barnen och verkar älska det med,. Kanon bra "fusk" träning om man så kan säga..
    Annars e  vi på barnhab en gång per månad o träna o leker lite.. Dottern älskar den timmen.. att få plcoka o dona med massa nya saker!! =)

Svar på tråden plexusskada