• Sjöstedt

plexusskada

Thelisemamma: Härligt att op gick bra, Hoppas att tiden går bra o fort nu o att hon vänjer sig..

• Sjöstedt

Thelise: Jag tror inte min dotter hade riktigt samma typ av krage.. Hon hade ju mer en skena som var utåtriktat så att säga.. Men visst var hon mer gnällig o vaknade på natten av panik!! Men det var väl känslan av att dom inte kunde röra sig så mycket..

• Sjöstedt

Vi fick typ inte röra armen alls.. man fick typ alltid vara 2 personer att byta på henne.. Min man var hemma första två veckorna.. Men sen fick man lyfta lite på den.. Men det e väl olika vilken pass op. dom gjort ??

Är tyvärr inte så aktiv här inne längre så därför det tar så lång tid mellan ggr.. Men ska försöka vara ute mer..

Om någon är intresserad så får ni gärna lägga till er på FB där jag finns oftare.
    Becca940_154@hotmail.com eller Rebecca Sjöstedt

• Sjöstedt

Hej.. Ne hon hade en hård skena.. Dom förlängde en muskelsena o flyttade axelkulan.. Hennes nerver var "hela" så att säga.. dom var mest utsträckta.. så nu när dom börjat bli bättre så var muskelsena för kort o axelkula låg fel..Hoppas att du förstod vad jag menade ?
    Försöker svara så gott jag kan..

• Sjöstedt

Hej.. När det gäller utvecklingen har min dotter inte varit jätte hämmad av sin plexus.. Visst hon kunde ju inte krypa som sina andra kompisar.. men hon hoppade fram på rumpan.. eller ålade..
    Hon började gå runt 1 årsdagen.. gick från 7 mån längs möblerna men hade inte full balans pga av att armen var stilla mot kroppen typ..  Hon kunde ju inte klappa händerna som de andra barnen, kunde inte hålla mugg o flaska med 2 händer.. men efter ett tag lärde hon sig använda 1 hand.. Hon opererades ju inte förrens efter sin 2 årsdaG.. Skulle gjorts vid 1 ½.. Men men..
    var hos sjukgymnat i veckan o hon tyckte att de hämt mkt senaste månaden.. mkt positiva saker=)

Är det någon här som har eller haft vårdnadsbidrag pga plexusskada?? vår kuator o arb.ter på barnhab tycker att man ska söka det?!

• Sjöstedt

Ja vi funderar med på att söka vb bidraget nu.. eftersom jag inte störts av läkarbesök o så vidare för att jag änd varit hemma så har jga ine engagerat mig.. men nu när man ska börja jobba så kom tankestälalren ang det..

Ja det tar tid från pat.nämnden..
    Dottern fick ut ca 28 000 för sveda o värk.. Men ska in med mer papper efter 1 år efter op.. för ärr o så..
    får väl se vad det kan bli då..
    Ja e tacksam att vi även valde till extra för. när jag väntade henne.. så har fått resor, boende o så vidare av trygg hansa betalat.. Kläder o så med.

Fkmamma: Okej så det finns skena för det med.? För min dotter kan ju inte räta ut sin arm ordentligt o jag har fundrat hur dm ska lösa det..

• Sjöstedt

Härligt att det går framåt för barnen här i tråden =)
    Här händer det inte så mycket.. dagarna flyter på som vanligt.. Hon e ganska svår motiverad när det gäller träningen.. Men vi ser iaf lite framsteg.. Hon håller den mer rätt så att säga när man låter henne krypa.. O sen kommer hon lite lite högre upp än 90 grader nu.. =)

Thelisemamma: Ja lite pengar är ju skönt.. Så man kan unna dom något extra ibland.. Ja det e inte lätt att få en bra försäkring för dom nu.. Tyvärr.. Även om jag hade en sen innan hon föddes belv det ändå avdrag för armen..
    Men iaf.. Det har täckt mycket.. Med kläder o så..

Fkmamma: Ja det får du gärna göra.. Vi har ju redan märkt att dotterns arm stelnat i det läget.. vi klarar inte sträcka ut den helt... O sen vissa övningar går ju inte alls.. Men man försöker.. Men itne heller lätt att nmotivera en 3 åring till att träna.. Då bara spjärna hon emot.. *sucka* Men hon använde iaf alltid armen så gott det går och det e vi iaf jätten öjda med =)
    Hade varit intresserad av kläderna om det varit mindre.. Dottern e liten i sig själv och vi har precfis börjat gå över på 98 kläder.. =)

Camant: Härligt med ny bedömning även om det e jobbigt.. Men skönt med positiva framsteg... Dom ser alltid mer än vad en annan ser.. Som sagt din son kanske får göra samma op som min dotter gjorde då,.
    Spännande o se vilken teknik han kan använda.. Hörde också från barnhab. om att man kunde få en så kallad rullbräda till barnen om dom inte ville krypa eller hasa.. Men hallå, det säger dom nu ?? när hon e 3 år.. Men som sagt hom var ändå en rumphasare.. =

Laura77: Okej härligt att det går framåt.. tråkigt ändå att han ändå ska behöva genomgå en opertion till.. Men det kanske blir bra sen efter det =) Det vet man ju aldrig... Hräliga är iaf att han vill använda sin hand att han inte glömmer bort den ju =)

• Sjöstedt

VA??? helt sjukt.. VADÅ inte kunnat undvikas ??
    Nja för vår del ansåg dom väl att vården gjort fel som inte tog tagi det tidgare.. men oxå att det var barnmorskan som drog.. Även om det handlade om liv o död.. Skadan blev ju till..
    Vi hade som sagt aldrig några problem med dom.. utan vi skrev väldigt utförligt hur det gick till..
    Hade du någon EXTRA försäkring annats då??

Här har jul o nyår varit bra iaf.. Fick papper från SÖS igår.. att vi skulle kontakta dom.. så får ringa på måndag.. det e ju dags för uppföljning.. snart 1 år sedan hon opererades.. Var på barnhab förra veckan o dom tyckte att det gått mycvket framåt igen..

• Sjöstedt

Fy vad hemskt svar att få.. förstår att du känner dej besviken..
    Vet inte vad jag ska säga eller skriva.. Tycker det verkar helt konstigt...Trodde liksom att det var en självklarhet när barnet har en sådan skada att det skulle ersättas... ?!

Ja det e underbart att det går framåt.. Ska bli spännande o se vad dom säger på sös sen med..!

• Sjöstedt

Laura77: Grattis till tillökningen =) Ne mycket värre kan det ju itne bli.. d,så resonerade vi med... Vår dotter skulle opererads när lilleman föddes men vi fick skjuta på det tills efter förlossningen.. !!
    Tack ja det hoppas vi på att det blir lite positvia resultat =)

Thelisemamma: Vår dotter började första omgången på dagis när hon var 15 månader... Det velades och dikuterades om en extra assistent till henne... Men tills slut blidde det inte så.. Då dom ansåg att hon klarade vardagen ganska bra ! Hon behövde ju bara lite extra hjälp vid allt.. o så var det det med att dom inte fick bära henne p åett visst sätt, elelr lyfta upp henne elller att de andra "slängde" och klängde i hennes armar..

Andra omgången var inskolning till 15 timmarrs och då var det inget snack om assistent.. Dom hjälpde henne lite extra och försökte motivera henne.. sen var barnhab ute och infomerade dom..

Nu på det nya dagiset har vi inte ens tagit någon diskussion, hon har ju 3 år nu och väldigt duktig tjej.. Det dom gör är att försöka motivera henne att göra vissa saker, lägger in lite extra "träning" för henne och så klart hjälper dom henne om det behövs... Barnhab ska även komma ut här.!

När det gäller dra o slita o så så är allt det släppt hos dottern.. Hennes arm ska behandlas som en "normal" arm---

Vår dottern gick helt utan stöd precis några dagar innan 1 årsdagen.. Men gick med stöd från 9 månader.. så dröjde länge henne hon vågade släppa taget så att säga.. !!!

Svar på tråden plexusskada